IBPBI/1/415-618/11/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-618/11/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 17 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanych w związku z wystąpieniem Wnioskodawczyni ze spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanych w związku z wystąpieniem Wnioskodawczyni ze spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest jednym z sześciu udziałowców (komandytariuszem) spółki komandytowej, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i została powołana celem i na czas realizacji zamierzenia inwestycyjno - budowlanego polegającego na budowie budynków mieszkalnych i sprzedaży lokali powstałych w tych budynkach. Oprócz posiadania udziałów w ww. spółce Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej a Jej podstawowym źródłem dochodów jest wynagrodzenie z pracy etatowej w innym przedsiębiorstwie. Obecnie w 2011 r. opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. W treści umowy spółki zapiano, iż 3 wspólników spółki (osoby fizyczne) po wybudowaniu mieszkań, mają prawo żądać przeniesienia na nich łącznie prawa własności 7 mieszkań, co zaspokoi ich roszczenia finansowe w związku z udziałem w zyskach spółki lub wystąpieniem ze spółki. Wspólnikom tym nie będzie przysługiwał zwrot wkładów pieniężnych wniesionych do spółki. Zgodnie z zapisami umowy spółki Wnioskodawczyni zamierza z niej wystąpić i swoje udziały wycofać w postaci środków obrotowych (3 mieszkań) na cele osobiste. Jednocześnie spółka nie przestanie istnieć (spółka prowadzić będzie sprzedaż pozostałych mieszkań). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia materiałów i usług dla wybudowania przedmiotowych mieszkań.

W zależności od skutków podatkowych Wnioskodawczyni zamierza:

1.

po wystąpieniu ze spółki zbyć ww. trzy mieszkania jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej,

2.

po wystąpieniu ze spółki komandytowej rozpocząć nową działalność gospodarczą (jako firma jednoosobowa lub spółka osobowa) o podobnym zakresie jak dotychczasowa spółka, następnie wprowadzić do nowej firmy posiadane mieszkania a następnie sprzedaż je w ramach nowej działalności gospodarczej. Nowa działalność byłaby opodatkowana 19% podatkiem liniowym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jakiej wysokości opodatkowany będzie dochód ze zbycia przedmiotowych mieszkań po wystąpieniu ze spółki, jeżeli sprzedając je Wnioskodawczyni nie będzie prowadziła działalności gospodarczej.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeśli w momencie sprzedaży otrzymanych mieszkań będzie opodatkowana na zasadach ogólnych, podatek dochodowym obliczony zostanie według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli na początku nowego roku dokona zgłoszenia opodatkowania podatkiem liniowym w wysokości 19%, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i dokona sprzedaży przedmiotowych mieszkań, podatek od dochodu ze sprzedaży tych mieszkań wyniesie 19% podstawy obliczenia podatku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-617/11/KB Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku lokali mieszkalnych będzie stanowił przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, niezależnie od faktu, czy w momencie ich zbycia wspólnik ten nadal będzie prowadził działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e (art. 30c ust. 6 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać formę opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tej działalności. Mogą opodatkowywać je na tzw. "zasadach ogólnych", według skali podatkowej, bądź, po spełnieniu określonych w przepisach ww. ustawy warunków, 19% "podatkiem liniowym", o którym mowa w art. 30c ww. ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, iż zasadą jest opodatkowanie dochodów na zasadach ogólnych, a możliwość opodatkowania dochodów w formie "podatku liniowego" zastrzeżona jest wyłącznie dla dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza lub działy specjalne produkcji rolnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest jednym z komandytariuszy w spółce komandytowej. Dochody z tej działalności opodatkowuje na "zasadach ogólnych" według skali podatkowej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych a następnie sprzedaży powstałych w nich lokali. Umowa spółki przewiduje, iż niektórzy wspólnicy tytułem rozliczeń ze spółką wynikających z ich prawa do udziału w zysku spółki, bądź wystąpienia ze spółki, zamiast środków pieniężnych mogą żądać przeniesienia prawa własności wybudowanych mieszkań. Wnioskodawczyni zamierza wystąpić ze spółki. Zgodnie z zapisami umowy spółki wartość jej udziału zostanie jej wypłacona w formie rzeczowej. Wnioskodawczyni otrzyma na własność 3 mieszkania wybudowane przez spółkę, które następnie planuje sprzedać. Przychód z tej sprzedaży będzie stanowić przychód ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza. Przy czym, jak wynika z zadanego przez Wnioskodawczynię pytania, w momencie sprzedaży ww. mieszkań Wnioskodawczyni nie będzie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że (jak wynika z treści pytania) w momencie ich sprzedaży Wnioskodawczyni nie będzie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej, dochód ze sprzedaży wskazanych we wniosku lokali mieszkalnych, jako dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej będzie podlegał opodatkowaniu według zasad ostatnio stosowanych do opodatkowaniu dochodów z tej działalności, tj. na "zasadach ogólnych" według skali podatkowej. Z tej też przyczyny, bez znaczenia w tej mierze jest czy w momencie sprzedaży Wnioskodawczyni będzie opodatkowania na zasadach ogólnych (nie prowadząc działalności gospodarczej), ani czy od początku następnego roku dokona wyboru "podatku liniowego" jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-3 i 5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 - 511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl