IBPBI/1/415-534/10/AB - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez akcjonariusza z tytułu wypłaty dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-534/10/AB Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez akcjonariusza z tytułu wypłaty dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 2 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych przez akcjonariusza z tytułu wypłaty dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych przez akcjonariusza z tytułu wypłaty dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący osobą fizyczną zamierza wnieść przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego do spółki komandytowo-akcyjnej, uzyskując w następstwie jego wniesienia status akcjonariusza ww. spółki. Dotychczas Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, z wyborem liniowej stawki opodatkowania (art. 30c ust. 1, w zw. z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Po wniesieniu przedsiębiorstwa (ewentualnie jego zorganizowanej części) dotychczasowa działalność prowadzona na podstawie wpisu do ewidencji będzie prowadzona jedynie w ograniczonym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Na jakich zasadach będzie opodatkowany przychód (dochód) uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu wypłaty dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną.

2.

Czy w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca, po spełnieniu warunków określonych w art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, może skorzystać z opodatkowania 19% stawką liniową o której mowa w art. 30c ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla przychodów (dochodów) wynikających z faktu uczestniczenia przez niego w spółce komandytowo-akcyjnej w charakterze akcjonariusza.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej k.s.h.), spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczeń (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Art. 147 § 1 k.s.h. stanowi, iż zarówno komplementariusz, jak i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych do spółki wkładów. Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, z tego względu ich dochody nie stanowią przedmiotu odrębnego opodatkowania, są one wyłączone spod regulacji ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Opodatkowaniu podlegają więc dochody osiągane przez poszczególnych wspólników spółek osobowych, w czym mieszczą się także dochody akcjonariusza wynikające z jego udziału w spółce komandytowo-akcyjnej.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - dalej "ustawa o podatku dochodowym"), jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, czyli także spółka komandytowo-akcyjna, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym.

Wyżej wymieniony art. 8 ust. 1 stanowi, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (...) u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, iż udziały wszystkich wspólników są równe. Treść przywołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, iż uzyskane przez spółkę komandytowo-akcyjną przychody oraz koszty ich uzyskania są rozliczane u jej wspólników, czyli zarówno u komplementariuszy, jak i akcjonariuszy, proporcjonalnie do wartości ich wkładów wniesionych do spółki.

Powyższy wniosek powoduje, iż dochód osiągnięty przez akcjonariusza, będącego osobą fizyczną z tytułu uczestniczenia w spółce komandytowo-akcyjnej stanowi dla niego dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a po spełnieniu przez niego przesłanek wyrażonych w art. 9a ww. ustawy, może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 tejże ustawy, czyli 19% podatkiem, który bywa określany "podatkiem liniowym". Przypadający na akcjonariusza dochód winien być ustalony na podstawie prowadzonych przez spółkę ksiąg rachunkowych, co wynika z treści art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, który stanowi, iż u podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej jest zobowiązany do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczą kwotę powodującą powstanie obowiązku zapłaty podatku, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym. Powyższe zaliczki są wpłacane bez wezwania według zasad określonych w art. 44 ust. 3 ww. ustawy. Zaliczki miesięczne płatne są w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z wyłączeniem zaliczki za miesiąc grudzień, która płatna jest do 20 dnia grudnia w wysokości zaliczki za miesiąc listopad.

W związku z osiągnięciem dochodu z tytułu uczestniczenia w spółce komandytowo-akcyjnej w charakterze akcjonariusza, podatnik musi także złożyć zeznanie podatkowe o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty), co wynika z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach jak komplementariusz tejże spółki, co oznacza, iż osiągnięte przez niego dochody z tytułu uczestniczenia w spółce komandytowo-akcyjnej stanowią dla niego dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Powyższe powoduje, iż dochody akcjonariusza, po spełnieniu przesłanek określonych w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym, mogą być opodatkowane zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, czyli podatkiem w wysokości 19%, który bywa określany "podatkiem liniowym".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym powstają jeszcze inne niż określone przez Wnioskodawcę skutki podatkowe. Skutki te nie były jednak przedmiotem złożonego wniosku ORD-IN, a w konsekwencji ich ocena nie może być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl