IBPBI/1/415-669/12/WRz - PIT w zakresie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą podmiotów gospodarczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-669/12/WRz PIT w zakresie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą podmiotów gospodarczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 31 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą podmiotów gospodarczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą podmiotów gospodarczych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 17 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-667/12/WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 27 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przy założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie współpracować z przedsiębiorcami, z którymi podpisze umowę świadczenia usług.

W ramach tej umowy zapewni pełną, stałą i profesjonalną obsługę administracyjną sekretariatu podmiotu zlecającego, która polegać będzie w szczególności na:

a.

prowadzeniu zarówno tradycyjnej jak i elektronicznej korespondencji wychodzącej i przychodzącej zlecającego,

b.

utrzymywaniu kontaktu z kontrahentami i klientami zlecającego, w tym obsługa centrali telefonicznej i faxu,

c.

zarządzaniu obiegiem i przepływem informacji i dokumentów wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa zlecającego,

d.

sporządzaniu i rejestracji pism, zapytań ofertowych, umów itp.,

e.

przygotowywaniu prezentacji, raportów, zestawień, baz danych itp.,

f.

archiwizacji dokumentów zlecającego,

g.

zapewnieniu prawidłowego wizerunku przedsiębiorstwa zlecającego,

h.

zarządzaniu zaopatrzeniem zlecającego w niezbędne materiały w tym materiały biurowe,

i.

planowaniu i organizacji wyjazdów służbowych w ramach prowadzonej przez zlecającego działalności,

j.

planowaniu, organizacji i obsłudze spotkań biznesowych i imprez firmowych zlecającego, zarówno w siedzibie zlecającego jak i poza nią,

k.

współpracy z biurem księgowym zlecającego.

Rodzaj działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni zamierza prowadzić sklasyfikowany jest wg PKWiU pod symbolem 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do przychodów osiąganych, z działalności opisanej powyżej, można zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wyłączone z ryczałtu ewidencjonowanego są usługi sklasyfikowane pod symbolem (ex 82.9) - Usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem - usług przyjmowania telefonów. Traktowane jest to w ten sposób, że stawką tą są opodatkowane osoby świadczące wyłącznie te usługi. Jeśli więc Wnioskodawczyni będzie prowadzić zwykłe, kompleksowe ze swej istoty, usługi sekretarskie, związane z administracyjną obsługą biura, to Jej działalność nie powinna być podciągana tylko pod usługi np. przyjmowania telefonów, a właśnie pod usługi administracyjnej obsługi biurowej pod symbolem (82.11). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się do przychodów z działalności usługowej, chyba że wyraźnie przewidziano w tej ustawie inną stawkę dla danej usługi. Jako że nie przewidziano innej stawki ryczałtu dla usług związanych z kompleksową obsługą biura, można zastosować do uzyskiwanych przychodów stawkę 8,5%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników uzyskujących w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, sklasyfikowanych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług.

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością w zakresie usług związanych z administracyjną obsługą biura zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej konieczne będzie każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Jeżeli zatem, jak określono we wniosku wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi będą wg PKWiU z 2008 r., klasyfikowane pod symbolem 82.11.10.0, to należy przyjąć, iż przychody uzyskane ze świadczenia tych usług, jako uzyskane z działalności usługowej nie wymienionej w Załączniku nr 2 do ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., będzie można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl