IBPBI/1/415-595/14/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-595/14/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 11 lutego 2014 r.), uzupełnionym 14 i 16 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży wskazanego we wniosku lokalu użytkowego tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży wskazanego we wniosku lokalu użytkowego tzw. podatkiem liniowym. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 kwietnia 2014 r. Znak: IBPP1/433-139/14/BM i IBPBI/1/415-165/14/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 14 i 16 maja 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w dniu 19 października 1995 r. nabył używaną nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem. Nabycie było udokumentowane fakturą VAT, z której odliczono podatek i zakup ujęto w ewidencji księgowej, a nieruchomość w ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. W nieruchomości wyodrębniono część mieszkalną oraz część użytkową - sporządzono na tę okoliczność dokument wewnętrzny. Ponieważ prawnie właścicielem była ta sama osoba fizyczna nie było możliwości sporządzenia odrębnego aktu notarialnego sprzedaży, czy przekazania części nieruchomości na cele osobiste, dlatego zostało to udokumentowane dokumentem wewnętrznym i potwierdzone oświadczeniem złożonym do ksiąg wieczystych. W 1995 i 1996 r. na nieruchomości ponoszone były nakłady modernizacyjne z tym, że dla części użytkowej nakłady były ujmowane w działalności gospodarczej z odliczeniem podatku VAT, a dla części mieszkalnej nakłady ponosił właściciel osobiście bez odliczania podatku VAT. Po 1997 r. nie były ponoszone żadne nakłady modernizacyjne.

W dniu 4 lutego 1997 r. złożono oświadczenie do ksiąg wieczystych w celu wyodrębnienia z księgi wieczystej dot. całej nieruchomości - lokalu mieszkalnego o pow. 76,8 m2. Księga wieczysta dla powyższego lokalu nr 2 w budynku została założona 18 kwietnia 1997 r. Zasiedlenie i zameldowanie właściciela w wymienionym lokalu mieszkalnym nastąpiło 24 lutego 1997 r. i trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Część użytkowa nieruchomości była używana w związku z prowadzoną działalnością. Zawieranych było wiele umów najmu części lub całości pomieszczeń znajdujących się w lokalu użytkowym. Pierwsza umowa najmu i wydanie lokalu do wynajmu miało miejsce 14 kwietnia 1997 r., dotyczyła tylko części pomieszczeń i była zawarta na czas określony. Kolejna umowa najmu z innym najemcą była zawarta od 1 grudnia 1999 r. na czas nieokreślony, umowa ta została rozwiązana w 2004 r. W dniu 29 marca 2004 r. zawarto kolejną umowę najmu pomieszczeń, która została rozwiązana 29 maja 2013 r. - ta ostatnia umowa dotyczyła całego lokalu użytkowego.

Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomości, tj. zarówno lokal mieszkalny, jak również lokal użytkowy wraz z gruntem, na którym nieruchomość jest postawiona.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 14 maja 2014 r., wskazano m.in., że:

* podział nieruchomości potwierdzono aktem notarialnym z 4 lutego 1997 r.,

* wniosek do ksiąg wieczystych o utworzenie odrębnej księgi złożono 10 lutego 1997 r.,

* prawnym potwierdzeniem rozdziału części mieszkalnej od części użytkowej jest utworzenie 18 kwietnia 1997 r. odrębnej księgi wieczystej dla części mieszkalnej, która została wyodrębniona z księgi wieczystej, zakupionej w 1995 r. nieruchomości,

* nakłady modernizacyjne ponoszone w 1995 i 1996 r. stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym,

* zameldowanie właściciela po modernizacji w wydzielonym lokalu mieszkalnym nastąpiło 24 lutego 1997 r. i trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego,

* nieruchomość została przekazana do użytkowania 19 października 1995 r.; w dokumentacji znajduje się protokół przekazania do użytkowania określający, że konieczne do przeprowadzenia prace remontowe nie stanowią przeszkody w użytkowaniu; początkowo obiekt był wykorzystywany jako magazyn, modernizacja została zakończona w 1996 r., po modernizacji nieruchomość jest używana 18 lat,

* nieruchomość w chwili zakupu stanowiła całość (jedna księga wieczysta, jedna działka), dokonano zakupu całości (budynek + grunt). Zakup był potwierdzony fakturą VAT, na której znajdowały się dwie pozycje: budynek z wykazanym podatkiem należnym według podstawowej stawki VAT 22% oraz grunt bez podatku; podatnik był czynnym podatnikiem prowadzącym działalność opodatkowaną, cały zakup był przeznaczony do działalności opodatkowanej zatem cały podatek naliczony został odliczony i cały budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i przekazany do użytkowania 19 października 1995 r.,

* w dniu 1 grudnia 1995 r. po uzyskaniu zgody Urzędu Miasta na adaptację strychu na cele mieszkaniowe właściciela, odłączono/przekazano strych (część nieruchomości), dokumentując ten fakt rachunkiem uproszczonym z naliczeniem należnego podatku VAT,

* w dniu 19 października 1995 r. do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wprowadzono protokołem przekazania do użytkowania cały zakupiony budynek - na protokole przekazania znajduje się adnotacja rzeczoznawcy budowlanego, że konieczne prace remontowe nie stanowią przeszkody w jego użytkowaniu,

* w posiadanej dokumentacji jest wpisane początkowe przeznaczenie budynku jako magazyn bez wyodrębniania poszczególnych jego pomieszczeń,

* przyczyną przekazania części budynku na cele mieszkaniowe było uzyskanie zgody z Urzędu Miasta na adaptację strychu na cele mieszkaniowe, początkowo był to budynek usługowo-biurowy,

* cześć mieszkalna nie była wynajmowana/wydzierżawiana, ani nie służyła czerpaniu innych pożytków,

* umowa najmu całości lokalu użytkowego została zawarta 29 marca 2004 r., co przedstawiono w opisie stanu faktycznego, w uzasadnieniu stanowiska pomyłkowo wpisano 2006 zamiast 2004 r.,

* grunt znajdujący się pod budynkiem to jedna wyodrębniona geodezyjnie działka, w całości zabudowana budynkiem, nie ma geodezyjne wyodrębnionej niezbudowanej działki.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 15 maja 2014 r., wskazano m.in., że nieruchomość, którą planuje sprzedać Wnioskodawca objęta jest odrębnymi księgami wieczystymi. Jest również podzielona administracyjnie na lokal użytkowy i lokal mieszkalny, zatem każda z wymienionych części nieruchomości (każdy lokal) może być odrębnie sprzedany. Lokale posiadają również odrębne adresy (numery nieruchomości).

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego przedstawiono również w stanowisku Wnioskodawcy dot. pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 gdzie wskazano, że zgodnie ze złożonym w Urzędzie Skarbowym oświadczeniem, uzyskane z działalności gospodarczej dochody Wnioskodawca opodatkowuje stawką liniową 19%, stosowanie do art. 30c ustawy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody ze sprzedaży lokalu użytkowego wraz z gruntem opodatkowane będą 19% podatkiem liniowym.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż lokalu użytkowego wraz z gruntem opodatkowana będzie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wynoszącym - zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - 19% podstawy obliczenia podatku. Nieruchomość jest bowiem składnikiem majątku trwałego używanym od 1995 r. w sposób nieprzerwany w prowadzonej działalności gospodarczej, której głównym przedmiotem jest, zgodnie z aktualnym zgłoszeniem PKD 68.20, wynajem i zarządzanie nieruchomościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a powyższej ustawy stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących środkami trwałymi - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

Z treści przytoczonych przepisów wynika zatem, że przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy), stanowią przychód z działalności gospodarczej.

W myśl z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (...). Zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w dniu 19 października 1995 r. nabył używaną nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem. Budynek ujęto w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W 1997 r. w budynku wyodrębniono część mieszkalną oraz część użytkową. Lokal użytkowy aż do maja 2013 r. był wynajmowany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. lokal użytkowy wraz z gruntem. Wnioskodawca opodatkowuje dochody z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że przychód ze zbycia wskazanego we wniosku lokalu użytkowego będącego środkiem trwałym w prowadzonej działalności gospodarczej wraz z przynależnym gruntem (przypadającym na ten lokal użytkowy udziałem w nieruchomości gruntowej), stanowić będzie przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochód uzyskany z tego tytułu podlegać będzie opodatkowaniu tzw. podatkiem liniowym, o ile w istocie Wnioskodawca korzysta z tej formy opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl