IBPBI/1/415-38/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-38/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

(tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani M., przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz dochodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz dochodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności jest m.in. produkcja okien i drzwi PCV, handel hurtowy i detaliczny materiałami budowlanymi i artykułami wykończeniowymi wnętrz, usługi remontowo-budowlane. Jest czynnym podatnikiem VAT od 1994 r.. Dla celów podatku dochodowego prowadzi księgi handlowe. Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wraz z wnioskodawczynią działalność prowadzi jej mąż jako osoba współpracująca. Nieruchomości stanowiące majątek firmy były kupowane z majątku wspólnego a później przekazane do działalności gospodarczej. Między wnioskodawczynią a mężem istnieje ustawowa wspólność majątkowa. W grudniu 2008 r. wnioskodawczyni ma zamiar wraz z mężem i trzema innymi osobami utworzyć spółkę komandytową poprzez spisanie umowy spółki. Rejestracja w KRS nastąpi dopiero w roku 2009. Do nowopowstałej spółki komandytowej wnioskodawczyni wniesie wkładem określone składniki majątku przedsiębiorstwa. Wnioskodawczyni będzie nadal prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą pozostając przy wynajmie nieruchomości spółce komandytowej, które nie będą wnoszone wkładem do spółki komandytowej. Wkładem będą wnoszone środki trwałe firmy i wyposażenie (z wyłączeniem nieruchomości). Zapasy, tj. materiały, towary handlowe i wyroby gotowe będą sprzedane spółce komandytowej dopiero po jej zarejestrowaniu w KRS.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku skorzystania z możliwości wyboru liniowej stawki podatkowej przychody z dwóch źródeł:

* z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości,

* z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej,

będą mogły być opodatkowane wg stawki liniowej 19%.

(we wniosku pytanie to oznaczono nr 6)

Zdaniem wnioskodawczyni przychody uzyskiwane z tytułu najmu nieruchomości na rzecz spółki komandytowej jak i z tytułu uczestnictwa w tejże spółce mogą być opodatkowane podatkiem liniowym. Umowa najmu będzie wykonywana w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i przedmiot najmu będzie stanowił składnik majątku związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez wnioskodawczynię. Przychód osiągnięty przez wspólnika spółki komandytowej z tytułu uczestnictwa w spółce jest przychodem o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem może być również opodatkowany na zasadach określonych w art. 30c ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania dochodów 19% tzw. podatkiem liniowym dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

* wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

* polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Istotnym jest zatem prawidłowe ustalenie z jakiego źródła przychodu wnioskodawczyni uzyska przychód. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem najmu będzie składnik majątku związany z działalnością gospodarczą, a przychody z tytułu najmu nieruchomości będzie osiągała w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Podkreślić należy, iż stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ww. ustawy najem nieruchomości może być zaliczany do dwóch różnych źródeł przychodu, tj.:

* pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3)

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6),

a wybór w tym względzie należy do podatnika.

Ponadto, stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą są również przychodem z działalności gospodarczej (niezależnie od prowadzenia przez dany podmiot działalności w zakresie wynajmu).

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku, oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przychody wspólnika spółki osobowej zaliczane są również do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego uznać należy, iż uzyskiwane przez wnioskodawczynię przychody zarówno z wynajmu, jak również z udziału w Spółce komandytowej zaliczyć należy do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 tej ustawy).

Stosownie do art. 9a ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik:

1.

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

2.

jest wspólnikiem spółek niemających osobowoś

* wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

W świetle cytowanych przepisów dochód osiągnięty przez wnioskodawczynię w ramach prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również z tytułu udziału w Spółce komandytowej, po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 tej ustawy, tj. 19% podatkiem, określanym potocznie jako podatek liniowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl