IBPBI/1/415-583/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-583/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (poz. 54 część B Wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą rozlicza się na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów i w ramach prowadzonej działalności, której głównym przedmiotem jest działalność szkoleniowa, realizuje m.in. szkolenia współfinansowane w ramach Funduszy Strukturalnych w okresie programowania 2007-2013.

Na przełomie kwietnia i maja 2009 r. wnioskodawca (beneficjent) zamierzał także podpisać umowę o dofinansowanie projektu "Rozwój kwalifikacji zawodowych z zakresu produkcji i montażu podzespołów elektronicznych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorców w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa ma zostać podpisana z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Szkolenia skierowane będą do osób pracujących, biorących udział w szkoleniu z własnej inicjatywy, poza godzinami pracy.

Szkolenia będą dofinansowane w 100% w związku z tym uczestnicy nie będą ponosili żadnych kosztów udziału w szkoleniu (szkolenia będą bezpłatne).

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w transzach w formie zaliczek, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% dotychczas otrzymanej kwoty dofinansowania.

W projekcie jest także przewidziane wynagrodzenie dla koordynatora projektu, którym jest/będzie właściciel firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane dotacje na realizację projektów stanowią przychód i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektów będą stanowiły koszty uzyskania przychodu.

2.

Czy wynagrodzenie właściciela firmy (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) z tytułu wykonania pracy koordynatora w ramach projektów stanowi przychód, który korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

(poz. 54 część B Wniosku)

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1 Otrzymane przez wnioskodawcę dotacje rozwojowe na realizację projektów stanowią przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednocześnie w konsekwencji powyższego uznać należy, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektów nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2 Wynagrodzenie właściciela z tytułu wykonywania pracy koordynatora projektów stanowi przychód korzystający w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wnioskodawca nabędzie ze środków pochodzących z przedmiotowej dotacji składniki majątku, które zakwalifikuje w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej do kategorii środków trwałych przepis ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania. W takim przypadku, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, otrzymana dotacja wydatkowana na nabycie środka trwałego w ogóle nie będzie stanowiła przychodu podatkowego. Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części wartości początkowej środka trwałego (odpowiadającej kwocie otrzymanej dotacji) nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu. W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wskazać także należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (m.in. stosunek pracy).

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy dotyczącego projektu opisanego w poz. 54 część B Wniosku (zdarzenie przyszłe). Ocena stanowiska odnośnie projektu opisanego w poz. 54 część A Wniosku (zaistniały stan faktyczny) zostanie zawarta w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl