IBPBI/1/415-64/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-64/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu "usług intensyfikacji sprzedaży" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu "usług intensyfikacji sprzedaży".

Wniosek powyższy nie spełniaj wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 marca 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-64/10/BK, IBPP2/443-70/10/BW wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 2 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji donic drewnianych. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Opłaca podatek wg stawki liniowej. Swoje wyroby sprzedaje między innymi do sieci marketów, które wystawiły mu fakturę objętą 22% podatkiem VAT o treści: "usługa intensyfikacji sprzedaży".

Treść ta wpisana jest w rubryce: "Nazwa towaru lub usługi".

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż:

* koszty uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione,

* faktury dotyczące "intensyfikacji sprzedaży", są wystawiane na podstawie umowy o świadczeniu usług zawartej z siecią marketów, dotyczącej zakresu usług oraz sposobu pobierania opłat od ww. usługi intensyfikacji sprzedaży.

* na usługę "intensyfikacji sprzedaży" zgodnie z umową o świadczenie usług składają się następujące czynności:

* ekspozycja wzorów, próbek towarów na terenie marketów celem zwiększenia ich sprzedaży,

* świadczenie usług informacyjno - doradczych w stosunku do towarów Wnioskodawcy, których celem jest dostarczenie nie częściej niż raz na kwartał informacji, danych dotyczących nabywców (klientów) tych towarów. Usługi te mogą w szczególności obejmować przygotowywanie analizy pozycji towarów na rynku lokalnym (ogólnopolskim) z uwzględnieniem grup klientów, preferencji klientów, konkurencji na rynku lokalnym (ogólnopolskim),

* zapewnienie optymalnego dostępu klientów do towarów Wnioskodawcy w marketach, poprzez przedstawienie towarów w sposób odpowiadający potrzebom klienta w oparciu o posiadaną przez market wiedzę odnośnie preferencji klientów i sposobu podejmowania przez klientów decyzji dotyczących zakupu towarów,

* udostępnianie przez market Wnioskodawcy, kwartalnych statystyk sprzedaży towarów. Usługi te mogą w szczególności obejmować: usługi monitorowania i przygotowywania dla niego kwartalnych analiz i statystyk o sprzedaży poszczególnych towarów w danym kwartale lub z podziałem na poszczególne miesiące kwartału w odniesieniu do pojedynczych marketów,

* "usługa intensyfikacji sprzedaży" dotyczy dostaw towarów do sieci marketów a faktura wystawiana jest kwartalnie po zakończeniu kwartału. Wystawiona faktura o której mowa we wniosku związana jest z wszystkimi dostawami towarów do marketów w przeciągu kwartału,

* usługa udokumentowana przedmiotową fakturą związana jest wyłącznie ze sprzedażą wyrobów Wnioskodawcy do sieci marketów, opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

* wartość tej usługi została ustalona w oparciu o wartość sprzedanych przez Wnioskodawcę wyrobów do sieci marketów w przeciągu kwartału,

* faktura, o ktorej mowa we wniosku została wystawiona dnia 7 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano m.in następujące pytanie:

Czy wymienioną w poz. 54 wniosku fakturę można było wprowadzać w okresie rozliczeniowym 2009 do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, według ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności art. 23 ust. 1 tej ustawy w którym mowa o kosztach, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wymieniona w poz. 54 faktura nie mieści się w zakresie ww. artykułu. W związku z tym jak uważa omawiana faktura zalicza się do kosztów uzyskania przychodów i można ją uwzględnić w księgach podatkowych jego firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powołanego uregulowania, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu zaistnieć muszą łącznie trzy warunki:

* celem poniesienia wydatku (bezpośrednim lub pośrednim) powinno być osiągnięcie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

* wydatek ten nie może być wymieniony w zawartym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy, katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

* wydatek musi być prawidłowo udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Wydatki związane z "intensyfikacją sprzedaży", nie są ujęte w katalogu negatywnym zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu, konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem, jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć przy tym należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje wyprodukowane przez siebie wyroby między innymi do sieci marketów, które wystawiły mu fakturę objętą 22% podatkiem VAT o treści: "usługa intensyfikacji sprzedaży". Treść ta wpisana jest w rubryce: "Nazwa towaru lub usługi". Faktury dotyczące "intensyfikacji sprzedaży", są wystawiane na podstawie umowy o świadczeniu usług zawartej z siecią marketów, dotyczącej zakresu usług oraz sposobu pobierania opłat od w.w. usługi intensyfikacji sprzedaży.

Usługa "intensyfikacji sprzedaży" dotyczy dostaw towarów do sieci marketów, a faktura wystawiana jest kwartalnie po zakończeniu kwartału. Wartość tej usługi została ustalona w oparciu o wartość sprzedanych przez Wnioskodawcę wyrobów do sieci marketów w przeciągu kwartału.

Mając na względzie szczegółowo opisany we wniosku i jego uzupełnieniu zakres działań podejmowanych w ramach usługi intensyfikacji sprzedaży przez sieć marketów, do których Wnioskodawca odsprzedaje produkowane przez siebie wyroby, w szczególności polegające na wyeksponowaniu tych towarów w sposób zapewniający optymalny dostęp przez klientów oraz ekspozycję wzorów, próbek towarów na terenie marketów celem zwiększenia ich sprzedaży, stwierdzić należy, iż wydatki związane z "intensyfikacją sprzedaży", o których mowa we wniosku, są ściśle związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę pozarolniczą działalnością gospodarczą, został bowiem wykazany związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ww. wydatkami, a uzyskiwaniem przychodów z tej działalności. Konsekwencją powyższego jest możliwość zaliczenia przedmiotowych wydatków, nie ujętych przy tym w katalogu negatywnym, zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich udokumentowania w sposób właściwy dla rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli w istocie, jak wynika to z treści wniosku oraz jego uzupełnienia, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której ewidencjonuje koszty uzyskania przychodów stosując metodę uproszczoną, o której mowa w art. 22 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas wydatek z tytułu "intensyfikacji sprzedaży", może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego poniesienia, przez którą zgodnie z art. 22 ust. 6b cyt. ustawy, należy rozumieć dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, tj. jednorazowo w dniu 7 stycznia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl