IBPBI/1/415-617/14/AP - Ustalenie możliwości uznania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz NZOZ, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-617/14/AP Ustalenie możliwości uznania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz NZOZ, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 19 maja 2014 r. (data wpływu do Organu 20 maja 2014 r.), uzupełnionym 13 i 19 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz NZOZ, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz NZOZ, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 sierpnia 2014 r. Znak: IBPP1/443-503/14/AW, IBPBI/1/415-617/14/AP, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 i 19 sierpnia 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2014 r. Wnioskodawczyni zarejestrowała pozarolniczą działalność gospodarczą, która zgodnie z PKD sklasyfikowana jest pod symbolami:

* 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz

* 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracją i obsługą biura.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawczyni nie osiągnęła żadnego przychodu. Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdarzenia gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz wybrała formę opodatkowania dochodów z tej działalności na tzw. zasadach ogólnych. Zamierza podpisać umowę o świadczenie usług dla NZOZ.

W treści umowy dotyczącej obowiązków Wnioskodawczyni wobec NZOZ znajdą się następujące zapisy: Zleceniobiorca zobowiązuje się w ramach niniejszej Umowy świadczyć następujące czynności:

a.

wykonywanie zleconych administracyjnych czynności związanych z obsługą gabinetów NZOZ i zatrudnionego personelu,

b.

planowanie przychodów i wydatków gabinetów NZOZ,

c.

przygotowywanie i edycja korespondencji prowadzonej przez NZOZ,

d.

prowadzenie działań promocyjnych i marketingowych na rzecz NZOZ,

e.

prowadzenie dokumentacji Systemu Jakości ISO 9001.

Powyższe usługi będą świadczone w czasie pracy nienormowanym, uzgadnianym ze Zleceniodawcą, zarówno w miejscu prowadzenia działalności Zleceniodawcy jak i Zleceniobiorcy.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 sierpnia 2014 r., Wnioskodawczyni wskazała m.in., że umowa z NZOZ została zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody uzyskane w związku z podpisaną umową z tytułu usług świadczonych dla NZOZ, będą przychodami z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

(część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody uzyskane z tytułu świadczenia ww. usług na rzecz NZOZ, w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, są przychodami z tej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem aby przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej można było zaliczyć do tego źródła przychodów, to czynności dokonywane w ramach tej działalności muszą spełniać przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ww. ustawy i jednocześnie nie mogą wypełniać negatywnych przesłanek określonych w cyt. art. 5b ust. 1 tej ustawy. Co do zasady, wyjątek stanowi sytuacja, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik uzyskuje przychody, które ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza do innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodów.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od 2014 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz działalność usługową związaną z administracją i obsługą biura. W ramach prowadzonej działalności zamierza zawrzeć umowę o świadczeniu usług na rzecz NZOZ, które będą polegać na wykonywaniu zleconych administracyjnych czynności związanych z obsługą gabinetów NZOZ i zatrudnionego personelu, planowaniu przychodów i wydatków gabinetów NZOZ, przygotowywaniu i edycji korespondencji prowadzonej przez NZOZ, prowadzeniu działań promocyjnych i marketingowych na rzecz NZOZ, prowadzeniu dokumentacji Systemu Jakości ISO 9001.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług związanych z administracją i obsługą biura i w ramach tej działalności zamierza zawrzeć umowę o świadczenie tych usług na rzecz NZOZ, a usługi te wykonywane będą w sposób zorganizowany i ciągły i jednocześnie warunki w jakich będą świadczone nie spełniają przesłanek wskazanych w cyt. art. 5b ust. 1 ww. ustawy, to przychody uzyskane z tego tytułu można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie będącym przedmiotem złożonego wniosku ORD-IN, tj. w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 oraz w zakresie dot. pozostałej części pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl