IBPBI/1/415-719/14/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-719/14/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 17 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą tytuł zawodowy "pośrednika w obrocie nieruchomościami", prowadzącą działalność gospodarczą w powyższym zakresie. Uzyskane przychody (dochody) Wnioskodawczyni opodatkowuje na "zasadach ogólnych"; jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 2 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę agencyjną ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w ramach której zobowiązała się do stałego, wielokrotnego, powtarzającego się pośredniczenia przy zawieraniu na rzecz ww. spółki umów w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, doradztwa w sprawach związanych z obrotem nieruchomościami na rzecz spółki, oraz w poszukiwaniu nieruchomości do nabycia i zbycia na rzecz ww. spółki. Do obowiązków Wnioskodawczyni należy pozyskiwanie odbiorców usług świadczonych przez spółkę w zakresie pośrednictwa i doradztwa w obrocie nieruchomościami. Zgodnie z postanowieniami umowy Wnioskodawczyni wykonuje umowę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako niezależny przedsiębiorca. Z tytułu wykonywania umowy Wnioskodawczyni przysługuje wynagrodzenie w wysokości 50%

przychodu netto uzyskanego z tytułu wynagrodzenia od klientów, przy obsłudze których brała udział. Dnia 23 listopada 2012 r. Wnioskodawczyni została powołana na członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres obowiązków członków zarządu reguluje regulamin zarządu spółki, a szczegółowe informacje zawiera sporządzony w dniu 2 stycznia 2013 r. w formie pisemnej zakres kompetencji i obowiązków poszczególnych członków zarządu spółki. Z zakresem kompetencji zapoznali się wszyscy członkowie zarządu spółki, potwierdzając to własnoręcznym podpisem.

Zgodnie z ww. zakresem kompetencji do obowiązków Wnioskodawczyni należy:

1.

opracowanie i realizacja polityki marketingowej i cenowej spółki;

2.

opracowanie i realizacja wieloletnich planów finansowych spółki;

3.

bieżąca analiza wyników sprzedażowych;

4.

wspieranie i bezpośrednie nadzorowanie procesów sprzedaży realizowanych przez podległych agentów, dbanie o przestrzeganie wewnętrznych procedur związanych z obsługą klientów w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Zakres obowiązków nie dotyczy pośrednictwa w obrocie nieruchomościami wykonywanego osobiście przez Wnioskodawczynię, co jest konsekwencją zawartej wcześniej umowy agencyjnej z 2 stycznia 2012 r. zawartej pomiędzy spółką, a Wnioskodawczynią nie będącą w tej dacie członkiem zarządu. Warunkiem powołania na członka zarządu była kontynuacja wcześniej zawartej umowy agencyjnej;

5.

opracowywanie i realizacja polityki związanej z pozyskiwaniem i szkoleniem agentów;

6.

podejmowanie decyzji wobec osób bezpośrednio podległych w zakresie udzielania urlopów i wyrażenia zgody na ich wyjazdy służbowe i uczestnictwo w szkoleniach;

7.

nadzór nad przestrzeganiem w przedsiębiorstwie spółki przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

8.

prowadzenie polityki zarządzania jakością związanej z obsługą klientów;

9.

wprowadzanie na bieżąco procedur poprawiających funkcjonowanie spółki;

10.

organizacja i nadzór nad prowadzeniem ksiąg rachunkowych spółki;

11.

opracowanie i przedstawienie zarządowi do wiadomości okresów sprawozdań z realizacji rocznych planów finansowych spółki;

12.

reprezentowanie spółki, składanie i przyjmowanie oświadczeń woli;

13.

wydzielenie w miarę potrzeb określonych obszarów działalności spółki i powierzenie ich wykonywania osobom i instytucjom zewnętrznym, jeżeli przyczyni się to do obniżenia kosztów działalności i nie zostaną narażone istotne interesy spółki;

14.

dokonywanie bieżącej oceny i charakterystyki oferowanych przez spółkę na rynku, w porównaniu z przedsiębiorstwami konkurencyjnymi, wyrobów, produktów, usług i w związku z tym podejmowanie działań zwiększających ich atrakcyjność, jakość oryginalność, innowacyjność;

15.

zgłaszanie Prezesowi Zarządu każdego konfliktu interesów, dotyczących Członków Zarządu lub innych pracowników, agentów spółki - przeszkadzającego, trudniącego lub uniemożliwiającego realizację zadań i obowiązków powierzanych przez spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskane z tytułu usług wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, realizowanych przez Wnioskodawczynię na rzecz spółki, w której jest jednocześnie członkiem zarządu, mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej zwana "u.p.d.o.f."), za działalność gospodarczą przyjmuje się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f. Stosownie do treści umowy agencyjnej ze sp. z o.o. Wnioskodawczyni zobowiązała się do wykonywania niniejszej umowy w ramach swojego przedsiębiorstwa, jako niezależny przedsiębiorca, samodzielnie decydując o ilości czasu poświęconego na czynności zawodowe. Zobowiązania i rozliczenia podatkowe leżą po stronie agenta jako niezależnego przedsiębiorcy. W ramach swoich obowiązków Wnioskodawczyni pozyskuje odbiorców usług świadczonych przez spółkę w zakresie pośrednictwa i doradztwa w obrocie nieruchomościami. Wnioskodawczyni nabywa tym samym prawo do wynagrodzenia (prowizji) z chwilą, w której klient spełni świadczenie na podstawie umowy zawartej ze spółką przy udziale agenta.

W świetle powyższego, świadczone przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy agencyjnej usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, bezwzględnie spełniają warunki określone w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, gdyż działalność prowadzoną jest we własnym imieniu Wnioskodawczyni bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Stosownie do art. 5b u.p.d.o.f., aby działalność mogła zostać uznana za działalność gospodarczą, wobec wykonywanych w ramach niej czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki: odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawczyni prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależny przedsiębiorca, w ramach której świadczy usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa jest wypłacane Wnioskodawczyni na podstawie umowy agencyjnej, zgodnie z wystawianymi przez nią fakturami. Wnioskodawczyni ponosi pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli nie pozyska odbiorców usług świadczonych przez spółkę w zakresie pośrednictwa i doradztwa w obrocie nieruchomościami nie otrzyma wynagrodzenia w formie prowizji, co skutkować będzie stratą w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w umowie agencyjnej zwolniła spółkę z odpowiedzialności za jakąkolwiek szkodę stratę lub wydatek związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. W związku z wykonywaniem na rzecz spółki usługi agencyjnej Wnioskodawczyni nie podlega kierownictwu spółki, sama decyduje kiedy i gdzie wykonuje usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek określonych w art. 5b u.p.d.o.f, które uniemożliwiają uznanie działalności za działalność gospodarczą, a w konsekwencji świadczone przez nią usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami są wykonywane w ramach jej działalności gospodarczej. Podkreślić należy, że zakres usług pośrednictwa nie pokrywa się z czynnościami członka zarządu, a ponadto powołanie na członka zarządu uzależnione było od kontynuowania działalności gospodarczej, jako agenta. Mając na względzie powyższe, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług pośrednictwa nie można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie można uznać, by były one świadczone przez Wnioskodawczynię, jako członka zarządu, a tym samym, by zastosowanie znalazł art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię mają bowiem charakter wyłącznie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i nie przewidują zarządzania spółką ani reprezentacji spółki. W szczególności w ramach umowy agencyjnej, spółka nie powierzyła Wnioskodawczyni jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania), przedmiotem umowy agencyjnej są jedynie czynności, których istotą jest pośrednictwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawczynię czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu.

W świetle powyższego, przychody uzyskane z tytułu usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o świadczenie usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, realizowanych przez Wnioskodawczynię na rzecz spółki, w której jest jednocześnie członkiem zarządu, podlegają zakwalifikowaniu do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 października 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-667/13/WRz,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 kwietnia 2012 r. Znak: IPPB2/415-124/12-2/MG, z 17 stycznia 2013 r. Znak: IPPB1/415-1503/12-4/EC,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2013 r. Znak: ILPB1/415-425/13-2/AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl