IBPBI/1/415-552/10/ZK - Określenie formy opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez osobę fizyczną oraz przychodów uzyskanych z prowadzenia spółki jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-552/10/ZK Określenie formy opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez osobę fizyczną oraz przychodów uzyskanych z prowadzenia spółki jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej samodzielnie oraz w formie Spółki jawnej za 2009 i 2010 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu rozliczenia przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej samodzielnie oraz w formie Spółki jawnej za 2009 i 2010 rok.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 maja 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-253/10/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku podatkowym 2008 Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej oraz na własne nazwisko opodatkowaną podatkiem liniowym. W dniu 20 stycznia 2009 r. złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Zrezygnował z dotychczasowego opodatkowania wg stawki liniowej 19% i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże nie miał prawa wybrać ryczałtu, bo w roku 2008 przekroczył limit 150.000 euro i dlatego od dnia 22 lipca 2009 r. zaprowadził książkę przychodów i rozchodów, a podatek rozliczał na zasadach ogólnych, co zostało ujęte w protokole kontroli podatkowej doraźnej z dnia 26 sierpnia 2009 r. Obecnie złożył za 2009 rok dwa zeznania: 1/ PIT 36L z rozliczeniem dochodów ze Spółki jawnej oraz 2/ PIT 36 z rozliczeniem dochodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko. Urząd Skarbowy odmawia przyjęcia wysłanego pocztą zeznania PIT 36L z rozliczeniem dochodów ze Spółki jawnej twierdząc, że zrezygnował z opodatkowania wg stawki liniowej i ma złożyć jedno zeznanie za 2009 z łącznych źródeł na zasadach ogólnych. W dniu 20 stycznia 2010 r. ponownie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż:

*

wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania prowadzonej w 2009 r. pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczył tylko działalności prowadzonej na własne nazwisko,

*

wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania prowadzonej w 2010 r. pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczył tylko działalności prowadzonej na własne nazwisko,

*

w 2010 r. Wnioskodawca spełniał warunki do opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu z uwzględnieniem przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jaki jest prawidłowy sposób rozliczenia przychodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz przychodów uzyskanych z prowadzenia Spółki jawnej za rok 2009 oraz 2010, ze wskazaniem na jakich formularzach należy prawidłowo zamknąć okresy podatkowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ złożone w dniu 20 stycznia 2009 r. oświadczenie o formie opodatkowania/rezygnacji z podatku liniowego, a wybór ryczałtu nie ma mocy prawnej, to w 2009 i 2010 r. dochody uzyskane z prowadzenia Spółki jawnej może rozliczać na formularzu PIT 36L, bez konieczności łączenia tych dochodów z dochodami z działalności prowadzonej na własne nazwisko.

Wnioskodawca uważa, że przychody ze Spółki jawnej za lata 2009 i 2010 powinny być rozliczane wg wybranej pierwotnie formy opodatkowania podatkiem liniowym 19%. Przychody z działalności prowadzonej na własne nazwisko w 2009 r. też winny być opodatkowane podatkiem liniowym, gdyż wybór formy opodatkowania z dnia 20 stycznia 2009 r. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie miał mocy prawnej, ponieważ przekroczył limit obrotów 150.000 euro za 2008 rok uprawniający do wyboru ryczałtu. Natomiast przychody z działalności prowadzonej samodzielnie uzyskiwane w 2010 r. winny być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-253/10/ZK wskazano w szczególności, iż "skoro w 2009 r. okazało się, iż Wnioskodawca nie miał prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, uzyskiwanych w tym roku przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, to co do zasady, obowiązany był opodatkować uzyskane z tego tytułu dochody na tzw. zasadach ogólnych, a nie podatkiem liniowym. Zrezygnował on bowiem w odniesieniu do ww. dochodów z opodatkowania w formie podatku liniowego. Zważywszy jednak, iż na gruncie przedmiotowej sprawy, oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów tzw. podatkiem liniowym zostało złożone wcześniej i Wnioskodawca nie zrezygnował z tej formy opodatkowania, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej, mając przy tym na względzie, iż w świetle cyt. powyżej art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest możliwym jednoczesne opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej tzw. podatkiem liniowym, a z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie na zasadach ogólnych, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca (właśnie z uwagi na wcześniejszy wybór podatku liniowego) obowiązany jest do opodatkowania uzyskanych w 2009 r. dochodów z obu form działalności w formie tzw. podatku liniowego".

Natomiast w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-551/10/ZK wskazano w szczególności, iż "jeżeli w istocie Wnioskodawca spełniał warunki określone w cyt. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwzględnieniem przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 tej ustawy, do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to uzyskiwane w 2010 r. przychody z tej działalności mogą być opodatkowane w tej formie. Natomiast dochody uzyskiwane w 2010 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej podlegają opodatkowaniu podatkiem liniowym, gdyż Wnioskodawca nie zrezygnował z tej formy opodatkowania, z tym jednakże zastrzeżeniem, iż spełnia On nadal warunki do korzystania z tej formy opodatkowania".

Dochody opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), podlegają odrębnemu opodatkowaniu, a zatem dochodów tych nie łączy się z dochodami z innych źródeł przychodów oraz z przychodami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). W związku z tym skoro Wnioskodawca w 2009 r. miał prawo do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym, to obowiązany był do wykazania dochodów z tej działalności w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, składanym na formularzu PIT-36L. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c.

Natomiast po zakończeniu roku podatkowego 2010 Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia dwóch zeznań podatkowych: zeznania podatkowego na ww. formularzu PIT-36L, w którym należy wykazać dochody wyłącznie z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki jawnej, opodatkowane tzw. podatkiem liniowym oraz zeznania PIT-28, w którym należy wykazać przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 21 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl