IBPBI/1/415-643/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-643/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości wystawienia noty księgowej dotyczącej wynagrodzenia otrzymywanego jako Kierownik/Koordynator Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości wystawienia noty księgowej dotyczącej wynagrodzenia otrzymywanego jako Kierownik/Koordynator Projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT od 2001 r. Prowadzi działalność w zakresie edukacji i tłumaczeń. W związku z tym, iż edukacja jest sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 80 i podlega zwolnieniu z VAT rozlicza niektóre koszty tj. związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną tzw. proporcją. Z działalności rozlicza się na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów).

Dnia 12 grudnia 2008 r. zawarła umowę o dofinansowanie projektu ("Poligloci po 50-ce") w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na warunkach określonych w umowie, Instytucja Pośrednicząca (Samorząd Województwa... w K.) przyznał jej dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizacje projektu. W 100% pokrywane są koszty bezpośrednie (kwalifikowane) tj. wynajem sali, wynagrodzenie lektorów, asystenta, trenerów oraz osób zajmujących się zarządzaniem, rozliczaniem i monitorowaniem Projektu, catering, materiały szkoleniowe, wizualizacja projektu (ulotki, plakaty itp.), do których nie przysługuje odliczenie podatku VAT. Koszty pośrednie Projektu rozliczane są ryczałtem i stanowią 16,60% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu.

Do wyliczenia procentu zwrotu kosztów pośrednich przyjęte zostały kwoty kosztów pośrednich brutto (za rok 2007 tj. poprzedzający rok, w którym złożony został wniosek o dofinansowanie) minus część VAT (14%) podlegającego odliczeniu w oparciu o proporcje (są to koszty związane z działalnością - opodatkowaną i nieopodatkowaną). Należą do nich m.in. czynsz za wynajem biur, energia elektryczna, wywóz nieczystości, telefony, obsługa biura rachunkowego, materiały biurowe, środki czystości itp.

Koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów firmy wnioskodawczyni zostały pomniejszone jako refundacja o wartość wyżej wymienionych kosztów pośrednich - zgodnie z zaleceniem Urzędu Marszałkowskiego.

W ramach wyżej wymienionego Projektu wnioskodawczyni pełni funkcję Kierownika/Koordynatora Projektu, za co otrzymuje wynagrodzenie. W celu dokonywania z instytucją wdrażającą rozliczeń dot. jej wynagrodzenia wystawia notę księgową jako osoba fizyczna na beneficjenta Projektu tj. firmę wnioskodawczyni. Sposób rozliczania jej wynagrodzenia jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą został zaproponowany przez Urząd Marszałkowski.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wystawienie noty księgowej na wynagrodzenie wnioskodawczyni i nie księgowanie jej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT komis (winno być VAT marża), faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub inne dowody, wymienione w § 13 i 14 (...)

Natomiast § 13 powołanego rozporządzenia stanowi, iż za dowody księgowe uważa się również:

1.

dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;

2.

noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;

3.

dowody przesunięć;

4.

dowody opłat pocztowych i bankowych;

5.

inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Nota wewnętrzna wystawiona dla celów rozliczeń z instytucją wdrażającą nie stanowi dowodu księgowego, w rozumieniu cyt. rozporządzenia, jednocześnie nie stanowi przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Jednocześnie wskazać należy, że bezpodstawne jest wystawianie noty księgowej przez wnioskodawczynię (osobę fizyczną) dla firmy wnioskodawczyni. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny sposobu dokonywanych przez wnioskodawczynię rozliczeń z instytucją wdrażającą ww. program.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 - 2 i 4 wydane zostaną odrębne roztrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl