IBPBI/1/415-57/09/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-57/09/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia podatnika podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Spółka Jawna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia podatnika podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Spółka Jawna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jawna jest organem założycielskim niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, który podlega wpisowi do rejestru zakładów opieki zdrowotnej wojewody stosownie do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Decyzja wojewody o wpisie do rejestru ZOZ ma charakter deklaratywny. Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego odmawia wpisu niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej jest zakładem pracy w rozumieniu kodeksu pracy i w tym sensie zapewnia się osiągnięcie celu świadczenia usług zdrowotnych. Powołując niepubliczny zakład opieki zdrowotnej spółka jawna nie przekazuje swego majątku do majątku niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej lecz zapewnia korzystanie z majątku Spółki - dotyczy to środków transportu, wspólnych magazynów, systemu łączności telefonicznej, pomieszczeń biurowych, w których gromadzona i przechowywana jest dokumentacja medyczna i księgowa również niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zakup paliwa jest dokonywany w systemie kart flotowych przez Spółkę. Koszty ponoszone przez Spółkę są refakturowane na poszczególne zakłady według klucza przychodów. Niepubliczne zakłady dokonują zakupu np. lekarstw i innych materiałów dla realizacji świadczeń medycznych we własnym zakresie. Spółka jawna prowadzi księgi rachunkowe, składa roczne sprawozdania finansowe ze swej działalności do Krajowego Rejestru Sądowego i są to sprawozdania łączne, a więc pokazujące wynik jaki Spółka uzyskała jako sumę wyników poszczególnych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej powołanych przez Spółkę i z własnej działalności. Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej z zasady świadczą usługi zwolnione z podatku VAT a tym samym nie są podatnikami czynnymi podatku VAT. Natomiast Spółka jest podatnikiem czynnym podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy płatnikiem podatku dochodowego od odchodów uzyskanych przez Spółkę Jawną i powołane przez nią niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej wpisane do rejestru zakładów opieki zdrowotnej wojewody są wspólnicy Spółki Jawnej.

Zdaniem wnioskodawcy podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Spółka Jawna są wspólnicy Spółki Jawnej i jest to wynik łączny działalności Spółki we własnym zakresie i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, tych, dla których jest organem założycielskim. Stanowisko to wynika z następujących faktów:

a.

w orzecznictwie Sądu Najwyższego uważa się, że wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nadaje publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej charakter konstytutywny. Jeżeli ustawodawca nie dopuszcza wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej to oznacza, że ten zakład przyjmuje charakter konstytutywny spółki jawnej będącej organem założycielskim, a tym samym jest jednostką nie mającą osobowości prawnej,

b.

zdaniem Departamentu Rachunkowości w Ministerstwie Finansów stosownie do ustawy o rachunkowości spółka musi prowadzić księgi rachunkowe prowadzące do uzyskania wyniku finansowego całej spółki i takie przedłożyć sprawozdanie m.in. do Krajowego Rejestru Sądowego, a tym samym obejmuje tworzone niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których jest organem założycielskim,

c.

stosownie do art. 34 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 8 tej ustawy wspólnicy płacą podatek od dochodu wykazanego w prawidłowo prowadzonych ewidencjach księgowych pomniejszonego o przychody zwolnione i powiększonego o koszty nie będące kosztami uzyskania przychodów,

d.

stosownie do art. 28 k.s.h. majątek z którego korzystają niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej jest majątkiem spółki i nie podlega wydzieleniu do majątku nzoz, a wspólnicy są zobowiązani do zarządzania sprawami spółki, a tym samym i nzoz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy zakładem opieki zdrowotnej jest:

1.

szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu;

2.

przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;

3.

pogotowie ratunkowe;

4.

medyczne laboratorium diagnostyczne;

5.

pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;

6.

zakład rehabilitacji leczniczej;

7.

żłobek;

8.

ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej;

9.

stacja sanitarno-epidemiologiczna;

10.

wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;

11.

jednostka organizacyjna publicznej służby krwi;

12.

inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Zakładem opieki zdrowotnej jest również zespół zakładów, o których mowa w ust. 1. Zakład opieki zdrowotnej wchodzący w skład zespołu zakładów staje się jednostką organizacyjną zespołu (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy zakład opieki zdrowotnej może być utworzony również przez spółkę niemającą osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez instytucje i osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8.

W myśl ustawy o zakładach opieki zdrowotnej tylko samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadają osobowość prawną (art. 35b ust. 3 ww. ustawy). Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej.

Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie posiada osobowości prawnej i nie jest też niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, która funkcjonuje samodzielnie w obrocie prawnym.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.- określanego dalej skrótem k.s.h.) spółka osobowa to - spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

W myśl art. 22 § 1 k.s.h. spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Z powyższego wynika, iż spółka jawna jest osobową spółką prawa handlowego i tym samym nie posiada osobowości prawnej. Zatem z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami nie jest spółka lecz poszczególni jej wspólnicy. Zgodnie bowiem z treścią art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy, prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku, oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka Jawna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie świadczenia usług zdrowotnych. Świadczenie ww. usług odbywa się poprzez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których Spółka jest organem założycielskim. Zakłady te nie stanowią samodzielnych podmiotów, są wyodrębnioną częścią prowadzonej przez Spółkę działalności, służącą do prowadzenia działalności w ściśle określonym zakresie. Spółka prowadzi księgi rachunkowe wspólnie dla prowadzonej działalności medycznej oraz pozostałej działalności oraz sporządza jedno sprawozdanie finansowe z całej prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, których organem założycielskim jest Spółka, nie stanowią odrębnych, samodzielnych podmiotów a jedynie wyodrębnioną część prowadzonej przez Spółkę działalności, służącą do wykonywania ściśle określonej działalności, dochody uzyskane z działalności medycznej wraz z dochodami uzyskanymi z pozostałych rodzajów działalności prowadzonej przez Spółkę będą stanowiły dla wspólników Spółki jeden, wspólny dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikami podatku dochodowego od uzyskanych z tego tytułu dochodów będą wspólnicy Spółki Jawnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy, tj. Spółka Jawna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 - 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl