IBPBI/1/415-412/09/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-412/09/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności za wykonane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tablice i tabliczki, otrzymanej od kontrahenta korzystającego ze środków pochodzących z pomocy zagranicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności za wykonane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tablice i tabliczki, otrzymanej od kontrahenta korzystającego ze środków pochodzących z pomocy zagranicznej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 14 lipca 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 23 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 15 sierpnia 2008 r. podpisał umowę z Towarzystwem P. w zakresie wykonania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej 200 sztuk tablic i 400 sztuk tabliczek w ramach programu pomocy zagranicznej "...", jako bezpośredni realizator. Umowa ta została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej w Departamencie Programów Rozwoju Instytucjonalnego w dniu 2 października 2008 r. Po wykonaniu prac określonych w umowie wystawił fakturę VAT na kwotę zawartą w umowie, zgodnie z przepisami podatkowymi w październiku 2008 r. Całość prac opiewała na kwotę 25.000 zł i na taką też kwotę opiewa faktura VAT. Usługę wykonał sam, bez podwykonawców. W działalności gospodarczej rozlicza się według skali podatkowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Dysponentem środków pomocowych, jako strona umowy zamawiającej usług, jest Towarzystwo P. Na tą instytucję została wystawiona ww. faktura VAT. Instytucja ta jako zamawiający posiada odrębny rachunek bakowy, na który zostały przekazane środki pomocowe.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż:

* bezzwrotna pomoc zagraniczna została udzielona kontrahentowi wnioskodawcy tj. Towarzystwu P. (posiadającemu osobowość prawną) przez Fundację E. na podstawie podpisanej w dniu 22 września 2008 r. umowy o udzielenie dotacji. W ramach realizacji powyższej umowy obejmującej okres od 1 maja 2009 r. do 30 września 2009 r. Towarzystwo P. zawarło m.in. umowę cywilno - prawną z wnioskodawcą, który wykonał tablice informacyjne z zaleceniami ochronnymi i tabliczki oznakowujące wloty do stanowisk nietoperzy,

* Fundacja E. udziela dotacji ze środków ekokonwersji polskiego długu, tj. środków, które zostały przeznaczone na przedsięwzięcia w dziedzinie ochrony środowiska, w ramach zamiany polskiego zadłużenia zagranicznego zgodnie z porozumieniem o redukcji i reorganizacji długu Rzeczpospolitej Polskiej, zawartym dnia 21 kwietnia 1991 r. w Paryżu przez rząd polski i rządy 17 krajów wierzycielskich skupionych w Klubie Paryskim oraz odpowiednich w tym zakresie umów międzynarodowych,

* Towarzystwo P. zgodne z umową zawartą z Fundacją E. było dotowanym, natomiast beneficjentem rozumianym jako osoba, która uzyskuje korzyści był wnioskodawca,

* Wykonana na rzecz Towarzystwa P. na podstawie umowy cywilno - prawnej usługa stanowiła bezpośrednią (wykonaną przez "pierwszą" osobę fizyczną, bez podwykonawców) realizację celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód z wykonanej usług rozliczanej u nabywcy ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 46b.

2.

Czy też kwotę uzyskanego przychodu należy opodatkować podatkiem dochodowym.

Zdaniem wnioskodawcy całość przychodu uzyskanego na podstawie ww. umowy jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 46b tejże ustawy bezpośrednia realizacja usługi przez podatnika w ramach realizacji celu z programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zezwala na to.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika, iż zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisu podlegają jedynie te dochody, które łącznie spełniają obie wskazane w nim przesłanki, tj. pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie, finansowane są z bezzwrotnej pomocy a podatnik bezpośrednio realizuje cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwolnienie to jest zatem adresowane jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem (na przykład umowy zlecenia, w tym także w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej), który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że podmioty te realizują cel programu.

Zwolnienie przedmiotowe wynikające z analizowanego przepisu nie dotyczy dochodów podatników, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zawarł umowę z Towarzystwem P. na wykonanie 200 sztuk tablic i 400 sztuk tabliczek w ramach programu "..." realizowanego przez Towarzystwo P. Na realizację ww. programu Towarzystwo P. otrzymało bezzwrotną pomoc finansową od Fundacji E. Środki Fundacji E. pochodzącą od rządów państw obcych skupionych w Klubie Paryskim z tytułu ekokonwersji polskiego długu zagranicznego. Środki te przekazywane są w formie dotacji podmiotom wnioskującym wyłącznie na określone cele ekologiczne, w przedmiotowej sprawie Towarzystwu P. Zatem bezpośrednim odbiorcą pomocy jest ww. Towarzystwo, które jest również realizatorem celu ekologicznego związanego z ochroną środowiska. Towarzystwo realizujące cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy zleciło osobie fizycznej wykonanie określonych czynności (w opisanym we wniosku stanie faktycznym 200 sztuk tablic i 400 sztuk tabliczek) w związku z realizowanym programem. Natomiast wnioskodawca wykonujący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tablice informacyjne celu bezpośredniego nie realizuje. Dlatego też dochody uzyskane z realizacji tego zlecenia nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Źródłem uzyskania tych przychodów jest prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza a nie udzielona bezzwrotna pomoc pochodząca od państw obcych, czy też organizacji międzynarodowych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl