IBPBI/1/415-502/10/BK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej priorytetu 13 „Usługi i aplikacje dla obywateli”, przypadającego na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-502/10/BK Możliwość zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej priorytetu 13 „Usługi i aplikacje dla obywateli”, przypadającego na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 24 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej priorytetu 13 "Usługi i aplikacje dla obywateli", przypadającego na lata 2007-2013 przeznaczonego na:

* nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - jest nieprawidłowe,

* zakup usług informatycznych, usługi dzierżawy serwera, usług księgowych, usług reklamowych oraz zatrudnienie pracowników, utrzymanie biura, czynsz i inne opłaty - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej priorytetu 13 "Usługi i aplikacje dla obywateli", przypadającego na lata 2007-2013.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 lipca 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-502/10/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 28 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług informatycznych. W 2010 r. z Agencją jako Instytucją Wdrażającą - Instytucją Pośrednicząca II stopnia, podpisał umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, na realizację Projektu "...". W ramach podpisanej umowy w kwietniu 2010 r. złożył wniosek o zaliczkową płatność środków na realizację I etapu projektu.

Przewidywany wpływ środków na rachunek nastąpi do 30 czerwca 2010 r.

W umowie o dofinansowanie zaznaczono, że została ona zawarta na podstawie art. 6b ust. 8 i 9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Agencji oraz innych aktów prawa wspólnotowego i polskiego, a w tym w szczególności:

1.

rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

2.

rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.,

3.

rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r.,

4.

rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.,

5.

rozporządzenia Komisji (EW) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.,

6.

ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,

7.

ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

8.

ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

9.

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności,

10.

rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r., zwanego "rozporządzeniem w sprawie zaliczek",

11.

Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2010 przyjętego przez komisję Europejską w porozumieniu z Rzeczpospolitą Polską w dniu 2 października 2007 r. oraz przez Radę Ministrów w dniu 30 października 2007 r.,

12.

szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

1.

umowa dotyczy Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś. Priorytetowa 8. - Społeczeństwo informacyjne, Działanie 8.1. - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, temat priorytetu 13 "Usługi i aplikacje dla obywateli". Projekt: "...",

2.

Wnioskodawca będzie beneficjentem środków otrzymywanych za pośrednictwem Instytucji Wdrażającej,

3.

Wydatki które będą sfinansowane z otrzymanych środków to:

* zakup nowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,

* zakup usług informatycznych,

* zakup usługi dzierżawy serwera,

* zatrudnienie pracowników,

* zakup usług księgowych,

* utrzymanie biura, czynsz i inne opłaty,

* zakup usług reklamowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznane środki w ramach umowy będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe, które otrzyma jako uczestnik projektu, jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na podstawie zawartej umowy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług informatycznych. W 2010 r., w ramach tej działalności zawarł umowę z Agencją, na podstawie której otrzyma dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, na realizację Projektu "...", z którego sfinansowany zostanie m.in. zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych do prowadzonej działalności.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż otrzymana dotacja, w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w ogóle nie będzie stanowiła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dotacji w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

* kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),

* dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),

* płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy),

* środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w 2010 r. na podstawie umowy z Agencją zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, otrzyma dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, na realizację Projektu "...". Otrzymane środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup usług informatycznych, zakup usługi dzierżawy serwera, zatrudnienie pracowników, zakup usług księgowych, utrzymanie biura (czynsz i inne opłaty), zakup usług reklamowych.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania pochodzącego ze środków z Unii Europejskiej, która nie zostanie przeznaczona na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazano bowiem we wniosku Wnioskodawca będzie beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej, co tym samym wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, dotyczącego wyłącznie uczestników projektów realizowanych z ww. środków.

Ponadto wskazać należy, iż jeżeli środki otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach dofinansowania, pochodzić będą również z dotacji z budżetu państwa, to ta część ww. dofinansowania, stanowić będzie przychód zwolniony z opodatkowania tym podatkiem na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Przy czym ww. środki wypłacane za pośrednictwem Agencji, w części w której pochodzą z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Pamiętać również należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww., a otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Brak jest również możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy). Na gruncie przedmiotowej sprawy, oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która sfinansowana zostanie otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym, jak wskazano przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej priorytetu 13 "Usługi i aplikacje dla obywateli", przypadającego na lata 2007-2013 przeznaczonego na:

* nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należało uznać za nieprawidłowe,

* zakup usług informatycznych, usługi dzierżawy serwera, usług księgowych, usług reklamowych oraz zatrudnienie pracowników, utrzymanie biura, czynsz i inne opłaty należało uznać za prawidłowe, -podstawy prawnej ww. zwolnienia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl