IBPBI/1/415-381/09/UB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-381/09/UB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli wnoszonych jako wkład do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i zasad zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli wnoszonych jako wkład do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (zwana dalej Spółką) zamierza założyć w 2009 r. spółkę komandytową. Spółka będzie komplementariuszem spółki komandytowej.

Komandytariuszem spółki komandytowej będzie osoba fizyczna. Osoba fizyczna zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład gotówkowy. Spółka wniesie do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci zabudowanego gruntu. Na gruncie tym znajdują się budynki i budowle, które obecnie Spółka wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Zabudowany grunt będący przedmiotem aportu jest jednym ze składników majątku Spółki. Przedmiotem aportu nie będą inne składniki majątkowe stanowiące własność Spółki. Obecnie budynki i budowle są środkami trwałymi w Spółce.

Spółka wnosząc aport do spółki komandytowej określi wartość wnoszonego wkładu (wartość nieruchomości) przy uwzględnieniu jego wartości rynkowej (Spółka wskaże wartość rynkową gruntu, budynków i budowli).

Przedmiotem aportu byłby między innymi budynek, który jest całkowicie przeznaczony na prowadzenie działalności usługowej (wykorzystywany jest na świadczenie usług naprawy i serwisowania pojazdów - prowadzona jest w nim stacja obsługi pojazdów). Budynek stacji obsługi pojazdów został oddany do używania w dniu 31 października 1996 r. Budynek ten graniczy z innym budynkiem Spółki (przeznaczonym na działalność biurową i handlową - salon samochodowy). Budynki te stoją obok siebie (ich ściany ze sobą graniczą, w ścianie tej znajdują się drzwi, które umożliwiają przejście z jednego budynku do drugiego). Budynek biurowo-handlowy został wybudowany później, bo w sierpniu 1997 r. Oba budynki byłyby przedmiotem wkładu niepieniężnego. Budynek obsługi pojazdów jest odrębnym środkiem trwałym w ewidencji Spółki.

Umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku danego wspólnika spółki komandytowej nie będzie miał związku z wysokością wkładu wniesionego do spółki komandytowej.

Wniesiona do spółki komandytowej nieruchomość będzie wynajmowana przez tę spółkę komandytową. Budynki nie zmienią swojego obecnego przeznaczenia.

Spółka informuje, iż składała już wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w podobnej sprawie. Działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej Katowicach co prawda podzielił stanowisko Spółki w zakresie możliwości zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli wnoszonych jako wkład do spółki komandytowej, jednak wydał interpretacje negatywną stwierdzając, iż podstawę do ustalenia tej stawki stanowi przepis art. 22j ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka zwraca się ponownie o wydanie interpretacji, gdyż chce uzyskać interpretację pozytywną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy, po wniesieniu budynków i budowli do spółki komandytowej, wprowadzając środki trwałe do ewidencji spółki komandytowej, można ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla budynków i budowli - traktując budynki i budowle, które były wykorzystywane przez Spółkę ponad 60 miesięcy jako środki trwałe używane.

2.

Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna - Spółka prosi o informację, czy można budynek stacji obsługi pojazdów, po jego wniesieniu do spółki komandytowej, amortyzować przez okres 3 lat.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka komandytowa, jako spółka osobowa, nie posiada osobowości prawnej, nie może być zatem podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych ani od osób prawnych. Podatnikami są poszczególni wspólnicy tejże spółki. W przypadku spółki komandytowej (nie będącej osobą prawną), zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych, sposób ustalania stawek amortyzacyjnych oraz dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych należy wiązać ze spółką, a nie ze wspólnikami tej spółki. W konsekwencji zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Tylko przychody i koszty uzyskania przychodów spółki kapitałowej, będącej wspólnikiem spółki osobowej, są ustalane w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym dla Spółki istotne będzie prawidłowe ustalenie stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Budynki i budowle były wykorzystywane przez Spółkę (ich dotychczasowego właściciela) przez ponad 60 miesięcy. Budynki i budowle nie były natomiast własnością osoby fizycznej, która będzie komandytariuszem spółki komandytowej. Spółka komandytowa nabędzie własność budynków i budowli w wyniku wniesienia aportu (zostanie ujawniona w księdze wieczystej jako nowy właściciel budynków i budowli).

Spółka komandytowa stanie się nowym właścicielem budynków i budowli stanowiących przedmiot aportu.

Spółka komandytowa zobowiązana jest do prowadzenia pełnej rachunkowości.

W związku z tym, spółka komandytowa musi wprowadzić środki trwałe do odpowiedniej ewidencji. Spółka komandytowa - jako nowy właściciel budynków i budowli - ustali wartość początkową środków trwałych, wprowadzi te środki trwałe do ewidencji (kwestia ustalenia wartości początkowej jest przedmiotem odrębnego wniosku) i określi stawkę, według jakiej będzie amortyzować otrzymane aportem środki trwałe.

Zgodnie z art. 22j ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych budynki i budowle uważa się za używane, jeśli przed nabyciem były wykorzystywane przez co najmniej 60 miesięcy. W przedmiotowej sprawie budynki i budowle były wykorzystywane przez Spółkę (ich dotychczasowego właściciela) przez ponad 60 miesięcy, w związku z tym - zdaniem Spółki - budynki i budowle - po ich wniesieniu aportem do spółki komandytowej (nowego właściciela) - mogą być amortyzowane przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej. Budynki i budowle spełniać bowiem będą definicję budynków i budowli używanych. Podsumowując, Spółka uważa, że będzie można amortyzować budynki i budowle wniesione aportem do spółki komandytowej, które były wykorzystywane przez Spółkę ponad 60 miesięcy, według stawki indywidualnej, o której mowa w art. 22j ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje interpretację indywidualną z dnia 11 marca 2009 r. IBPBI/1/415-154/09/UB wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22j ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata. Pozycja 103 Klasyfikacji Środków Trwałych obejmuje budynki handlowo-usługowe, w szczególności budynki stacji paliw i stacji obsługi.

W związku z tym, Spółka uważa, że budynek stacji obsługi pojazdów, po jego wniesieniu aportem do spółki komandytowej, może być amortyzowany według stawki indywidualnej, przy czym okres amortyzacji tego budynku nie może być krótszy niż 3 lata.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał interpretację indywidualną z dnia 11 marca 2009 r. IBPBI/1/415-154/09/UB wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie mając na względzie opisane w złożonym wniosku zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż przedmiotem wniosku, a tym samym i przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest sposób ustalania przychodów i kosztów spółki kapitałowej, będącej wspólnikiem spółki osobowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl