IBPBI/1/415-715/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-715/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 27 września i 18 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z prowadzonej samodzielnie oraz w formie spółek osobowych pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. do Urzędu Skarbowego wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z prowadzonej samodzielnie oraz w formie spółek osobowych pozarolniczej działalności gospodarczej. Wniosek powyższy za pismem z dnia 13 lipca 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał do tut. Biura Krajowej Informacji Podatkowej celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 14 września oraz 5 października 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-563/11/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 27 września i 18 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 2 stycznia 2000 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła samodzielnie prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem były usługi fryzjerskie i pozostałe zabiegi kosmetyczne, z której rozliczała się na "zasadach ogólnych". W dniu 17 grudnia 2003 r. zawarła umowę Spółki Jawnej, która została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 26 stycznia 2004 r. a jej przedmiotem działalności jest m.in.:

* sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* transport drogowy towarów,

* zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne,

* zbieranie odpadów niebezpiecznych,

* obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne,

* sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek,

* sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

* konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

* sprzedaż hurtowa metali i rud metali,

* działalność usługowa związana z przeprowadzkami,

* działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,

* działalność holdingów finansowych,

* pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

* działalność maklerska związana z rynkiem papierów wartościowych i towarów giełdowych,

* pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

* zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie,

* wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

* wynajem pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

* wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych,

* wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Dochody uzyskiwane ze Spółki Wnioskodawczyni również rozliczała na "zasadach ogólnych".

W dniu 20 stycznia 2006 r. Wnioskodawczyni wysłała oświadczenie do Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie tzw. podatku liniowego.

Natomiast we wrześniu 2009 r. Wnioskodawczyni przystąpiła do Spółki cywilnej i tym samym poszerzyła wpis do ewidencji działalności gospodarczej m.in. o:

* sprzedaż hurtową paliw i produktów pochodnych,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* transport drogowy towarów,

* działalność agencji reklamowych,

* usługi pozostałego zakwaterowania,

* działalność usługową związana z poprawą kondycji fizycznej,

* sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów prowadzonych w wyspecjalizowanych sklepach,

* sprzedaż hurtową drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.

W dniu 8 września 2009 r., do Naczelnika Urzędu Skarbowego, Spółka cywilna złożyła w imieniu Wnioskodawczyni, pismo o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na tzw. zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy można było zmienić formę opodatkowania w trakcie roku.

Na jakich zasadach Wnioskodawczyni ma rozliczać swoje dochody w Spółce cywilnej, jawnej i samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej (na "zasadach ogólnych" czy w formie tzw. podatku liniowego).

Zdaniem Wnioskodawczyni, należy uznać, że osoby, które są wspólnikami co najmniej dwóch spółek lub prowadzą ponadto indywidualną działalność gospodarczą mogą każdą z tych działalności opodatkować na różnych zasadach. Jedna działalność może więc być opodatkowana podatkiem liniowym a inna podatkiem zryczałtowanym. Nie ma jednak możliwości, żeby jedną opodatkować "podatkiem liniowym" a drugą na "zasadach ogólnych". Z tej też przyczyny Wnioskodawczyni uważa, iż powinna była złożyć jedno zeznanie, lecz według Niej na formularzu PIT-36L. Wnioskodawczyni zaznacza, że w 2006 r., wybrała opodatkowanie w formie tzw. podatku liniowego, natomiast oświadczenie z dnia 8 września 2009 r. o wyborze formy opodatkowania na tzw. zasadach ogólnych nie powinno być uznane za skuteczne, gdyż było złożone w trakcie roku, w którym Wnioskodawczyni już prowadziła inną działalność, a przychody uzyskiwane przez Nią ze Spółki cywilnej nie są uzyskiwane z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i niespełnia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 4 tej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przy czym, stosownie do treści ust. 5 tego przepisu - jeżeli podatnik:

1.

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

2.

jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

- wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. Oznacza to,iż wybór "podatku linowego", jako formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, dotyczy wszystkich form, w których prowadzona jest ta działalność (dla których wybrano opodatkowanie na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przy czym ustawa ta przewiduje dwie formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej - "zasady ogólne" (opodatkowanie wg skali podatkowej) oraz "podatek liniowy" (opodatkowanie wg stawki 19%).

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni od dnia 2 stycznia 2000 r. rozpoczęła samodzielnie prowadzenie działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane były na tzw. zasadach ogólnych. W dniu 17 grudnia 2003 r. zawarła umowę Spółki jawnej - dochody uzyskane z tej spółki również opodatkowane były na tzw. zasadach ogólnych. W dniu 20 stycznia 2006 r. Wnioskodawczyni wybrała "poda-tek liniowy" jako formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast we wrześniu 2009 r. Wnioskodawczyni przystąpiła do Spółki cywilnej, a w dniu 8 września 2009 r., złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego, oświadczenie o wyborze "zasad ogól-nych", jako formy opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej w ramach tej spółki.

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej brak było możliwości zmiany w trakcie roku podatkowego formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej w różnych formach działalności gospodarczej, o ile oczywiście działalność gospodarcza prowadzona samodzielnie oraz w formach spółki jawnej i cywilnej mogła być opodatkowana "podatkiem liniowym". Zważyć bowiem należy, iż w myśl art. 9a ust. 3 w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Jeżeli zatem nie zachodziły przesłanki o których mowa w cyt. powyżej przepisie, Wnioskodawczyni nie mogła w trakcie roku podatkowego zmienić skutecznie formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, co oznacza, iż dochody uzyskane z wszystkich form prowadzonej w 2009 r. działalności gospodarczej Wnioskodawczyni winna była opodatkować "podatkiem liniowym".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl