IBPBI/1/415-478/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-478/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 18 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości:

* uznania za korzystający z zaniechania poboru podatku, przychodu (dochodu) uzyskanego ze wsparcia finansowego i pomostowego (nie przeznaczonego na cele inwestycyjne) otrzymanego:

* w 2009 r. - jest prawidłowe,

* w 2010 r. - jest nieprawidłowe,

* nie uznania za przychód podatkowy ww. wsparcia w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych - jest prawidłowe,

* uznania za koszt podatkowy (innych niż wydatki inwestycyjne) wydatków sfinansowanych z otrzymanego:

* w 2009 r. wsparcia finansowego - jest prawidłowe,

* w 2010 r. wsparcia finansowego i pomostowego - jest nieprawidłowe,

* dokonania odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych, która sfinansowana została ze środków własnych - jest prawidłowe,

* odliczenia od podatku, zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, sfinansowanych z otrzymanego wsparcia pomostowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 9 grudnia 2009 r. Wnioskodawczyni prowadzi, jako osoba fizyczna usługową działalność gospodarczą w branży rozrywkowej i rekreacyjnej. Na uruchomienie własnej działalności gospodarczej otrzymała jednorazowe wsparcie finansowe oraz podstawowe wsparcie pomostowe, współfinansowane ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI, Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, Projektu "Na swoim - program wspierania podkarpackiej przedsiębiorczości", realizowanego przez Centrum Rozwoju Społeczno-Ekonomicznego.

Zarówno dotacja jak i wsparcie pomostowe udzielone zostały w oparciu o zasady de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (zaświadczenia o pomocy de minimis udzielonej w dniu 17 grudnia 2009 r., wystawione zostały przez podmiot udzielający pomocy publicznej w dniu 17 grudnia 2009 r.)

Umowa na otrzymanie wsparcia finansowego zawarta została w dniu 17 grudnia 2009 r., okres wydatkowania dotacji wskazany w umowie to 1 stycznia 2010 r. do 31 marca 2010 r.

Wartość dotacji wynosi 39.068,40 zł, co stanowi 93,02% wartości środka ogółem. Wkład własny Wnioskodawczyni to 2.931,60 zł, tj. 6,98%.

Kwota dotacji została przekazana na rachunek Wnioskodawczyni (założony na potrzeby działalności) w dniu 31 grudnia 2009 r. w wysokości 80% przyznanej kwoty. Płatność końcowa w formie refundacji poniesionych wydatków zostanie dokonana po rozliczeniu dotacji.

Dotacja jest dofinansowaniem wartości brutto kosztów kwalifikowanych. Dotacja przeznaczona jest na sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałego przedsiębiorstwa. Za otrzymane z dotacji środki Wnioskodawczyni zakupiła, w okresie styczeń - luty 2010 r. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie i urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.

Umowa na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego zawarta została w dniu 17 grudnia 2009 r., okres udzielenia wsparcia wskazany w umowie to okres pierwszych 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności, tj. od 9 grudnia 2009 r. do 8 czerwca 2010 r.

Całkowita wartość brutto otrzymanego wsparcia pomostowego wynosi 6.000 zł (płatne w sześciu miesięcznych ratach). Kwoty przyznanego wsparcia pomostowego wpływają na jej rachunek począwszy od marca 2010 r.

Z otrzymanego w ramach wsparcia pomostowego środków Wnioskodawczyni opłaca składki na własne ubezpieczenie zdrowotne oraz pokrywa wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem, m.in. wydatki dot. energii, telefonu, itp.

Od momentu zarejestrowania działalności jest czynnym podatnikiem VAT, w kosztach uzyskania przychodu ujmuje wydatki w kwotach netto.

Z podatku dochodowego rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie są skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymania na przełomie roku 2009/2010 dotacji oraz wsparcia pomostowego w świetle nowelizacji (z dniem 1 stycznia 2010 r.) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w związku z brzmieniem § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów).

2.

Czy w związku ze zmianą z dniem 1 stycznia 2010 r. przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji w ramach POKL 6.2, do otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego, które przyznane zostały na podstawie umów zawartych w dniu 17 grudnia 2009 r., a fizycznie przekazane w części w 2009 r., w części w 2010 r. i wydatkowane w całości w 2010 r. powinny być stosowane przepisy z ustawy przed nowelizacją, skutkujące zaniechaniem od otrzymanej dotacji poboru podatku (w części nie przeznaczonej za zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) oraz zaliczeniem w koszty wydatków sfinansowanych dotacją (w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych), czy też tej obowiązującej od 1 stycznia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze otrzymane, tak więc, zdaniem Wnioskodawczyni, cała wartość dotacji (w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych) oraz wsparcia pomostowego, przyznanych na podstawie umów z dnia 17 grudnia 2009 r., otrzymanych fizycznie, częściowo w roku 2009, częściowo w roku 2010, podlegają przepisom rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r., w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego (...) i tym samym stanowią dochód, od którego zaniechano poboru podatku.

Środki w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowią przychodu, nie podlegają więc opodatkowaniu.

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawczyni, do wydatków sfinansowanych dotacją otrzymaną (przyznaną) w 2009 r. oraz środkami podchodzącymi ze wsparcia pomostowego przyznanego w roku 2009 - stosuje się przepisy ustawy sprzed nowelizacji. Oznacza to, że wydatki sfinansowane dotacją przeznaczone na zakup składników majątku niezaliczanych do środków trwałych, jako nie objęte wyłączeniem zawartym w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. W części, w której dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zaś odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w części, w jakiej nabycie zostało sfinansowane otrzymaną dotacją. Odpisów amortyzacyjnych Wnioskodawczyni dokonuje tylko w wysokości 6,98% całości naliczonych odpisów, tj. w części sfinansowanej środkami własnymi.

W koszty można też zaliczać wydatki na bieżącą działalność, sfinansowane otrzymanym wsparciem pomostowym.

Od podatku mogą zostać odliczone zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne (w wysokości 7,75%), opłacone z otrzymanego wsparcia pomostowego.

Jako czynny podatnik VAT poniesione wydatki ujmuje w kosztach w kwotach netto.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, w ramach Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". Wsparcie finansowe zostało przekazane Wnioskodawczyni w dniu 31 grudnia 2009 r. w wysokości 80% przyznanej kwoty. Płatność końcowa w formie refundacji poniesionych wydatków zostanie dokonana po rozliczeniu dotacji. Za otrzymane środki Wnioskodawczyni zakupiła (w okresie styczeń - luty 2010 r.) środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie i urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast środki z otrzymanego wsparcia pomostowego udzielonego na okres 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności, tj. od 9 grudnia 2009 r. do 8 czerwca 2010 r. w łącznej wysokości 6.000 zł (sześć miesięcznych rat) wpływają na jej rachunek począwszy od marca 2010 r. i przeznaczone zostały na opłacanie składek na własne ubezpieczenie zdrowotne oraz na pokrywanie wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem prowadzonej działalności, m.in. wydatki dotyczące energii, telefonu, itp.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów, zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

- stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym, zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez Wnioskodawczynię w tym okresie (tekst jedn. w 2009 r.), a więc wsparcie finansowe w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, stanowią dochód Wnioskodawczyni, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. W konsekwencji do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r. ze wsparcia finansowego oraz pomostowego, przedmiotowe zaniechanie poboru podatku nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Powołany przepis wprowadzony został mocą art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąty ustawy z dnia

27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. Konsekwencją wprowadzenia ww. przepisu jest zwolnienie z opodatkowania środków otrzymanych przez uczestnika projektu, a nie zaś zaniechanie poboru podatku od ww. środków.

Należy podkreślić, iż "zwolnienie od podatku" oraz "zaniechanie poboru podatku" to dwie odrębne kategorie ekonomiczne, które jednak łączy ten sam efekt; podatnik w istocie nie płaci należnego podatku. Zwolnienie od podatku uregulowane postanowieniami m.in. art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na wyłączeniu z opodatkowania (po spełnieniu podstawowych warunków), pewnych rodzajów przychodów lub dochodów (w tej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy, ale nie następuje jego konkretyzacja w postaci zobowiązania podatkowego).

Natomiast zaniechanie poboru podatku to odstąpienie od pobrania (egzekwowania) wyliczonego, należnego podatku (a więc po powstaniu zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię po dniu 1 stycznia 2010 r. pochodzące ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy regulującej ten podatek.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego otrzymane przez Wnioskodawczynię po dniu 1 stycznia 2010 r. środki pochodzące ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, a nie jak wskazano, zaniechaniu poboru podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, iż całość środków finansowych (dotacja i wsparcie pomostowe) przyznanych na podstawie umów z dnia 17 grudnia 2009 r. i otrzymanych częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r. jest objęta ww. zaniechaniem poboru należy uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych,

w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129.

Zgodnie natomiast z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2009 r. wsparcia finansowego w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (tekst jedn. na wyposażenie i inne składniki majątku nie stanowiące środków trwałych), o ile poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w cytowanym uprzednio przepisie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy (z wyjątkiem wydatków na ubezpieczenie zdrowotne).

Z kolei, wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2010 r. wsparcia finansowego w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (tekst jedn. na wyposażenie i inne składniki majątku nie stanowiące środków trwałych), o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wsparcie pomostowe, które jak wskazała Wnioskodawczyni, otrzymuje od marca 2010 r., pomimo, iż zostało jej przyznane na podstawie umowy zawartej w grudniu 2009 r., to zostało jej wypłacone dopiero w 2010 r. Zatem do wydatków pokrytych wsparciem pomostowym otrzymanym w 2010 r. zastosowanie znajdą przepisy art. 21 ust. 1 pkt 56, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

W konsekwencji wydatki pokryte ww. wsparciem, ponoszone przez Wnioskodawczynię od 1 stycznia 2010 r. na bieżące wydatki prowadzonej działalności gospodarczej (tekst jedn. energia, telefon), bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przedstawione we wniosku stwierdzenie Wnioskodawczyni, iż do wydatków sfinansowanych dotacją otrzymaną (przyznaną) w 2009 r. oraz środkami podchodzącymi ze wsparcia pomostowego przyznanego w roku 2009 - stosuje się przepisy ustawy sprzed nowelizacji należy uznać za nieznajdujące potwierdzenia w obowiązujących przepisach prawa.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości uznania za koszt podatkowy (innych niż wydatki inwestycyjne) wydatków sfinansowanych z otrzymanego:

* w 2009 r. wsparcia finansowego, należy uznać za prawidłowe,

* w 2010 r. wsparcia finansowego i pomostowego, należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nadmienić należy, iż stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

* nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

* nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

* ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak

- kosztem uzyskania przychodów (...) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem, skoro zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych został sfinansowany z otrzymanego wsparcia finansowego w części wynoszącej 93,02% ich wartości, to odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast od pozostałej części wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, odpisy amortyzacyjne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie, jest zatem prawidłowe.

Natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne co do zasady mogą być odliczone od podatku.

W myśl bowiem art. 27b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027):

a.

opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

b.

pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Z tym też zastrzeżeniem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w ww. zakresie uznać należy za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

* uznania za korzystający z zaniechania poboru podatku, przychodu (dochodu) uzyskanego ze wsparcia finansowego i pomostowego (nie przeznaczonego na cele inwestycyjne) otrzymanego:

* w 2009 r. - jest prawidłowe,

* w 2010 r. - jest nieprawidłowe,

* nie uznania za przychód podatkowy ww. wsparcia w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych - jest prawidłowe,

* uznania za koszt podatkowy (innych niż wydatki inwestycyjne) wydatków sfinansowanych z otrzymanego:

* w 2009 r. wsparcia finansowego - jest prawidłowe,

* w 2010 r. wsparcia finansowego i pomostowego - jest nieprawidłowe,

* dokonania odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych, która sfinansowana została ze środków własnych-jest prawidłowe,

* odliczenia od podatku, zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, sfinansowanych z otrzymanego wsparcia pomostowego - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl