IBPBI/1/415-763/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-763/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 18 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego z tytułu realizacji, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zadań Kierownika Projektu oraz Koordynatora ds. szkoleń, finansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego z tytułu realizacji, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zadań Kierownika Projektu oraz Koordynatora ds. szkoleń, finansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Od 2 stycznia 2009 r. współpracę w ramach wskazanej działalności gospodarczej prowadzi żona Wnioskodawcy pozostająca z nim we wspólnym gospodarstwie domowym, jako osoba współpracująca w prowadzeniu działalności gospodarczej. Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie Projektu szkoleniowego.

Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie umowy z dnia 30 grudnia 2008 r. o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Na podstawie tej umowy Instytucją Pośredniczącą jest Minister Pracy i Polityki Społecznej, Instytucją Wdrażającą (Pośredniczącą II stopnia) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP), Beneficjentem jest Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą. Umowa dotyczy realizacji Projektu szkoleniowego "Nowoczesne kadry sektora bankowości spółdzielczej" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" - Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Okres realizacji Projektu trwa od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 4.767.457,87 zł.

Dotacja rozwojowa na realizację Projektu wypłacana jest w formie zaliczki - przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Wnioskodawcę conajmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków conajmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. W ramach Projektu, Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu. Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do pracowników Banków Spółdzielczych z terenu całej Polski. Na realizację Projektu, składają się następujące zadania: promocja Projektu, rekrutacja, realizacja szkoleń, zarządzanie Projektem (w tym prace organizacyjne, obsługa szkoleń, monitoring i sprawozdawczość).

Działania Projektu realizowane są przez personel Projektu oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - za wykonywanie pracy kierownika Projektu Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, za wykonywanie pracy Koordynatora ds. szkoleń współmałżonkowi Wnioskodawcy - osobie współpracującej - również przysługuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie kierownika i koordynatora jest kosztem kwalifikowanym Projektu i finansowane jest ze środków otrzymanej dotacji rozwojowej (podstawą rozliczenia jest miesięczna karta pracy i nota księgowa - obciążeniowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia z tytułu wykonywania pracy kierownika Projektu oraz koordynatora ds. szkoleń są zwolnione z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno otrzymana dotacja na realizację Projektu "Nowoczesne kadry sektora bankowości spółdzielczej" jak i wypłacone w jej ramach wynagrodzenie dla Wnioskodawcy oraz osoby współpracującej (związane z realizacją zadań w Projekcie - odpowiednio Kierownika Projektu i koordynatora d.s. szkoleń) są wolne od podatku dochodowego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca (jako Beneficjent) korzysta ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program ten finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jako przedsiębiorca - Wnioskodawca oraz jego żona (osoba współpracująca) realizuje w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL Projekt "Nowoczesne kadry sektora bankowości spółdzielczej". Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm. - winno być tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712),) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności, wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacja programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów. Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przyznana Wnioskodawcy - Beneficjentowi dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca razem z osobą współpracującą realizuje Projekt finansowany ze środków dotacji rozwojowej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako zatrudniony na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej. Zatem otrzymane ze środków dotacji wynagrodzenie Wnioskodawcy i osoby współpracującej z tytułu realizacji zadań Kierownika Projektu oraz odpowiednio Koordynatora ds. szkoleń uzyskiwane w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż jeżeli otrzymana na realizację projektu dotacja, stanowić będzie (chociażby w części) zwrot ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków inwestycyjnych (związanych z zakupem lub wytworzeniem środków trwałych) to dotacja ta (w tej części) nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl