IBPBI/1/415-652/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-652/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 5 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu towarów handlowych na aukcjach internetowych, udokumentowanych dowodem wewnętrznym, sporządzonym na podstawie: umowy sprzedaży wydrukowanej z portalu aukcyjnego, wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego przelanie pieniędzy na konto firmy P. i karty płatności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu towarów handlowych na aukcjach internetowych, udokumentowanych dowodem wewnętrznym, sporządzanym na podstawie: umowy sprzedaży wydrukowanej z portalu aukcyjnego, wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego przelanie pieniędzy na konto firmy P. i karty płatności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, udziałowcem spółki cywilnej. Spółka cywilna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Działalność spółki polega na skupie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej telefonów komórkowych i ich dalszej odsprzedaży.

Transakcje zakupu telefonów dokumentowane są umowami sprzedaży zawieranymi z osobami fizycznymi, które przynoszą telefony do siedziby firmy.

W umowie sprzedaży podane są wszystkie dane personalne identyfikujące sprzedawcę - osobę fizyczną. Umowy zawierają podpisy zarówno Wnioskodawcy, jako nabywcy, jak i sprzedawcy.

Spółka dokonuje zakupów przedmiotowych telefonów, również na stronie portalu aukcyjnego.

Po dokonaniu zakupu danego telefonu komórkowego poprzez portal aukcyjny spółka otrzymuje wszelkie dane na temat dokonanego zakupu w szczególności:

* dane personalne osoby, która sprzedała telefon takie jak imię, nazwisko, adres zamieszkania, często numer rachunku bankowego do zapłaty za telefon,

* rodzaj zakupionego telefonu wraz z jego szczegółowym opisem,

* kwotę należną za telefon,

* inne warunki transakcji, takie jak koszty dostawy, sposób zapłaty.

Potwierdzenie zawarcia transakcji, generowane i dostarczane w formie elektronicznej poprzez pocztę e-mail lub możliwe do pobrania z historii transakcji wprost z portalu aukcyjnego, jest umową sprzedaży wiążącą sprzedającego i spółkę, jako kupującego, która to umowa zobowiązuje strony do zrealizowania transakcji na warunkach określonych w aukcji.

Aby móc dokonać zakupu przedmiotowych telefonów spółka musiała zarejestrować się na portalu aukcyjnym podając wszystkie dane rejestrowe. Podobnie musiał postąpić sprzedający, podając swoje dane personalne.

Rejestrując się na wspomnianym portalu wyraża się zgodę na akceptację regulaminu, z którego wynika, że zawarcie umowy sprzedaży (dokonanie zakupu poprzez portal) jest wiążące dla obu użytkowników, pomiędzy którymi do transakcji doszło. Dane te to: imię i nazwisko, adres zamieszkania, nawet numer rachunku bankowego sprzedającego.

Poza wspomnianym wyżej potwierdzeniem zawarcia umowy sprzedaży otrzymanym poprzez portal aukcyjny spółka nie zawiera odrębnej pisemnej umowy. Nigdy nie następuje kontakt osobisty ze sprzedającym. Transakcja zawarta jest poprzez stronę internetową. Dodatkowo, dla udokumentowania dokonania transakcji, spółka posiada wyciąg z rachunku bankowego, z którego wynika dokonanie wpłaty na konto firmy P., która pośredniczy w płatnościach do sprzedającego. Kolejnym dokumentem, jaki Spółka posiada w związku z transakcją jest dokument o nazwie "..." otrzymany od ww. firmy. W dokumencie tym firma P. potwierdza, że wpłata dokonana przez spółkę na konto firmy P. została przekazana sprzedającemu. Dokument ten podaje wszystkie informacje dotyczące umowy to jest jakiej transakcji dotyczyła zapłata, komu i w jakiej kwocie przekazano pieniądze wraz z podaniem daty oraz godziny, minuty i sekundy, w której sprzedający otrzymał pieniądze.

Do kompletu wyżej wymienionych dokumentów, to jest:

* umowy sprzedaży wydrukowanej z portalu,

* wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego przelanie pieniędzy na konto firmy P.,

* karty płatności otrzymanej w drodze elektronicznej od firmy P., potwierdzającej przekazanie pieniędzy sprzedającemu

spółka sporządza dowód wewnętrzny, w którym podaje wszystkie informacje dotyczące dokonanego zakupu, to jest od kogo dokonano zakupu, jaki produkt był przedmiotem zakupu oraz jaką cenę zapłacono. Dowód opatrzony jest podpisem Wnioskodawcy, jako wspólnika spółki cywilnej.

Taki komplet dokumentów wraz ze sporządzonym dowodem wewnętrznym, spółka księguje w kolumnie 10 prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jako dokument potwierdzający dokonanie zakupu telefonu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dowód wewnętrzny, w którym podane są wszystkie informacje dotyczące dokonanego zakupu, to jest: od kogo dokonano zakupu, jaki produkt był przedmiotem zakupu oraz jaką cenę zapłacono, pomimo tego, że nie zawiera podpisu osoby sprzedającej, jest dokumentem pozwalającym na zaksięgowanie na jego podstawie kwoty zapłaconej za zakup telefonu komórkowego, będącego towarem do kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów handlowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, dowód wewnętrzny, w którym podane są wszystkie informacje dotyczące dokonanego zakupu, to jest:

* od kogo dokonano zakupu,

* jaki produkt był przedmiotem zakupu oraz

* jaką cenę zapłacono

wraz z załączonymi do niego dokumentami takimi jak:

* umowa sprzedaży wydrukowana z portalu,

* wyciąg z rachunku bankowego potwierdzający przelanie pieniędzy na konto firmy pośredniczącej w płatnościach P.,

* karta płatności otrzymana w drodze elektronicznej od firmy P. potwierdzająca przekazanie pieniędzy sprzedającemu wraz z datą i godziną przekazania środków,

pozwala na zaksięgowanie tego dokumentu w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jako udokumentowania transakcji zakupu towaru handlowego nawet w sytuacji, gdy na dowodzie tym oraz na żadnym z innych dokumentów nie widnieje podpis sprzedającego, a widnieje jedynie podpis Wnioskodawcy, jako wspólnika spółki cywilnej, która dokonała zakupu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki - wydatek winien:

* być poniesiony, w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ww. ustawy,

* być właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Wydatki te muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z tej działalności, nie mogą być równocześnie wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia danego wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki związane z zakupem towarów handlowych są bezsprzecznie związane z uzyskiwaniem przychodów z działalności gospodarczej i jednocześnie nie znajdują się w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych. O ile zatem ich zakup jest prawidłowo udokumentowany, stanowią (co do zasady) koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in.:

1.

faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej "fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, lub

2.

inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a.

wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b.

datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c.

przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d.

podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Natomiast § 13 ww. rozporządzenia stanowi, że za dowody księgowe uważa się również:

1.

dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem,

2.

noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi,

3.

dowody przesunięć,

4.

dowody opłat pocztowych i bankowych,

5.

inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Ponadto, zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia, na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Przy czym, możliwość dokumentowania wydatków dowodami wewnętrznymi została ograniczona wyłącznie do wydatków enumeratywnie wskazanych w ww. rozporządzeniu.

W myśl bowiem § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia, dowodami wewnętrznymi można udokumentować jedynie:

1.

zakup, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;

2.

zakup od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);

3.

wartość produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;

4.

zakup w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;

5.

koszty diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;

6.

zakup od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;

7.

wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;

8.

opłaty sądowe i notarialne;

8a.opłatę skarbową uiszczaną znakami tej opłaty do dnia 31 grudnia 2008 r.;

9. wydatki związane z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca, (jako wspólnik spółki cywilnej), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej handluje telefonami komórkowymi. Część telefonów (będących następnie przedmiotem odsprzedaży) spółka nabywa (będzie nabywać) za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego.

Po dokonaniu zakupu danego telefonu komórkowego poprzez portal aukcyjny spółka otrzyma wszelkie dane na temat dokonanego zakupu w szczególności:

* dane personalne osoby, która sprzedała telefon takie jak imię, nazwisko, adres zamieszkania, często numer rachunku bankowego do zapłaty za telefon,

* rodzaj zakupionego telefonu wraz z jego szczegółowym opisem,

* kwotę należną za telefon,

* inne warunki transakcji, takie jak koszty dostawy, sposób zapłaty.

Potwierdzenie zawarcia transakcji generowane i dostarczane będzie spółce w formie elektronicznej poprzez pocztę e-mail lub możliwe do pobrania z historii transakcji wprost z portalu aukcyjnego. Potwierdzenie to stanowić będzie wiążącą umową sprzedaży.

Spółka nie będzie zawierać ze sprzedającym odrębnej, pisemnej umowy.

Przebieg transakcji udokumentowany będzie:

* umową sprzedaży wydrukowaną z portalu aukcyjnego,

* wyciągiem z rachunku bankowego potwierdzającym przelanie pieniędzy na konto firmy pośredniczącej w przekazywaniu płatności między spółką i sprzedającym,

* kartą płatności otrzymana w drodze elektronicznej ww. od firmy, potwierdzającą przekazanie pieniędzy sprzedającemu.

Na podstawie ww. dokumentów spółka będzie sporządzać dowód wewnętrzny, w którym podawać będzie wszystkie informacje dotyczące dokonanego zakupu, tj. od kogo dokonano zakupu, jaki produkt był przedmiotem zakupu oraz jaką cenę zapłacono. Dowód ten opatrzony będzie podpisem Wnioskodawcy, jako wspólnika spółki cywilnej. W oparciu o ww. dokumenty, wydatek poniesiony na nabycie towaru handlowego (telefonu) będzie ujmowany w kolumnie 10 prowadzonej przez spółkę podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne, stwierdzić należy, że dokumentem będącym podstawą do ujęcia operacji gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinna być (co do zasady) faktura, bądź rachunek, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak zakup na potrzeby działalności gospodarczej dokonywany jest od osób fizycznych, które działalności gospodarczej nie prowadzą, to dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów mogą być dokumenty, o których mowa w § 13 pkt 5 ww. rozporządzenia, tj. dokumenty zawierające dane wymienione w § 12 ust. 3 pkt 2 tego rozporządzenia, np. zawarte umowy sprzedaży.

W zamkniętym katalogu wydatków, których udokumentowanie może nastąpić w oparciu o dowód wewnętrzny, o którym mowa w § 14 cyt. rozporządzenia, nie ujęto jednakże zakupu towarów handlowych na aukcjach internetowych. Oznacza to, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, zakup towarów handlowych (używanych telefonów komórkowych), dokonany na aukcjach internetowych nie może zostać udokumentowany dowodem wewnętrznym uzupełnionym o informacje z serwisu aukcyjnego, przelewy bankowe, czy też umowy generowane z systemu aukcyjnego, które potwierdzają zawarcie transakcji.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl