IBPBI/1/415-595/09/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-595/09/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki tego podatku od przychodów z tytułu świadczonych usług hotelarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki tego podatku od przychodów z tytułu świadczonych usług hotelarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, od kilkunastu lat wnioskodawca prowadzi działalność w formie Spółki cywilnej. Druga działalność prowadzona przeze niego formie Spółki jawnej, podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Działalności powyższe opodatkowane są wg skali podatkowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej jako osoba fizyczna, na własne nazwisko.

Od 1 lipca 2009 r. zaczął wynajmować najemcom domek letniskowy, który jest jego wyłączną prywatną własnością. Najem domku odbywał się będzie w sezonie wakacyjnym tzn. w miesiącach lipiec i sierpień. Najem ten zgłosił do urzędu skarbowego, wybierając jako formę opodatkowania ryczałt ewidencjonowany, ze stawką podatku 8,5%. Pierwszą zaliczkę wpłaci więc do 20 sierpnia 2009 r. i stanowić ona będzie 8,5% od przychodu z najmu domku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postąpił prawidłowo wybierając jako stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 8,5% dla najmu prywatnego domu letniskowego.

Wnioskodawca, uważa, że postąpił prawidłowo wybierając stawkę ryczałtu 8,5% dla najmu prywatnego domku letniskowego. Najmowi temu nie towarzyszą bowiem dodatkowe usługi, które często są świadczone przy najmie związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, turystycznej. Cena najmu zawiera sam nocleg, bez usług rozrywkowych, żywieniowych, które są świadczone przy działalności gospodarczej turystycznej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

* prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

* osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie natomiast, do treści art. 2 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zarówno przychody uzyskiwane z najmu lokali, domków letniskowych, itp., jak i ze świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, również w sytuacji, gdy wnioskodawca prowadzi już działalność gospodarczą innego rodzaju w ramach spółek osobowych.

Przy czym podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niezaistnienia przesłanek określonych w art. 8 ww. ustawy z 20 listopada 1998 r.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wynajem w sezonie wakacyjnym domku letniskowego, będącego własnością wnioskodawcy gościom, bez zawierania z nimi indywidualnych umów najmu tego składnika majątku, to w istocie szereg cyklicznych, powtarzalnych okresowo, w sposób zorganizowany i ciągły czynności, podejmowanych w celach zarobkowych, zawierających ww. elementy definicji działalności gospodarczej.

Zważyć przy tym należy, iż zakwalifikowanie uzyskiwanych przychodów do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie jest uzależnione od zgłoszonego do Urzędu Skarbowego źródła osiąganych przychodów, lecz od rodzaju i charakteru podejmowanych działań.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. d) tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług hoteli (PKWiU grupa 55.1), świadczonych przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU grupa 55.2).

Stosownie do treści art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.), usługi hotelarskie to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych.

W myśl art. 35 ust. 2 tej ustawy usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, o których mowa w art. 45 pkt 4 oraz wymagania określone w ust. 1 pkt 2.

Ewidencję obiektów o których mowa w ww. przepisie prowadzi wójt, burmistrz (prezydent miasta) właściwy ze względów na miejsce ich położenia (art. 38 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 39 ust. 3 tej ustawy, przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w obiekcie, o którym mowa w art. 35 ust. 2, przedsiębiorca lub rolnik zamierzający świadczyć usługi hotelarskie w gospodarstwie rolnym jest obowiązany zgłosić ten obiekt do ewidencji wymienionej w art. 38 ust. 3.

Mając powyższe na względzie, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny, z którego wynika, iż wnioskodawca, w sezonie wakacyjnym prowadzi od lipca do sierpnia wynajem różnym najemcom domku letniskowego, stwierdzić należy, iż przychody uzyskane z tego tytułu, jako przychody ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny podlegać opodatkowaniu 17%, określoną w tym przepisie stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z tej też przyczyny, przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl