IBPBI/1/415-479/10/WRz - Możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług pogrzebowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-479/10/WRz Możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług pogrzebowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 18 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług pogrzebowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług pogrzebowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1992 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie wyrobu wieńcy i wiązanek okolicznościowych. Podatek od tej działalności opłaca na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Jest czynnym podatnikem VAT. Działalność prowadzi w dwóch punktach, obroty rejestruje przy użyciu dwóch kas rejestrujących. W tym samym okresie działalność prowadził i nadal prowadzi jej mąż, z którym pozostaje w ustawowej współwłasności (winno być wspólności) majątkowej. Działalność męża to usługi pogrzebowe. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi działalność w dwóch punktach, jest czynnym podatnikiem VAT. W 2009 r. mąż opłacał podatek z działalności na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego, lecz z powodu przekroczenia limitu obrotów (150.000 euro) od 1 stycznia 2010 r. prowadzi księgę przychodów i rozchodów i opłaca podatek w formie tzw. podatku liniowego.

Od 1 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć zakres swojej działalności i oprócz dotychczasowej, prowadzić usługi pogrzebowe. Prowadziłaby je w jednym z punktów dotychczas obsługiwanych przez męża, natomiast mąż ograniczyłby zakres prowadzonych usług do jednego miejsca. W celu realizacji tego zamierzenia, zatrudniłaby część dotychczasowych pracowników męża oraz przejęłaby część jego taboru samochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizacja przedstawionego zamierzenia jest przesłanką do zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wyklucza możliwość opodatkowania Wnioskodawczyni, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawione zamierzenie nie stanowi "podjęcia wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka", a zatem nie spełnia warunku wykluczającego możliwość dalszego opodatkowania jej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

e.

świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

d.

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

6.

rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza od 1 sierpnia 2010 r. rozszerzyć zakres swojej działalności i oprócz dotychczasowej, świadczyć również usługi pogrzebowe.

Przy czym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług pogrzebowych prowadzi również mąż Wnioskodawczyni, który opodatkuje uzyskane z tego tytuły dochody tzw. podatkiem liniowym.

Mając więc powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym żadna z ww. okoliczności wyłączających możliwość dalszego korzystania przez Wnioskodawczynię z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wystąpi.

Z uwagi na powyższe, niezależnie od faktu prowadzenia przez małżonka działalności gospodarczej w takim samym zakresie, poszerzenie przez Wnioskodawczynię zakresu dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozbawi jej możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl