IBPBI/1/415-708/10/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-708/10/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 28 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2010 r., dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie konieczności i sposobu pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej dotacji rozwojowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności i sposobu pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej dotacji rozwojowej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 września 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-708/10/ESZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 29 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 31 marca 2009 r. została podpisana umowa leasingu. Przedmiotem leasingu jest maszyna drukarska. Wartość przedmiotu leasingu wynosi netto 4.499.743,50 zł, podatek VAT 989.943,57 zł, co daje kwotę brutto 5.489.687,07 zł W marcu 2009 r. został wniesiony czynsz inicjalny w kwocie 1.554.242,37 zł. Termin zapłaty pierwszej raty leasingowej wyznaczono na 20 lipca 2009 r., a ostatniej 20 lutego 2015 r. Po zakończeniu podstawowego okresu umowy, maszyna zostanie wykupiona za 15% wartości.

W dniu 15 grudnia 2009 r. została podpisana umowa ze Ś. o dofinansowanie projektu inwestycyjnego "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. na lata 2007 - 2013. Na mocy umowy przyznano dofinansowanie w łącznej kwocie 750.000,00 zł. (słownie: siedemset pięćdziesiąt tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 20,73% kwoty całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 4.739.796,14 zł, z czego wydatki kwalifikowane projektu stanowią 3.617.794,00 zł. Rozpoczęcie realizacji projektu wyznaczono na 5 stycznia 2009 r., a za datę zakończenia realizacji 5 grudnia 2011 r.

W czerwcu 2010 r. na podstawie złożonego wniosku Ś. przekazało Beneficjentowi (Wnioskodawcy) kwotę 495.543,62 zł. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 56 wyłącza z kosztów uzyskania przychodu wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 - czyli z dochodów zwolnionych z opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż środki przyznane w ramach umowy przeznaczone zostały na sfinansowanie leasingu (po zakończeniu umowy - zakup) maszyny drukarskiej. Środki pieniężne zostały przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa podpisana została dnia 15 grudnia 2009 r., natomiast okres realizacji projektu, zgodnie z paragrafem 3 pkt 1 umowy, ustalony został pomiędzy 5 stycznia 2009 r. - rozpoczęcie i 5 grudnia 2011 r. - zakończenie. Środki przyznane zostały dla beneficjenta w ramach Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa, zawartego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z pózn. zmianami), w dniu 6 lutego 2008 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Zarządem Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w dacie wpływu na rachunek bankowy kwoty dotacji rozwojowej należy pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o tę kwotę, czy też należy w następnych okresach sukcesywnie pomniejszać koszty uzyskania przychodu pokryte uzyskaną na rozwój dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z literalnym brzmieniem zapisu zawartego w art. 23 ust. 1 pkt 56 stanowiącego, iż nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 137, należałoby o kwotę otrzymanego dofinansowania pomniejszać koszty ponoszone w następnych okresach, gdyż dopiero wówczas pokrywane one będą bezpośrednio z uzyskanego dofinansowania. W związku z faktem, iż do czasu fizycznego otrzymania dotacji wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodu pokrywane były z własnych środków przedsiębiorstwa, nie należy korygować kosztów zaliczonych w poprzednich okresach do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach tej działalności w grudniu 2009 r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu inwestycyjnego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. W czerwcu 2010 r. na podstawie złożonego wniosku jako beneficjent projektu otrzymał dofinansowanie. W związku z tym wniosek należy rozpatrzyć na gruncie stanu faktycznego obowiązującego w dacie zdarzenia, tj. wskazując przepisy ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dofinansowanie jakie otrzyma Wnioskodawca związane będzie z realizacją projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, który jest jednym z 16 Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie lat 2007-2013. Stanowi element systemu wdrażania Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) i jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach polityki spójności Unii Europejskiej. Program ten jest podstawowym instrumentem rozwoju, jakim dysponują organy samorządu województwa.

Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 - 2013 (RPO) został przygotowany z na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.

Krajowe ramy prawne dla opracowania i realizacji RPO stanowi ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Środki na finansowanie programu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który jest jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, mającym za zadanie zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej.

Zatem środki, które Wnioskodawca otrzymał w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile w istocie Wnioskodawca będzie w tym zakresie beneficjentem środków europejskich).

Natomiast środki, które w roku 2010 r. w ramach ww. działania, Wnioskodawca otrzymał, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w okresie poprzedzającym jego otrzymanie, wydatki z tytułu zawartej przez niego umowy leasingowej finansowane były ze środków własnych, to nie jest On obowiązany do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, tj. do wyksięgowania wydatków poniesionych tytułem zawartej umowy leasingowej zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast ww. wydatki poniesione po otrzymaniu dofinansowania i do wysokości tego dofinansowania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem dotyczącym podstawy prawnej zwolnienia od opodatkowania otrzymanego dofinansowania (które nie miało wpływu na rozstrzygnięcie kwestii będącej przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl