IBPBI/1/415-769/09/AP - Skutki podatkowe otrzymanych od beneficjenta projektu środków pochodzących z dotacji rozwojowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-769/09/AP Skutki podatkowe otrzymanych od beneficjenta projektu środków pochodzących z dotacji rozwojowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 22 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania, wskazanych we wniosku środków finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania, wskazanych we wniosku środków finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych, występuje jako Partner w projekcie "Badanie trendów rozwojowych w województwie poprzez wyznaczanie ośrodków wzrostu i obszarów stagnacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Priorytet VIII, Działanie 8.1.2.). Beneficjent Projektu otrzymuje dotację rozwojową w transzach, w terminach i kwotach określonych w umowie z Instytucją Wdrażającą i przekazuje Partnerowi na wykonanie konkretnych działań określonych w umowie o realizację Projektu, najpóźniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia realizacji tych działań, czyli Partner otrzymuje transzę dotacji rozwojowej przed poniesieniem kosztów związanych z realizacją działań dot. Projektu. Koszty kwalifikowalne dokumentowane fakturami VAT rozliczane są w Projekcie w kwotach brutto (VAT kwalifikowalny - nie podlegający odliczeniu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych zakupionych w ramach dotacji rozwojowej stanowią koszty uzyskania przychodów.

2.

Czy pozostałe wydatki kwalifikowalne dot. Projektu, nie będące środkami trwałymi, np. wynagrodzenie, koszty administracyjne itp., stanowią koszty uzyskania przychodów.

3.

Czy VAT kwalifikowalny od wydatków udokumentowanych fakturami VAT stanowi koszt uzyskania przychodów.

4.

Czy kwoty dotacji rozwojowej otrzymane od Beneficjenta Projektu przez Partnera stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych (o wartości początkowej ustalonej łącznie z VAT kwalifikowalnym), zakupionych w ramach dotacji rozwojowej nie stanowią kosztu uzyskania przychodów, natomiast pozostałe wydatki można zaliczyć w koszty, można również zaliczyć w koszty VAT kwalifikowalny od tych wydatków.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do przychodów, dotacja rozwojowa w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowi przychodów do opodatkowania, natomiast w części przeznaczonej na inne wydatki, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (nie ma także zaniechania poboru podatku od tych przychodów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

*

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

*

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika również, iż otrzymane od Beneficjenta środki finansowe Wnioskodawca przeznaczył na zakup środków trwałych, oraz na pokrycie wydatków kwalifikowanych dotyczących realizacji projektu nie będących środkami trwałymi, tj. wynagrodzenie, wyposażenie, koszty administracyjne itp.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż o ile otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe zostały przekazane mu częściowo z przeznaczeniem na nabycie środków trwałych to środki te w tej części, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast pozostała część środków finansowych, przeznaczona na pokrycie wydatków nie związanych z zakupem (czy wytworzeniem) środków trwałych, będą przychodem z działalności gospodarczej podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przychód (dochód) ten, nie korzysta przy tym, z żadnego ze zwolnień przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani z zaniechania poboru podatku.

W szczególności zauważyć należy, iż wskazane we wniosku środki nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Ww. środki nie stanowią bowiem dla Wnioskodawcy, dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Jest on bowiem jedynie partnerem projektu współfinansowanego ze środków pomocowych, które jedynie u bezpośredniego beneficjenta projektu mogą stanowić dotację w rozumieniu ww. przepisów.

Odnośnie natomiast możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków pokrytych otrzymanymi od Beneficjenta Projektu środkami finansowymi wskazać należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

*

musi być należycie udokumentowany.

Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku, nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością oraz był należycie udokumentowany.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub utrzymanie źródła tych przychodów.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są również odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej zakupionych środków trwałych, których nabycie zostało sfinansowane otrzymanymi od Beneficjenta Projektu środkami, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 tej ustawy, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za cenę nabycia środka trwałego, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Natomiast pozostałe, a wskazane wyżej wydatki nie związane z zakupem (wytworzeniem) środków trwałych, o ile spełnią przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to również wynagrodzenia, o którym mowa we wniosku, o ile wynagrodzenie to dotyczy innych niż Wnioskodawca podmiotów (np. jego pracowników, zleceniobiorców). Przy czym otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenia w związku z realizacją zleconych mu przez Beneficjenta Projektu zadań, stanowi przychód z działalności gospodarczej i nie może stanowić dla Wnioskodawcy kosztu podatkowego.

Jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

*

jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

*

w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Generalna zasada nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt podatkowy wynika z konstrukcji prawnej tego podatku, który z założenia jest neutralny dla przedsiębiorców. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (osobie prawnej, jednostce organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej oraz osobie fizycznej, wykonującej samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca ponoszone przez niego wydatki związane z realizacją Projektu stanowiące koszty kwalifikowane (nie związane z zakupem środków trwałych) rozlicza w projekcie w kwotach brutto na podstawie faktury VAT, ponieważ podatek od towarów i usług kwalifikowalny nie podlega odliczeniu.

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone regulacje w odniesieniu do stanu faktycznego wynikającego z wniosku stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług lub nabył towary (usługi) w celu świadczenia usług zwolnionych oraz nie przysługuje mu obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, a naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, będzie on uprawniony - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do uznania za koszt uzyskania przychodów kwoty naliczonego od towarów i usług podatku, związanego z wydatkami spełniającymi przesłanki art. 22 ust. 1 ww. ustawy, tj. poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów.

W świetle powyższego, jeżeli w istocie na podstawie odrębnych przepisów (tj. ustawy o podatku od towarów i usług) Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, to wówczas podatek VAT naliczony od wydatków (udokumentowanych fakturami VAT), poniesionych na realizację działań dotyczących ww. Projektu, nie związanych z zakupem środków trwałych, lecz spełniających przesłanki z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie stanowił koszt uzyskania przychodu, prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl