IBPBI/1/415-414/10/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-414/10/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowej dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach projektu Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (PO KL) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowej dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach projektu Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (PO KL).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu "...". Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizuje Beneficjent Politechnika w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytetu VI - "Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działania 6.2. "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia", na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. W trakcie realizacji projektu, w dniu 6 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą, wskazując jako datę jej rozpoczęcia dzień 1 września 2009 r. Podstawowym przedmiotem działalności jest projektowanie i realizacja aparatury kontrolno-pomiarowej, bazującej na wysoko wyspecjalizowanej elektronice, dostosowanej do indywidualnych potrzeb odbiorcy. Wnioskodawca jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Od dnia 26 sierpnia 2009 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Jako beneficjent pomocy otrzymał trzy rodzaje wsparcia:

* nieodpłatne usługi szkoleniowo doradcze - ogólne i specjalistyczne (umowa z dnia 22 maja 2009 r.)

oraz wsparcie w formie:

* podstawowego wsparcia pomostowego na okres pierwszych sześciu miesięcy w kwocie 1.000 zł miesięcznie (umowa z dnia 26 października 2009 r. - do31 grudnia 2009 r., Wnioskodawca otrzymał 4.000 zł),

* jednorazowej dotacji inwestycyjnej w kwocie 40.000 zł (umowa z dnia 8 września 2009 r.)

Zarówno wsparcie pomostowe, jak i dotacja inwestycyjna zostały przyznane i rozliczone w wartości brutto. Na wyżej wymienione rodzaje wsparcia otrzymał zaświadczenia, że stanowią one pomoc de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.), z wyjątkiem szkolenia ogólnego.

Środki dotacji inwestycyjnej otrzymał w dwóch ratach: zaliczkę 80%, tj. 32.000 zł w dniu 25 września 2009 r. (20% zakupów wstępnie finansował z własnych środków) oraz po przedłożeniu całościowego rozliczenia kwotę końcową, jako refundację poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków, tj. 7.914,64 zł w dniu 30 listopada 2009 r.

Środki wsparcia pomostowego na rok 2009 Wnioskodawca otrzymał w dwóch transzach: 3.000 zł (za miesiące IX-XI) w dniu 30 listopada 2009 r. i 1.000 zł w dniu 17 grudnia 2009 r.

Ze środków wsparcia pomostowego, zgodnie z wnioskiem zaakceptowanym przez Beneficjenta, sfinansował: wydatki na składki ZUS, składkę zdrowotną, opłaty z tytułu wynajmowanego lokalu, opłaty telekomunikacyjne, promocję i reklamę firmy. Wydatki te, z wyjątkiem składki zdrowotnej, zaliczył do kosztów uzyskania przychodów i ujął w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (zakupione materiały od podatników VAT - w wartości netto). Świadczenie w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo-doradczych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W miesiącu październiku 2009 r. ze środków dotacji inwestycyjnej (i 20% własnych środków do rozliczenia), na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego zaakceptowanego przez Beneficjenta, Wnioskodawca zakupił niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej składniki majątku (wyszczególnione w wartościach netto):

1.

Laptop Lenovo 4.475,41 zł z licencją OEM na program MS Office 983,61 zł (oprogramowanie OEM jest nierozerwalnie połączone z komputerem, na którym jest ono zainstalowane),

2.

Kompletny stół montażowy 3.843,40 zł,

3.

Licencję dożywotnią na program Altium Designer S09 16.000,00 zł (specjalistyczne oprogramowanie projektowe),

4.

Zasilacz laboratoryjny 2.415 zł,

5.

Generator funkcyjny laboratoryjny 2.850 zł,6

6.

Stację lutowniczą 670 zł, krzesło z podłokietnikami 409,83 zł,

7.

Licencję na programy komputerowe: COREL X3 PL 9 (program graficzny) 680,33 zł, Total Commander v.7 (zaawansowany menadżer plików) 131,15 zł, ESET Smart Security (program antywirusowy) 258,20 zł.

Przewidywany okres użytkowania ww. składników przekracza rok.

Pozycję 1 i 2 Wnioskodawca zakwalifikował do środków trwałych, pozycję 3 do wartości niematerialnych i prawnych. W dniu przekazania do użytkowania składniki te ujął w odpowiednich ewidencjach środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Odpisy amortyzacyjne od składników majątku trwałego sfinansowanego dotacją inwestycyjną, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup składników majątku wyszczególnionych w pozycjach 4-7 na podstawie art. 22d ust. 1 powołanej wyżej ustawy, zaliczył do kosztów uzyskania przychodów i ujął w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Składniki wyposażenia (poz. 4 i 5) ujął w ewidencji wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postąpił prawidłowo zaliczając do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i ujmując w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w roku 2009, poniesione w 2009 r. wydatki na działalność gospodarczą sfinansowaną wsparciem pomostowym oraz wydatki na zakupy składników majątku o jednostkowej wartości nie przekraczającej 3.500 zł, sfinansowane z dotacji inwestycyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego w 2009 r. stanu prawnego opisane we wniosku wydatki sfinansowane wsparciem pomostowym oraz wydatki na zakupy składników majątku o jednostkowej wartości nie przekraczającej kwoty 3.500 zł sfinansowane z dotacji inwestycyjnej stanowią koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Mając na uwadze profil działalności oraz fakt, że są to pierwsze miesiące jej prowadzenia Wnioskodawca uważa, że poniesione wydatki były racjonalnie i gospodarczego uzasadnione. Z analizy treści art. 23 ww. ustawy wynika, że wydatki opisane w pytaniu, sfinansowane ze wsparcia pomostowego i inwestycyjnego nie są objęte wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów. Art. 23 ust. 1 pkt 56 określający, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma zastosowania w Jego sytuacji.

Otrzymane wsparcie finansowe: inwestycyjne i pomostowe, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej wyżej ustawy, jest przychodem z działalności gospodarczej, z wyjątkiem części dotacji inwestycyjnej finansującej zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, ta część dotacji nie jest przychodem. Pozostała część dotacji inwestycyjnej i finansowe wsparcie pomostowe stanowią przychody od których zaniechano poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów). Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu stwierdzić należy, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". W ramach ww. wsparcia otrzymał jednorazową dotację na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

- stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484). Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem, skoro otrzymanie wskazanych we wniosku środków nastąpiło po 25 maja 2008 r., to środki te otrzymane w 2009 r. w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (w tym wsparcie pomostowe), stanowią dochód Wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak wskazano powyżej przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami, wydatków poniesionych na zakup składników majątku będących: środkami trwałymi (laptop z licencją, kompletny stół montażowy), wartościami niematerialnymi i prawnymi, wyposażeniem, czy też wydatków poniesionych tytułem składek ZUS, składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłat z tytułu najmu lokalu, opłat telekomunikacyjnych, promocji i reklamy firmy, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 58 nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup składników majątku nie będących środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, oraz tytułem składek ZUS, wydatków związanych z opłatami za wynajem lokalu, opłat telekomunikacyjnych, promocji i reklamy firmy, jeżeli poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nie objęte wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym, przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 nie znajduje w ww. zakresie zastosowania, gdyż dotyczy dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie wskazanych w nim przepisów, a nie dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych tytułem składek na ubezpieczenie zdrowotne wyklucza cyt. wyżej przepis art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty lub prawo wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części (...).

Zatem w świetle ww. przepisu, wydatki poniesione na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Przy czym, w myśl art. 22d ust. 1 ww. ustawy podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o., od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, iż jeżeli zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej został sfinansowany zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych podatnika, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych, jednakże jedynie od tej części jego wartości początkowej, która została sfinansowana ze środków własnych podatnika (nie zwróconych mu w jakiejkolwiek formie).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl