IBPBI/1/415-628/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-628/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 24 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym sprzętem elektrycznym. Dostawcy towarów w ramach nawiązanej współpracy przyznają Jej tzw. premie pieniężne. Wysokość tych premii uzależniona jest od wielkości osiągniętego obrotu w określonym przedziale czasowym. Zazwyczaj rozpatrywany jest obrót w okresie kwartalnym, półrocznym lub rocznym. Na gruncie podatku od towarów i usług otrzymywane premie nie mieszczą się w pojęciu świadczenia usług. Ponadto są one powiązane z wiązką dostaw zrealizowanych w ściśle określonym przedziale czasowym. Dlatego dla celów związanych z tym podatkiem są traktowane jako rabaty. Na wartości odpowiadające przyznanym premiom są wystawiane przez dostawców faktury korygujące in minus. Stosownie też do dyspozycji § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), na wystawianych fakturach kwota rabatu nie jest przypisywana do konkretnych dostaw, a jedynie określany jest okres, do którego rabat się odnosi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie skutki prawne w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych niesie ze sobą przyznanie i faktyczne otrzymanie premii pieniężnej, która na gruncie podatku od towarów i usług jest traktowana jako rabat i udokumentowana fakturą korygującą.

Zdaniem Wnioskodawczyni, brak przypisania premii pieniężnej do dostaw konkretnych towarów przesądza, iż nie może być ona traktowana jako upust cenowy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego stanowi ona swoistego rodzaju nagrodę za osiągnięcie odpowiedniego pułapu obrotów w ściśle określonym przedziale czasowym. W tej sytuacji odwołać się zatem wypada do treści art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Premie pieniężne nie mieszczą się w grupie dochodów podlegających wyłączeniu (zwolnieniu) spod opodatkowania na podstawie przywołanych przepisów, stąd też zważywszy na zasady ogólne będą one podlegały zaliczeniu w poczet dochodów podlegający opodatkowaniu. Nie może też być wątpliwości, że są one wynikiem prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym winny się one zaliczać do grupy przychodów pochodzących z tego źródła. W sytuacji takiej zwrócić trzeba z kolei uwagę na art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1c, 1e i 1h powyższej ustawy, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Premie pieniężne nie mieszczą się w dyspozycji art. 14 ust. 1c, 1e i 1h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji będzie do nich miał zastosowanie art. 14 ust. 1i tej ustawy. Oznacza to w praktyce, że otrzymanie faktury korygującej wystawionej po myśli § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie będzie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych rodziło żadnych skutków podatkowych. Otrzymanie zaś środków finansowych odpowiadających przyznanej premii (odpowiadających określonemu w fakturze korygującej rabatowi), względnie rozliczenie tej premii ze zobowiązaniami w drodze kompensaty, przesądzało będzie o powstaniu obowiązku podatkowego w tym podatku. Stąd też o wartość przyznanej premii podlegały będą stosownemu podwyższeniu ustalone dla celów związanych z podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychody (dochody) w tym miesiącu, w którym faktycznie otrzyma środki tytułem premii pieniężnej, bądź też w tym miesiącu, w którym o wartość tej premii pomniejszy w drodze kompensaty zobowiązania w stosunku do tego dostawcy, od którego premia przysługuje Wnioskodawczyni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wydatki poniesione na zakup towarów handlowych bez wątpienia stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym, jeżeli wysokość ponoszonych przez podatnika wydatków na zakup towarów handlowych, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej uległa zmniejszeniu, na skutek, udzielenia mu rabatu (upustu) to zdarzenie to rodzi konieczność dokonania stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawczyni w ramach nawiązanej współpracy z dostawcami towarów otrzymuje premie (rabaty), które uzależnione są od obrotu uzyskanego w określonym przedziale czasowym (kwartalnym, półrocznym, rocznym). Premie te są powiązane z wiązką dostaw zrealizowanych w określonym przedziale czasowym. Na wartości odpowiadające przyznanym premiom, Wnioskodawczyni otrzymuje faktury korygujące.

Zatem jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, "premie pieniężne" wyliczane będą na podstawie faktur pochodzących z konkretnego okresu rozliczeniowego. Premie te zostaną przy tym potwierdzone poprzez wystawienie przez dostawców faktur korygujących. W związku z tym, stwierdzić należy, iż ich wypłacenie spowoduje obniżenie ceny towarów otrzymanych w ramach dostaw jakie nastąpiły w danym okresie rozliczeniowym. Oznacza to, że na gruncie przedmiotowej sprawy nie mamy w istocie do czynienia z premią pieniężną tylko z rabatem. Jak wynika bowiem z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.), rabat jest to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

W konsekwencji uzyskanie przez Wnioskodawczynię rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie (kwartalnym, półrocznym, rocznym) co zostało udokumentowane fakturą korygującą powinno skutkować zmniejszeniem kosztów uzyskania przychodów. Stosowna korekta winna przy tym zostać dokonana wstecz, na koniec okresu, w którym korygowane koszty zostały potrącone.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl