IBPBI/1/415-391/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-391/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniu 14 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących:

* z Funduszu Promocji Mleczarstwa - jest prawidłowe,

* ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa oraz ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 3 lipca 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 14 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Głównym celem działalności prowadzonej w formie Spółki cywilnej jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w ramach akcji. Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego wspólnicy korzystają z programu "dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych". Założeniem ww. programu jest obniżenie ceny mleka i jego przetworów oferowanych dzieciom i młodzieży. Obecnie dopłaty te są realizowane ze środków wspólnotowych, Budżetu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. Dopłaty powyższe otrzymywane są ze wszystkich źródeł i traktowane jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Ponadto dopłata ze środków wspólnotowych i z Budżetu Państwa oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa pomniejszana jest o kwotę należnego podatku od towarów i usług oraz opodatkowana podatkiem VAT.

Dochód osiągnięty z prowadzonej działalności jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg tzw. stawki liniowej oraz podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dopłaty z Agencji Rynku Rolnego realizowane ze środków wspólnotowych, Budżetu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem wnioskodawcy dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych w ramach akcji, wypłacanych za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego realizowane ze środków wspólnotowych, funduszu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa Podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz podatkiem od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast stosowanie do treści art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 3 lipca 2009 r. Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Od 4 lipca 2009 r. przepis ten stanowi, iż Agencja jest państwową osobą prawną.

W myśl art. 42 pkt 2 lit. g) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 z późn. zm.) Agencja Rynku Rolnego realizuje zadania określone w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 3-12 załącznika w zakresie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół wyższych, udzielanych przez Prezesa Agencji. Zgodnie z art. 46 ust. 1 ww. ustawy w brzemieniu obowiązującym do 30 czerwca 2009 r. - poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g), pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

1.

ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;

2.

z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.

Od 1 lipca 2009 r. przepis powyższy uzyskał brzmienie: poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g), pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

1.

ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleka przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;

2.

z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.

Przy czym dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zwane dalej "dopłatą krajową", jest wypłacane przez Agencję i nie może być wyższe niż 100% maksymalnej ceny mleka o zawartości co najmniej 1% tłuszczu, poddanego obróbce cieplnej, w opakowaniach o pojemności mniejszej niż 0,23 l, ale nie mniejszej niż 0,20 l, ustalonej w przepisach wydanych na podstawię art. 42a (art. 46 ust. 2 ww. ustawy).

Według definicji zawartej w załączniku do zarządzenia Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia 8 sierpnia 2007, nr 262/2007/Z w sprawie wprowadzenia "Warunków udzielania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych" (obowiązującego od dnia 1 września 2007 r.) - "dopłatą krajową" w rozumieniu niniejszych "Warunków" jest dofinansowanie do mleka i przetworów mlecznych spożywanych w szkołach podstawowych z przychodów Agencji Rynku Rolnego pochodzących z dotacji budżetowej.

W świetle powyższego, jeśli otrzymana za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego dopłata do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych jest "dopłatą krajową" o której mowa w cyt. powyżej art. 46 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, a więc dotyczy mleka dostarczanego do szkół podstawowych, wówczas dopłaty te stanowią przychód z prowadzonej przez Spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do dopłat otrzymanych z Funduszu Promocji Mleczarstwa, bowiem środki na ten cel pochodzą z wpłat podmiotów skupujących mleko, jak również dopłat związanych z dostarczeniem mleka i jego przetworów do innych niż szkoły podstawowe placówek oświatowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799) obowiązującą od 1 lipca 2009 r. utworzony został Fundusz Promocji Mleka. Do wpłat na ten fundusz, w myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy zobowiązane są podmioty skupujące w rozumieniu ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

W przypadku natomiast dotacji do spożycia mleka otrzymanych z funduszy unijnych stwierdzić należy, iż podleją one zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Mając powyższe na względzie stanowisko wnioskodawcy w zakresie konieczności opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych ze środków pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa uznano za prawidłowe.

Za nieprawidłowe natomiast uznano stanowisko dotyczące konieczności opodatkowania dopłat jw. finansowanych ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl