IBPBI/1/415-515/10/KB - Zwolnienie z opodatkowania dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-515/10/KB Zwolnienie z opodatkowania dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 28 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem otrzymanego dofinansowania przeznaczonego na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem dofinansowania przeznaczonego na pokrycie pozostałych wydatków - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych:

* budżetu państwa - jest prawidłowe,

* z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

* obowiązku ujęcia ww. dofinansowania w zeznaniu podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem otrzymanego dofinansowania oraz obowiązku jego ujęcia w zeznaniu rocznym.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. Znak IBPBI/1/415-515/10/KB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 9 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2010 Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej sprzętu elektronicznego, podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (instytucja wdrażająca/instytucja pośrednicząca II stopnia) o dofinansowanie w ramach działania 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B 8 osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Przedmiotem umowy jest m.in. udzielenie Beneficjentowi (Wnioskodawcy) dofinansowania na realizację projektu określonego w umowie. Wysokość dofinansowania jest określona w umowie, jako maksymalna kwota dofinansowania. Kwota dofinansowania w 85 % to płatności ze środków europejskich, a w 15 % jest to kwota dofinansowania w formie dotacji celowej. Wspomniane środki europejskie to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* z otrzymanego dofinansowania zostały już sfinansowane działania określone w etapie I, tj. wynagrodzenia z umów o dzieło,

* w kolejnych etapach zostaną sfinansowane zarówno wydatki na wypłatę wynagrodzeń (jak w etapie I) oraz zakup nowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej,

* dofinansowaniem zostaną objęte również wydatki na szkolenia specjalistyczne, a także doradztwo i usługi eksperckie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane środki w formie dofinansowania ze środków europejskich i w formie dotacji celowej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie należy ich ujmować w zeznaniu podatkowym osoby fizycznej realizującej dofinansowany projekt, będącej Beneficjentem.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymane, jako dofinansowanie ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej są dochodami wolnymi od podatku w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie należy ich ujmować w zeznaniu podatkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, będącej Beneficjentem, realizującym projekt finansowany z otrzymanych środków.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W 2010 r., w ramach tej działalności otrzymał dofinansowanie w ramach działania 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B 8 osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013, z którego sfinansowany zostanie m.in. zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych do prowadzonej działalności.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż otrzymana dotacja, w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w ogóle nie będzie stanowiła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W 2010 r. został beneficjentem dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B 8 osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Otrzymane środki pochodzą w 85 % ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz w 15 % z dotacji celowej. Otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone m.in. na pokrycie wydatków niezwiązanych z nabyciem ani z wytworzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, nie przeznaczona na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych, która pochodzi ze środków europejskich, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazano bowiem we wniosku Wnioskodawca jest beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej, co tym samym wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, dotyczącego wyłącznie uczestników projektów realizowanych z ww. środków. Natomiast ta część ww. dofinansowania, która pochodzi z dotacji celowej, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania tym podatkiem na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Przy czym ww. środki wypłacane za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w części w której pochodzą z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca, w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, uzyskał przysporzenia majątkowe, które w ogóle nie stanowią przychodu w rozumieniu cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dofinansowanie przeznaczone na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), bądź stanowią przychód zwolniony z opodatkowania tym podatkiem (pozostała część dofinansowania). Z uwagi na powyższe ww. dofinansowanie nie podlega wykazaniu w składanym przez Wnioskodawcę rocznym zeznaniu podatkowym. Pamiętać przy tym jednak należy, iż wydatków sfinansowanych z ww. środków nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej (a zatem także tych wydatków nie można wykazać ww. zeznaniu). W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymanego dofinansowania przeznaczonego na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem dofinansowania przeznaczonego na pokrycie pozostałych wydatków - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych:

* z budżetu państwa - jest prawidłowe,

* z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

* obowiązku ujęcia ww. dofinansowania w zeznaniu podatkowym - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25 - 366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl