IBPBI/1/415-434/14/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-434/14/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 marca 2014 r. (data wpływu do Organu 31 marca 2014 r.), uzupełnionym 26 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 czerwca 2014 r. Znak: IBPP1/1/443-337/14/AZb, IBPBI/1/415-434/14/AB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 26 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest właścicielem położonych w Polsce niezabudowanych nieruchomości gruntowych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (dalej: "grunt"). Obecna wartość rynkowa gruntu znacznie przewyższa jego cenę nabycia. Na zwiększenie wartości rynkowej gruntu miało wpływ poniesienie nakładów w celu przygotowania gruntu pod inwestycje budowlane. Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: "SKA") wkład niepieniężny w postaci gruntu. Zarówno Wnioskodawca, jak i SKA są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. Grunt jest przeznaczony pod zabudowę, zatem jego dostawa w ramach czynności aportu nie zostanie objęta zwolnieniem od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem aportu nie będzie przedsiębiorstwo, ani zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Wartość wkładu niepieniężnego (wyrażona w pieniądzu) określona będzie w umowie aportu. Strony zakładają, że rozliczenie wniesienia przedmiotu aportu nastąpi w ten sposób, że Wnioskodawca obejmie akcje w SKA oraz otrzyma kwotę pieniężną odpowiadającą wartości należnego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem aportu. Kwota podatku od towarów i usług zostanie zatem dopłacona wnoszącemu aport w formie pieniężnej.

Zostanie przyjęty następujący sposób rozliczenia podatku VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do SKA:

1. Na rzecz SKA Wnioskodawca wystawi fakturę obejmującą wartość netto gruntu (równą wartości nominalnej objętych akcji), wartość należnego podatku VAT oraz wyznaczy na fakturze termin płatności kwoty równej należnemu podatkowi VAT.

2. Wnioskodawca rozliczy w składanych deklaracjach należny podatek VAT z tytułu wniesienia aportu wykazany na fakturze zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. SKA odliczy podatek VAT wykazany na wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze na ogólnych zasadach ustawowych.

4. SKA dokona zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty równej kwocie podatku VAT określonej na fakturze.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 20 czerwca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że w chwili wniesienia aportu oraz do 30 listopada 2014 r. spółka komandytowo-akcyjna nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazana przez SKA na konto Wnioskodawcy kwota równowartości podatku VAT, określona na wystawionej fakturze, będzie neutralna w zakresie podatku dochodowego, tzn. nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana od SKA kwota równowartości podatku VAT będzie dla niego neutralna w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Podatek należny VAT nie stanowi zatem przychodu podlegającego opodatkowaniu. Ponadto wniesienie do spółki osobowej jaką jest SKA aportu w postaci składników majątkowych wykorzystywanych dotychczas w prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej nie powoduje u wnoszącego powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Taka interpretacja wynika w szczególności z uchwały siedmiu sędziów NSA z 14 marca 2011 r., sygn. akt II FPS 8/10, z której wynika m.in., że (...) Jeśli w majątku podatnika pojawia się przychód otrzymany w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki, to przychód taki jest opodatkowany tylko wówczas, gdy spółka ta posiada osobowość prawną. Otrzymanie udziałów w spółce osobowej w zamian za wkład niepieniężny jest więc podatkowo obojętne. Tym samym, w związku z wniesieniem wkładu do spółki osobowej w drodze aportu nie powstaje przychód, który mógłby być opodatkowany (...).

Wnioskodawca uważa, że nie będzie zobowiązany do ujęcia w swoich przychodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanej przez SKA kwoty równowartości podatku VAT, związanego z czynnością aportu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku). W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Co do zasady, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej należy zaliczyć wszelkie korzyści uzyskane (otrzymane) w związku z tą działalnością, za wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść w formie aportu do spółki komandytowo-akcyjnej (niebędącej osobą prawną) nieruchomości gruntowe związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wartość tego wkładu niepieniężnego (wyrażona w pieniądzu) określona będzie w umowie aportu. Strony zakładają, że rozliczenie wniesienia przedmiotu aportu nastąpi w ten sposób, że Wnioskodawca obejmie akcje w spółce komandytowo-akcyjnej oraz otrzyma kwotę pieniężną odpowiadającą wartości podatku od towarów i usług należnego w związku z wniesieniem aportu.

Z treści cytowanego wyżej art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że (co do zasady) do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Jednakże należy mieć na uwadze okoliczność, że w opisanym zdarzeniu przyszłym środki pieniężne przekazane przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz wnoszącego aport Wnioskodawcy nie będą miały charakteru podatku. Nie budzi bowiem wątpliwości, że pod pojęciem "podatek" w rozumieniu tego przepisu należy rozumieć - zgodnie z definicją ustawową "podatku" zawartą w art. 6 Ordynacji podatkowej - publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Kwotę stanowiącą równowartość należnego podatku od towarów i usług Wnioskodawca otrzyma na podstawie ustaleń ze spółką komandytowo-akcyjną w zakresie rozliczenia wniesionego wkładu niepieniężnego do tej spółki. Należność ta nie jest zatem zarówno nieodpłatnym, przymusowym oraz bezzwrotnym świadczeniem pieniężnym na rzecz Skarbu Państwa, jak i nie została nałożona w drodze ustawy. Tym samym, otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w wysokości równowartości należnego podatku od towarów i usług, wynikającego z faktury VAT potwierdzającej wniesienie aportu, nie są podatkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, otrzymana od spółki komandytowo-akcyjnej kwota będzie stanowić przychód Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że postępowanie o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego sprowadza się w istocie do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku, w kontekście opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz zadanego pytania. Zatem, wszystkie elementy składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (zdarzenie przyszłe, zadane pytanie i stanowisko w sprawie) muszą być spójne, tj. zadane pytanie i przedstawione własne stanowisko w sprawie musi być adekwatne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Z tej też przyczyny, stosownie do zadanego pytania (wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku), w kontekście opisanego zdarzenia przyszłego, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była wyłącznie ww. kwestia dotycząca skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej. W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena, czy wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej powoduje po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, wskazać wyłącznie informacyjnie należy, że potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy nie może być także powołana przez niego uchwała NSA z 14 marca 2011 r. sygn. akt II FPS 8/10, dotyczy ona bowiem odmiennego stanu prawnego, niż będący przedmiotem niniejszej interpretacji, tj. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazać należy, że w pozostałym zakresie będącym przedmiotem niniejszego wniosku ORD-IN, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl