IBPBI/1/415-380/13/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-380/13/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych przez Wnioskodawczynię od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w związku z realizacją projektu rozwojowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych przez Wnioskodawczynię od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w związku z realizacją projektu rozwojowego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-380/13/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 28 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki cywilnej, której wspólnie z innymi podmiotami przyznano środki finansowe na finansowanie projektu rozwojowego w ramach XII konkursu projektów rozwojowych na podstawie art. 3 ust. 3 oraz art. 9a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Spółka uczestniczyła w projekcie w charakterze konsorcjanta. Projekt był realizowany w okresie od grudnia 2010 r. do grudnia 2012 r. Wartość otrzymanych środków finansowych na realizację projektu nie stanowiła przychodu podatkowego spółki, a koszty wydatkowane na realizację projektu z tych środków, nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Właściciele spółki ze środków na realizację projektu otrzymywali regularnie wynagrodzenie z tytułu wkładu pracy własnej. W tym przypadku pod pojęciem wynagrodzenia należy rozumieć przekazanie środków pieniężnych bez jakichkolwiek obciążeń podatkowych. Wynagrodzenie zakwalifikowano, jako przychód podatkowy spółki, a w ostateczności wspólnika w wysokości jego udziału w zyskach spółki.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r., wskazano, iż:

1.

środki o których mowa we wniosku na realizację zadania zostały przyznane z projektu rozwojowego, natomiast umowa została zawarta pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a Partnerami tworzącymi Konsorcjum naukowo-przemysłowe,

2.

podstawę prawną przyznanych środków finansowych stanowi ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. wprowadzająca przepisy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620), ustawa o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), rozporządzenie z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 261) oraz artykuł 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

3.

otrzymane przez spółkę środki finansowe w ramach realizacji projektu nie stanowiły przychodów podatkowych w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.),

4.

umowa została zawarta pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a Partnerami tworzącymi Konsorcjum naukowo-przemysłowe w skład, którego wchodzą: dwie Uczelnie, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy i firma prywatna,

5. Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio cel projektu,

6. Liderem projektu jest Uczelnia (Wnioskodawczyni występuje jako Konsorcjant),

7. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przekazuje środki finansowe na zasadzie prefinansowania do Lidera, a Lider odpowiednio do Konsorcjantów ww. projektu,

8.

z otrzymanych środków zostały sfinansowane wydatki na "Koszty bezpośrednie, w tym inne koszty realizacji projektu (łącznie z kosztem zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej) oraz wynagrodzenia z pochodnymi"; "Koszty pośrednie",

9.

otrzymane wynagrodzenia stanowią koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wspólnika z tytułu wkładu pracy własnej otrzymane ze środków finansowych przeznaczonych na naukę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie wspólnika pochodzące ze środków przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w trybie art. 14 (przychody z działalności gospodarczej) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Otrzymane środki pieniężne z tytułu wkładu pracy własnej ujęto w podatkowej księdze przychodów rozchodów, jako pozostałe przychody i zaliczono do przychodów podatkowych. W rozdziale 3 "Zwolnienia przedmiotowe", w art. 21 w katalogu zwolnienia, nie przewidziano prawa do zwolnienia wynagrodzenia z tytułu pracy własnej w ramach projektu finansowanego ze środków przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, iż, co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

We wniosku wskazano, iż Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki cywilnej uczestniczyła w charakterze konsorcjanta w realizacji projektu rozwojowego w okresie od grudnia 2010 r. do grudnia 2012 r. Środki na realizacje tego projektu przyznano na podstawie art. 3 ust. 3 oraz art. 9a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.), a także rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 261).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, ustawa określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych:

1.

ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu;

2.

pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "Ministrem".

Środkami finansowymi, o których mowa w ust. 1, zwanymi dalej "środkami finansowymi na naukę", dysponuje Minister (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym, prowadzonym na podstawie odrębnych przepisów (art. 1 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 2 pkt 11 i 12a ww. ustawy:

* konsorcjum naukowo-przemysłowe oznacza grupę jednostek organizacyjnych, w skład której wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jeden przedsiębiorca, podejmujących na podstawie umowy wspólne przedsięwzięcie obejmujące badania naukowe, prace rozwojowe lub inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych,

* projekt rozwojowy oznacza projekt mający na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowań praktycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ww. ustawy, Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a. Środki finansowe na opłacenie składek, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4, i wkładu krajowego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5, są przekazywane bezpośrednio przez Ministra. Ich przekazanie nie wymaga decyzji.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się na projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez Ministra.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy, finansowanie projektów rozwojowych obejmuje projekty:

1.

własne o tematyce określonej przez wnioskodawcę;

2.

realizowane z inicjatywy własnej Ministra.

Wniosek o finansowanie projektu rozwojowego może złożyć jednostka naukowa lub konsorcjum naukowo-przemysłowe, w którego imieniu występuje podmiot wskazany w umowie konsorcjum (art. 9a ust. 2 ww. ustawy). Finansowanie projektu rozwojowego obejmuje badania stosowane i prace rozwojowe (art. 9a ust. 3 ww. ustawy). Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na cele określone w ust. 1 (art. 9a ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powyższym przepisie, zostało wydane rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216). Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczanych na finansowanie projektów rozwojowych obejmujących projekty własne o tematyce określonej przez wnioskodawcę oraz projekty realizowane z inicjatywy własnej ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem". Przy przyznawaniu środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych uwzględnia się kryteria, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria określone w rozporządzeniu (§ 2 ust. 1 ww. rozporządzenia). W myśl natomiast § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się w sposób określony w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.

Z powyższego wynika zatem, iż, co do zasady, źródłem finansowania projektów rozwojowych są środki pochodzące z budżetu państwa. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach ww. projekty mogą być finansowane ze środków pochodzących z innych źródeł, będących w dyspozycji ministra. Natomiast dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, są jedynie te środki, które pochodzą z budżetu państwa. Zatem dofinansowanie uzyskane od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu rozwojowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile sfinansowane zostało ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zauważyć należy, iż w dniu 30 kwietnia 2010 r. uchwalona została nowa ustawa o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), która zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 z późn. zm.) weszła w życie z dniem 1 października 2010 r. Jednakże na podstawie art. 34 ust. 1 ww. ustawy przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki, do finansowania i rozliczania zadań, na które zostały przyznane środki finansowe przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn.: przed 1 października 2010 r.), stosuje się przepisy dotychczasowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki cywilnej uczestniczyła w charakterze konsorcjanta w konsorcjum naukowo-przemysłowym przy realizacji projektu rozwojowego w okresie od grudnia 2010 r. do grudnia 2012 r. Jak twierdzi, do umowy zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie finansowania tego projektu, zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych. Ww. środki zostały bowiem przyznane konsorcjum na podstawie art. 3 ust. 3 oraz art. 9a ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Jako konsorcjant Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel projektu. W związku z realizacją ww. projektu otrzymała m.in. wynagrodzenie z tytułu wkładu pracy własnej przy ww. projekcie. Z wniosku nie wynika, aby ww. projekt był finansowany ze środków zewnętrznych, będących w dyspozycji ministra.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż ww. środki (wynagrodzenie) stanowiły dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w cyt. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegał zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, o ile źródłem pochodzenia środków otrzymanych przez Wnioskodawczynię od Ministra był budżet państwa. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż liderem konsorcjum naukowo-przemysłowego, którego członkiem była Wnioskodawczyni, pozostawał inny podmiot, tj. uczelnia wyższa, który fizycznie otrzymywał ww. środki, a następnie odpowiednią ich część przekazywał konsorcjantom. Poszczególni członkowie konsorcjum pozostają bowiem równorzędnymi parterami realizującymi projekt rozwojowy i ponoszącymi wspólną odpowiedzialność za jego realizację, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków, a wybór lidera konsorcjum, determinowany przepisami ww. ustawy o zasadach finansowania nauki, ma na celu jedynie usprawnienie kontaktów konsorcjum z podmiotem finansującym projekt. W konsekwencji, otrzymanego przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia nie należało ujmować w prowadzonej przez spółkę cywilną podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać przy tym należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni otrzymanego, z tytułu wkładu pracy własnej przy realizowaniu projektu rozwojowego. Nie była przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia możliwości zwolnienia z opodatkowania pozostałej części otrzymanych środków na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl