IBPBI/1/415-473/09/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-473/09/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie ujętej w ewidencji środków trwałych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie ujętej w ewidencji środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 31 marca 1978 r. wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyła w drodze darowizny od osoby fizycznej (rodziców) nieruchomość w postaci działki o powierzchni 0,490 ha, zabudowaną domem mieszkalnym znajdującym się w stanie surowym o powierzchni użytkowej 95,76 m#178;. Nabycie zostało potwierdzone aktem notarialnym. Wartość darowizny została określona w akcie notarialnym na kwotę 141.600 zł i przyjęta na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej. W roku 1979 decyzją Burmistrza Miasta i Gminy małżonkowie otrzymali zezwolenie na rozbudowę i wykończenie istniejącego budynku mieszkalnego oraz budowę budynku gospodarczego, który na początku lat osiemdziesiątych przekwalifikowali na mieszkalny, a decyzją Miasta i Gminy z dnia 3 sierpnia 1999 r. przystąpili do przebudowy i adaptacji z mieszkalnego na pensjonatowy. Rozbudowa i adaptacja trwała do sierpnia 2003 r. Nakłady inwestycyjne stanowiły powyżej 30% wartości budynku. Inwestycja została sfinansowana głównie kredytem zaciągniętym w Banku. Zakupy inwestycyjne nie zaliczono do kosztów uzyskania przychodów, gdyż działalność gospodarczą związaną z wykorzystaniem pensjonatu wnioskodawczyni założyła w grudniu 2003 r. po dokonaniu rozbudowy.

W dniu 21 grudnia 2003 r. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej rozpoczęła działalność gospodarczą (rodzaj przeważającej działalności wg PKD 55.23.Z Pozostałe miejsca krótkotrwałego zamieszkania, gdzie indziej nie sklasyfikowane). Działalność polegała głównie na świadczeniu usług noclegowych wraz z wyżywieniem. Od czynności tych odprowadzała podatek należny w wysokości 7% PKWiU 552312. W czerwcu 2006 r. zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu 15 sierpnia 2007 r. ponownie rozpoczęła działalność pod nazwą Baza Noclegowa, którą prowadzi do chwili obecnej. Budynek ten wykorzystywany jest od 21 grudnia 2003 r. z przerwą w czasie kiedy działalność została zlikwidowana, do potrzeb przedmiotowej działalności gospodarczej. Budynek nie był ujęty w ewidencji środków trwałych i nie były dokonywane odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż w czerwcu 2009 r. nieruchomości otrzymanej w formie darowizny do majątku osobistego przez osobę nie prowadzącą działalności gospodarczej, a następnie rozbudowanej i adaptowanej na pensjonat, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Czy przychód należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, czy w opisanej sytuacji traktować jako przychód ze sprzedaży nieruchomości art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować 10% ryczałtowym podatkiem.

Od kiedy liczyć datę nabycia do sprzedaży nieruchomości.

W sytuacji, gdy przychód należy uznać za przychód z działalności gospodarczej, jak należy ustalić wartość początkową do odpisów amortyzacyjnych skoro wnioskodawczyni nie posiada udokumentowanych wydatków na rozbudowę budynku.

Zdaniem wnioskodawczyni, przychód należy potraktować jako przychód ze sprzedaży nieruchomości, ponieważ budynek nie był objęty ewidencją środków trwałych i nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych. Nabycie należy liczyć od 1978 r., w związku z czym będzie zwolniony z opodatkowania, ponieważ sprzedaż następuje powyżej 5 lat od daty nabycia (darowizny).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie do art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3 (odnoszącym się co do zasady do odpłatnego zbycia wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku i nie mającym zastosowania w przedmiotowej sprawie), nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 tej ustawy, który w ust. 1 stanowi, że za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500,00 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c.

Zgodnie z art. 14 ust. 2c ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z istoty rozwiązań zawartych w ww. przepisach wynika, iż przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej, nie wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych) stanowią przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy. Przepis ten bowiem nie wymienia wszystkich przychodów z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy (pozarolniczej działalności gospodarczej), a zawarte w art. 14 ust. 2 pkt 1 wyszczególnienie przychodów zaliczanych do przychodów z tejże działalności nie ma charakteru wyliczenia zamkniętego.

Mając powyższe na względzie, zważywszy, że z treści złożonego wniosku wynika, iż nieruchomość gruntowa wraz z wybudowanym na nim budynkiem (pensjonat), którego zbycia zamierza dokonać wnioskodawczyni, wykorzystywane były na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej, uzyskane z tej sprzedaży przychody należy w całości zaliczyć do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, bez względu na fakt, iż nie były ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wymieniony we wniosku składnik majątkowy był w istocie środkiem trwałym. Fakt ten wynika z samej definicji środka trwałego. Zgodnie bowiem z art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środkami trwałymi są m.in. budowle i budynki stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto w myśl art. 22c pkt 1 ww. ustawy amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wnioskodawczyni we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyraźnie wskazuje, że przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była w prowadzonej działalności gospodarczej od 21 grudnia 2003 r. z przerwą w czasie kiedy działalność została zlikwidowana (od czerwca 2006 r. do 14 sierpnia 2007 r.). Okoliczność, że okres używania przedmiotowego składnika majątkowego wynosił ponad rok nie budzi wątpliwości. Był to zatem środek trwały. Treść art. 22d ust. 2 ww. ustawy nie pozostawia wątpliwości, że podatnik ma obowiązek wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych składników majątku stanowiących środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (na obowiązek ten zwraca się również uwagę w piśmiennictwie: por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki: komentarz dp art. 22c u.p.d.o.f. Komentarz Lex 2009, pkt 8 i 9). Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy pozostaje okoliczność, że podatniczka tego składnika w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie wprowadziła, skoro miała taki obowiązek. Natomiast prawem podatnika, a nie obowiązkiem jest korzystanie z instytucji amortyzacji (art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy nie określa, że środkami trwałymi wykorzystywanymi w działalności gospodarczej są tylko te które były amortyzowane).

Wnioskodawczyni nie może zatem wywodzić korzystnych dla siebie skutków podatkowych z faktu, iż nie wypełniła jednego ze swoich obowiązków. Trzeba też pamiętać, że wprowadzeniu do ewidencji podlegają środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zarówno podlegające amortyzacji, jak i te, których nie można amortyzować (a więc również grunty). Wyjątkowo tylko wprowadzeniu do ewidencji nie podlegają środki trwałe (wartości niematerialne i prawne), których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł.

Skoro przedmiotowa nieruchomość nie była amortyzowana brak jest podstaw prawnych do uwzględnienia jej wartości początkowej i odpisów amortyzacyjnych - przy ustalaniu dochodu z jej odpłatnego zbycia. Wartości te bowiem uwzględnia się przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia środków trwałych (w myśl art. 24 ust. 2 zdanie drugie i pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jeżeli jednak, w oparciu o posiadane dokumenty, wnioskodawczyni jest w stanie wykazać koszty, jakie poniosła w celu uzyskania przychodów ze zbycia przedmiotowej nieruchomości, wydatki z tego tytułu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl