IBPBI/1/415-563/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-563/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca i 2 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uiszczania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z wykorzystaniem usług specjalistycznych świadczonych przez inne podmioty gospodarcze - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uiszczania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z wykorzystaniem usług specjalistycznych świadczonych przez inne podmioty gospodarcze. W dniu 14 czerwca 2011 r. wniosek powyższy został uzupełniony.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-563/11/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 2 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Jest to działalność oznaczona w Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej pod poz. 85, jako usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania. Przy prowadzeniu działalności Wnioskodawczyni chciałaby korzystać z usług obcych podmiotów w zakresie transportu środków i urządzeń na miejsce zleconej pracy oraz z usługi specjalistycznej, która stanowić ma uzupełnienie do wykonania w pełni zleconej usługi. Działalność Wnioskodawczyni obejmuje zwalczanie gryzoni, szczurów, owadów, itp. i z tym związaną dezynfekcję. Natomiast usługi specjalistyczne dodatkowe wykonywane przez inną firmę, to monitorowanie, wywiad, inspekcja wizualna, przegląd urządzeń do monitorowania oraz dokumentacja. W uzupełnieniu wniosku, ktore wpłynęło do tut. Biura w dniu 14 czerwca 2011 r. wskazano, iż Wnioskodawczyni chciałby zlecić innej firmie usługę zarządzania czynnościami o charakterze specjalistycznym, ponieważ jej właściciel posiada potrzebne przygotowanie specjalistyczne (wykształcenie, ukończone kursy, niezbędne certyfikaty).

Natomiast w uzupełnieniu wniosku, z dnia 30 sierpnia 2011 r., które wpłyneło do tut. Biura w dniu 2 września 2011 r., Wnioskodawczyni wskazała, że:

"Usługi specjalistyczne, o których mowa we wniosku mają zakres wymieniony w ww. wezwaniu, czyli polegają na tępieniu owadów w pomieszczeniach mieszkalnych, biurowych, produkcyjnych, itp. środkami chemicznymi, tępieniu gryzoni w pomieszczeniach użytkowych za pomocą środków chemicznych, odkażaniu budynków, pomieszczeń inwentarskich, klatek dla zwierząt hodowlanych, itp. oraz obiektów zagrożonych epidemiologicznie (szamb, wysypisk śmieci i inne)".

Natomiast usługi zarządzania czynnościami o charakterze specjalistycznym to:

* uczestnictwo w szkoleniach,

* szkolenie personelu bieżące i okresowe,

* sporządzanie kosztorysów w zakresie ochrony obiektów przed szkodnikami,

* nadzór nad właściwym przygotowaniem obiektów do zabiegów dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji,

* wszelkiego rodzaju konsultacje w zakresie zabezpieczeń obiektów przed szkodnikami jak i ich zwalczaniem,

* prezentowanie obiektów przed organami kontroli (państwowa inspekcja sanitarna, inspekcja weterynaryjna),

* prezentowanie nadzorowanych obiektów w trakcie przeprowadzanych okresowych audytów przez ich odbiorców w zakresie kontroli szkodników,

* udzielanie informacji w zakresie sposobu zabezpieczeń i zwalczania szkodników,

* przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w nadzorowanych obiektach,

* ścisła współpraca z inspekcją sanitarną i weterynaryjną w przypadku wystąpienia ewentualnych zagrożeń epidemiologicznych (ptasia grypa, choroba szalonych krów, po powodziach, itp).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korzystanie z ww. usług obcych wyłączy Wnioskodawczynię z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, korzystanie z usług specjalistycznych innych podmiotów gospodarczych, nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, ponieważ usługi te są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonych przez nią usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa, Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do tej ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. W części I ww. Tabeli pod pozycją 85 wymieniono usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 85 Charakterystyki działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej Załącznik nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania obejmują: tępienie owadów w pomieszczeniach mieszkalnych, biurowych, produkcyjnych, magazynowych itp. środkami chemicznymi. Tępienie gryzoni w pomieszczeniach użytkowych za pomocą środków chemicznych. Odkażanie budynków, pomieszczeń inwentarskich, klatek dla zwierząt hodowlanych itp. oraz obiektów zagrożonych epidemiologicznie (szamb, wysypisk śmieci i in.).

Zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przy czym w myśl art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Rozstrzygnięcie o tym, czy dane usługi mają charakter specjalistyczny czy też nie, będzie wypadkową konkretnego przypadku. Z przepisu nie wynika, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalistycznymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Z przepisów ustawy wynika, że chodzi o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności. Są to takie usługi, których wykonania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności. Mogą to być także usługi, które w potocznym rozumieniu tego słowa nie są specjalistyczne.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Jest to działalność oznaczona w części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej pod poz. 85, jako usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania. Przy prowadzeniu działalności Chciałaby korzystać z usług obcych podmiotów w zakresie transportu środków i urządzeń na miejsce zleconej pracy oraz z usług specjalistycznych, które stanowić mają uzupełnienie do wykonania w pełni zleconej usługi.

Odnosząc treść cyt. powyżej przepisów prawa do przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniach stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, iż jak wynika z uzupełnienia wniosku usługi specjalistyczne, o których mowa we wniosku polegają na tępieniu owadów w pomieszczeniach mieszkalnych, biurowych, produkcyjnych itp. środkami chemicznymi, tępieniu gryzoni w pomieszczeniach użytkowych za pomocą środków chemicznych, odkażaniu budynków, pomieszczeń inwentarskich, klatek dla zwierząt hodowlanych itp. oraz obiektów zagrożonych epidemiologicznie (szamb, wysypisk śmieci i inne), co oznacza, iż są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - zlecenie przez Wnioskodawczynię innej firmie wykonywania ww. czynności, dla potrzeb prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, doprowadzi do utraty prawa do opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności w formie karty podatkowej.

Także wykonywanie, co najmniej niektórych czynności, określonych we wniosku jako "usługi zarządzania czynnościami o charakterze specjalistycznym", np. konsultacje w zakresie zabezpieczeń obiektów przed szkodnikami jak i ich zwalczaniem, udzielanie informacji w zakresie sposobu zabezpieczeń i zwalczania szkodników itp., odpowiada ww. charakterystyce czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co tym samym oznacza, iż ich zlecenie wyłączy Wnioskodawczynię z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl