IBPBI/1/415-586/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-586/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 15 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, przeznaczonej na zakup środków trwałych, w części wskazującej, iż:

* otrzymana dotacja w zakresie w jakim przeznaczona zostanie na nabycie środków trwałych stanowi przychód zwolniony od podatku - jest nieprawidłowe,

* odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej dotacją nie będą kosztem uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, przeznaczonej na zakup środków trwałych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 września 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 8 i 15 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zamierza zakupić maszyny i urządzenia do produkcji sprzedawanych przez siebie wyrobów. Wartość pojedynczego urządzenia to od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Urządzenia te będą dotowane w wysokości 40% z "unijnego" programu: Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 - 2013; II Oś priorytetowa: Gospodarka regionalnej szansy; Działanie 2.1: Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw; Schemat A: Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP, Małe przedsiębiorstwa.

Zamierza również dokonać od ww. urządzeń jednorazowych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22k ust. 7 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zakupione środki trwałe wnioskodawca zamierza wprowadzić do ewidencji środków trwałych w październiku 2009 r. Ww. środki trwałe zostaną zaliczone do rodzaju 417 Klasyfikacji Środków Trwałych. Obecnie wnioskodawca spełnia kryteria "małego podatnika" zawarte w art. 5a ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W części D.3 poz. 47 wniosku wskazano, iż przedmiotem interpretacji są przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 oraz art. 22k ust. 7 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy ww. dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy odpisy amortyzacyjne od środka trwałego w części sfinansowanej dotacją (tj. w wysokości 40% wartości środka trwałego) nie będą kosztem uzyskania przychodu.

(we wniosku pytania te oznaczono jako 1)

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja ta będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, a odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej dotacją (tj. w wysokości 40% wartości tego środka) nie będą kosztem uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są również odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Natomiast stosownie do treści art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

* budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

* maszyny, urządzenia i środki transportu,

* inne przedmioty,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jak wynika z treści złożonego wniosku wnioskodawca zamierza zakupić maszyny i urządzenia do produkcji sprzedawanych wyrobów o wartości przekraczającej kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Urządzenia te będą dotowane w wysokości 40% z unijnego programu Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013, II Oś priorytetowa: Gospodarka Regionalnej Szansy, Działania 2.1: Rozwój i Podniesienie Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Schemat A: Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP, Małe Przedsiębiorstwa. Powyższe urządzenia będą stanowiły środki trwałe w prowadzonej działalności gospodarczej, zaliczone do rodzaju 417 Klasyfikacji Środków Trwałych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż kwota otrzymanej dotacji w części przeznaczonej na zakup środków trwałych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ta cześć dotacji nie może więc tym samym, jak wskazano we wniosku, stanowić przychodu zwolnionego od podatku. W tym więc zakresie przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 tej ustawy, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części w jakiej nabycie to zostało sfinansowane otrzymaną dotacją, a więc w przedmiotowej sprawie w części stanowiącej 40% wartości początkowej tych środków trwałych. Powyższe oznacza, iż przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl