IBPBI/1/415-422/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-422/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, dochodów uzyskanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, dochodów uzyskanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu "Kapitał Ludzki".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT od 2001 r. Prowadzi działalność w zakresie edukacji i tłumaczeń. W związku z tym, iż edukacja jest sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 80 i podlega zwolnieniu z VAT, rozlicza niektóre koszty, tj. związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną, tzw. proporcją. Z działalności rozlicza się na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów).

Dnia 12 grudnia 2008 r. zawarła umowę o dofinansowanie projektu ("Poligloci po 50-ce") w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na warunkach określonych w umowie, Instytucja Pośrednicząca (Samorząd Województwa) przyznał jej dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu. W 100% pokrywane są koszty bezpośrednie (kwalifikowane) tj. wynajem sali, wynagrodzenie lektorów, asystenta, trenerów oraz osób zajmujących się zarządzaniem, rozliczaniem i monitorowaniem Projektu, catering, materiały szkoleniowe, wizualizacja projektu (ulotki, plakaty itp.), do których nie przysługuje odliczenie podatku VAT. Koszty pośrednie Projektu rozliczane są ryczałtem i stanowią 16,60% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu.

Do wyliczenia procentu zwrotu kosztów pośrednich przyjęte zostały kwoty kosztów pośrednich brutto (za rok 2007 tj. poprzedzający rok, w którym złożony został wniosek o dofinansowanie) minus część VAT (14%) podlegającego odliczeniu w oparciu o proporcje (są to koszty związane z działalnością - opodatkowaną i nieopodatkowaną). Należą do nich m.in. czynsz za wynajem biur, energia elektryczna, wywóz nieczystości, telefony, obsługa biura rachunkowego, materiały biurowe, środki czystości itp.

Koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów firmy wnioskodawczyni zostały pomniejszone jako refundacja o wartość wyżej wymienionych kosztów pośrednich - zgodnie z zaleceniem Urzędu Marszałkowskiego.

W ramach wyżej wymienionego Projektu wnioskodawczyni pełni funkcję Kierownika/Koordynatora Projektu, za co otrzymuje wynagrodzenie. W celu dokonywania z instytucją wdrażającą rozliczeń dot. jej wynagrodzenia wystawia notę księgową jako osoba fizyczna na beneficjenta Projektu tj. firmę wnioskodawczyni. Sposób rozliczania jej wynagrodzenia jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą został zaproponowany przez Urząd Marszałkowski.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wnioskodawczyni jako Kierownika/Koordynatora Projektu stanowi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Wynagrodzenie Kierownika/Koordynatora Projektu jako część dotacji, która korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych nie stanowi przychodu w prowadzonej przez wnioskodawczynię działalności jak również poza nią (jako przychód z innych źródeł).

W świetle ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione powyżej podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez wnioskodawczynię dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia w ramach projektu "Poligloci po 50-ce". Projekt powyższy realizowany jest przez Samorząd Województwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Priorytet 7 - Promocja Integracji Społecznej", Działanie 7.2.1 - "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym" finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jako przedsiębiorca wnioskodawczyni będzie kierownikiem/koordynatorem projektu realizowanego w ramach ww. programu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego objętego okresem programowania 2007-2013 wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa, to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawczynię działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Zauważyć jednak należy, iż wnioskodawczyni realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako podmiot działalność tę prowadzący, a nie jako zatrudniona przez siebie osoba fizyczna (kierownik/koordynator projektu). Zatem otrzymane przez nią ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie nie stanowi jej wynagrodzenia, lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z ww. zastrzeżeniem dotyczącym beneficjenta dotacji).

Pamiętać jednakże należy, iż wszystkie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 - 3 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zauważyć jednak należy, iż ani przedmiotem zadanych pytań ani zajętego przez wnioskodawczynię stanowiska nie była kwestia sposobu ustalania kosztów bezpośrednich kwalifikowanych oraz kosztów pośrednich, co oznacza, iż nie była przedmiotem wniosku. Tym samym nie może być przedmiotem indywidualnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl