IBPBI/1/415-367/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-367/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 10 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania wszystkich przychodów uzyskanych w latach 2011 i 2012 ze sprzedaży towarów handlowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania wszystkich przychodów uzyskanych w latach 2011 i 2012 ze sprzedaży towarów handlowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie od 2 października 2008 r. do 28 stycznia 2011 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą. Dokonał zgłoszenia do opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz zadeklarował opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tej działalności podatkiem ryczałtowym. W dniu 28 stycznia 2011 r. zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą i złożył zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od remanentu likwidacyjnego opłacił należny podatek VAT. W okresie od 29 lipca do 7 listopada 2011 r. Wnioskodawca dokonywał sprzedaży składników majątku z remanentu likwidacyjnego:

* - w lipcu o wartości brutto 194,00 zł,

* w sierpniu o wartości brutto 2.717,50 zł,

* we wrześniu o wartości brutto 752,00 zł,

* w październiku o wartości brutto 226,50 zł.

Od 14 listopada 2011 r. ropoczął sprzedaż nowego zakupionego towaru handlowego nieobjętego spisem z natury w ramach niezarejestrowanej działalności gospodarczej. Sprzedaż ta była prowadzona na portalu Allegro. W listopadzie i grudniu 2011 r. z tytułu sprzedaży uzyskał przychód:

* za okres od 14 do 30 listopada 2011 r. w kwocie brutto 17.697 zł,

* za okres od 1 do 29 grudnia 2011 r. w kwocie 43.061,25 zł brutto.

W 2012 r., tj. od 1 stycznia do 31 maja 2012 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów handlowych na potalu Allegro na łączną kwotę 86.955,11 zł brutto. Za lata 2011 i 2012 Wnioskodawca złożył deklaracje PIT-28.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy złożenie deklaracji na formularzach PIT-28 za lata 2011 i 2012 w zaistniałym stanie faktycznym było poprawne... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgłaszając w 2011 r. Swoją działalność gospodarczą do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przysługiwało Mu prawo do opodatkowania wszystkich przychodów osiąganych z handlu w formie tego podatku. Skoro na początku 2012 r. nie zgłosił zmiany zasad opodatkowania, to kontynuując handel mimo, że formalnie nie posiadał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, zarówno w 2011 jak i 2012 r., był On opodatkowany na zasadach ryczałtowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 9a ust. 1 tej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Od 1 lipca 2011 r. podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r., pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od dnia 1 lipca 2011 r. pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak wynika z powyższych przepisów, podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mogą, w ustawowo określonych granicach, wybrać formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tej działalności w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podstawowym wymogiem dla stosowania tej formy opodatkowania jest jednak złożenie oświadczenia o jej wyborze w ustawowym terminie, tj. do dnia 20 stycznia, a w przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej do dnia uzyskania pierwszego przychodu. Wybrana forma opodatkowania obowiązuje do momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem (w przypadku wystąpienia ustawowych przesłanek tej utraty), wyboru w ustawowym terminie innej formy opodatkowania, bądź też likwidacji tej działalności. W przeciwieństwie do instytucji zawieszenia działalności gospodarczej powiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza bowiem zamiar definitywnego wygaśnięcia tego źródła przychodów.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika m.in., iż Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2011 r. zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą i złożył zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz sporządził remanent likwidacyjny, od wartości którego opłacił należny podatek VAT. Począwszy od 29 lipca 2011 r. do listopada 2011 r. dokonywał sprzedaży składników majątku ujętych wcześniej w remanencie, a od 14 listopada 2011 r. sukcesywnie sprzedawał za pośrednictwem portalu Allegro nowo nabyte towary handlowe nie ujęte w ww. remanencie. Ich sprzedaż trwała do końca maja 2012 r. i odbywała się bez formalnego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż począwszy od dnia 29 lipca 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął w istocie wykonywanie działalności handlowej, którą w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznać należy za prowadzoną w zakresie handlu pozarolniczą działalność gospodarczą. Świadczy o tym charakter podejmowanych przez Wnioskodawcę czynności, w szczególności ich ciągłość (sprzedaż dokonywana była sukcesywnie w całym wskazanym okresie), zorganizowanie (nabywanie i sprzedawanie towarów w ramach portalu internetowego), a także niewątpliwie jej rozmiar i zarobkowy charakter. Powyższe potwierdza sam Wnioskodawca wskazując, iż "rozpoczął sprzedaż (...) w ramach niezarejestrowanej działalności gospodarczej". Zauważyć natomiast należy, iż dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym bez znaczenia pozostaje kwestia dokonania (bądź nie) przez podatnika ponownego formalnego zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie ma bowiem rzeczywisty charakter i warunki prowadzonej przez podatnika określonej aktywności.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca końcem stycznia 2011 r. zakończył (zlikwidował) prowadzoną działalność gospodarczą (opodatkowaną ryczałtem), a następnie w lipcu 2011 r. podjął na nowo aktywność gospodarczą, którą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać za pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie handlu (choć formalnie niezgłoszoną), to należy uznać, że lipcu 2011 r. był On osobą na nowo rozpoczynającą działalność gospodarczą. Działalność tą Wnioskodawca mógłby zatem opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyby w terminie określonym ww. przepisami (przed uzyskaniem pierwszego przychodu) złożył ponownie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. Skoro jednak, co wynika z treści przedmiotowego wniosku, nie złożył takiego oświadczenia, to nie miał prawa do opodatkowania rozpoczętej od lipca 2011 r. działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to w istocie, iż dochody uzyskane z tej działalności winien opodatkować na tzw. zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej (z uwagi na brak wyboru innej formy opodatkowania).

W związku z powyższym przychody uzyskane w 2011 r. do momentu likwidacji prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca zobowiązany był wykazać w złożonym za ten rok zeznaniu podatkowym na formularzu PIT - 28 i opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast przychody uzyskane w ramach noworozpoczętej w lipcu 2011 r. oraz kontynuowanej w 2012 r. działalności handlowej winien był wykazać w składanych za te lata formularzach PIT-36, a uzyskany z tego tytułu dochód opodatkować wg skali podatkowej.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydane zastanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl