IBPBI/1/415-424/09/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-424/09/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 25 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem energii elektrycznej odnawialnej. Większość przychodów z prowadzonej działalności uzyskuje na Towarowej Giełdzie Energii, ze sprzedaży tak zwanych "Praw Majątkowych", które otrzymuje za wyprodukowaną energię elektryczną odnawialną. Sprzedaży dokonuje za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

Każda transakcja jest udokumentowana fakturą VAT. Faktury księguje i rozlicza jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Za 2008 r. podatek rozliczył w PIT-28 i zapłacił należny podatek dochodowy. Po czym z Domu Maklerskiego otrzymał informację PIT-8C, w której są wykazane dochody uzyskane na TGE w 2008 r.. Kwota wykazana w PIT-8C jest już opodatkowana jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie wystawionych przez niego faktur VAT.

Aby uniknąć posądzenia o uchylanie się od zapłacenia podatku od dochodów wykazanych w PIT-8C wypełnił zeznanie PIT-38, w którym naliczył tylko różnicę w podatku, tj. 19% - 5,5% = 13,5%. Zrobił tak żeby uniknąć podwójnego opodatkowania. Do zeznania dołączył oświadczenie, w którym wyjaśnił dlaczego naliczył podatek w wysokości 13,5% oraz poinformował, że w tej sprawie występuje o indywidualną interpretację i po jej uzyskaniu ewentualne nieścisłości skoryguje.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak poprawnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami rozliczać przychody uzyskane na Towarowej Giełdzie Energii, do uzyskania których należy wystawić fakturę VAT dla Domu Maklerskiego.

2.

Czy należy księgować faktury i tak jak dotychczas rozliczać jako dochód z prowadzonej działalności gospodarczej.

3.

Czy obowiązuje podatek od dochodów uzyskanych na giełdzie, naliczany na podstawie wystawianego przez Domu Maklerskiego PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, przychody z Towarowej Giełdy Energii powinny być traktowane jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż do ich uzyskania ponosi koszty, związane z prowadzoną działalnością.

Przed utworzeniem TGE cały dochód był traktowany jako przychód z prowadzonej działalności. Dopiero po utworzeniu TGE cena za energię została podzielona na dwie części, a część sprzedawana na TGE została nazwana "Prawami Majątkowymi" i to spowodowało że jest to różnie interpretowane. Świadczą o tym wyroki w tej sprawie wydane przez Sądy Administracyjne. Są prawomocne wyroki orzekające, że tak zwane "Prawa Majątkowe" to przychód z prowadzonej działalności.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane "świadectwem pochodzenia". Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.) - art. 9e ust. 6 ww. ustawy prawo energetyczne.

Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma już związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). W myśl bowiem tego przepisu instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii stanowi przychód z kapitałów pieniężnych a nie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z powyższego wynika, iż ww. ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje możliwości opodatkowania w formie ryczałtu przychodów z kapitałów pieniężnych, w tym uzyskanych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych - w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jednocześnie zauważyć należy, iż brak możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie wyłącza możliwości opodatkowania w tej formie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu takiej energii.

Z uwagi na powyższe przedstawione we wniosku stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodać należy również, iż przedstawiony w części F poz. 54 ww. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, sposób wypełnienia zeznania PIT-38 za 2008 r. jest nieprawidłowy. Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują określony sposób rozliczenia dochodów z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych. W związku z powyższym niedopuszczalnym jest pomniejszanie podatku należnego z tytułu uzyskanego dochodu z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych o stawkę podatku należnego od przychodu uzyskanego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Każde źródło przychodu podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawach podatkowych i brak jest podstaw prawnych do samodzielnego (nie mającego oparcia w przepisach) ustalania sposobu opodatkowania poszczególnych źródeł przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl