IBPBI/1/415-723/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-723/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia oraz innych drobnych wydatków zrefundowanych środkami wsparcia finansowego otrzymanego w ramach priorytetu VI Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia", projektu "Nowa firma-wsparcie na starcie" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia oraz innych drobnych wydatków zrefundowanych środkami wsparcia finansowego otrzymanego w ramach priorytetu VI Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia", projektu "Nowa firma-wsparcie na starcie" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 5 lutego 2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych sklasyfikowanych w PKD (2007) pod numerem 43.22.Z. Jako formę opodatkowania swojej działalności wybrał zasady ogólne i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" w ramach projektu "Nowa firma - wsparcie na starcie", współfinansowanego ze środkó1)w europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, realizowanego przez Izbę Przemysłowo-Handlową Wnioskodawca otrzymał wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe przyznane na okres pierwszych sześciu miesięcy. Jako uczestnik tego programu otrzymał 40.000 zł netto na wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej. Wysokość wsparcia finansowego uzależniona była od wskazanych przez niego potrzeb. Udzielona pomoc jest pomocą de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ze środków z dotacji zakupił środki trwałe: wiertnicę diamentową do wiercenia na mokro za kwotę netto 17.065,40 zł oraz analizator gazów spalinowych za kwotę netto 5.532,84 zł. Pozostałą kwotę wykorzystał na zakup wyposażenia oraz drobne wydatki, tj. na zakup młotów udarowych, szlifierki, odkurzacza przemysłowego, gwintownicy, kamery inspekcyjnej, giętarki, zgrzewarki, drabiny aluminiowej oraz drobnych narzędzi typu klucze, wkrętaki oraz skrzynki i przedłużacze. Wartość pojedynczych pozycji kształtowała się na poziomie od 200 do 2.500 zł. Narzędzia przekraczające wartość 1.500 zł netto wpisał do ewidencji wyposażenia.

W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. wprowadzającym zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), kwotę otrzymanej dotacji nie wliczył do podstawy opodatkowania. Mając na uwadze brzmienie przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na zakup środków2) trwałych nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup urządzeń które zostały wpisane do ewidencji wyposażenia oraz pozostałych drobnych wydatków zostały zaliczone w koszty uzyskania przychodów, ponieważ w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wykluczenia, iż wydatki pokryte środkami z otrzymanego wsparcia finansowego nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz innych drobnych wydatków3) zrefundowane środkami wsparcia finansowego stanowią koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz drobne wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wykluczenia, iż wydatki pokryte środkami z otrzymanego wsparcia finansowego nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VI Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia", w ramach projektu "Nowa firma - wsparcie na starcie". W ramach tego wsparcia otrzymał jednorazową dotację na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

* stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez wnioskodawcę w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki, przeznaczone na rozwój przedsiębiorczości oraz wsparcie pomostowe stanowią dochód wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak wskazano powyżej przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatków poniesionych na zakup wymienionego we wniosku wyposażenia oraz "drobnych wydatków", stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup ww. wymienionych we wniosku maszyn i urządzeń, o ile nie stanowią one środków trwałych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nie objęte wyłączeniem zawartym w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, pod warunkiem, iż zostały one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz zostaną należycie udokumentowane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl