IBPBI/1/415-366/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-366/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku likwidowanej spółki komandytowej, następującego w formie pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku likwidowanej spółki komandytowej, następującego w formie pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem (komandytariuszem) w spółkach komandytowych (zwanych dalej "Spółkami"). Wnioskodawca wniósł do spółek wkłady o określonej wartości (dalej zwane "Wkładami"). Wniesienie wkładów nastąpiło przed 1 stycznia 2011 r. Tytułem wkładów Wnioskodawca wniósł zarówno środki pieniężne, jaki aportem udziały we własności nieruchomości oraz prawo własności nieruchomości. Wnosząc aport Wnioskodawca wycenił jego wartość według wartości rynkowej. Wartość rynkowa aportu z dnia jego wniesienia do spółki była wyższa od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na nabycie przedmiotu aportu (wydatków historycznych). Wartość rynkowa aportu ustalona w umowie spółki została uznana za wartość początkową składników aportu, które były środkami trwałymi. Wnioskodawca rozważa dokonanie trzech operacji:

1.

wycofanie się ze spółek (w takim wypadku spółki nadal prowadziłyby działalność, ale miałyby innych wspólników),

2.

dokonanie obniżenia (zwrotu) wartości wkładów,

3.

likwidację spółek.

W każdej z ww. sytuacji spółki dokonywałyby na rzecz Wnioskodawcy wypłaty środków pieniężnych:

* wycofanie się Wnioskodawcy ze spółek - przykładowo, na dzień wystąpienia Wnioskodawcy z jednej ze spółek wartość wkładu wynosi 2.000.000 zł. Tytułem wystąpienia ze spółki Wnioskodawcy wypłacana jest jednak kwota 3.500.000 zł.

* dokonanie obniżenia wartości wkładów - przykładowo, na dzień obniżenia wartości wkładu w jednej ze spółek, jego wysokość wynosi 2.000.000 zł. Wkład zostaje obniżony do wysokości 500.000 zł, czyli o 1.500.000 zł. Wnioskodawcy wypłacona zostaje z tego tytułu kwota 1.500.000 zł.

* likwidacja spółek - przykładowo na dzień likwidacji jednej ze spółek wartość wkładu wynosi 2.000.000 zł. Spółka wypłaca jednak Wnioskodawcy w związku z likwidacją spółki kwotę 3.500.000 zł.

We wszystkich ww. sytuacjach Wnioskodawcę interesuje odpowiedź na pytanie, jaka kwota podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

1.

Jakie są konsekwencje otrzymania przez Wnioskodawcę środków od spółek w związku ich likwidacją... W szczególności Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie w jaki sposób należy ustalić jaka wartość otrzymanych środków będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w powyższej sytuacji powinno się sporządzić wykaz składników majątku... (pytania oznaczone we wniosku Nr 3 i 4)

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane od spółki w związku z jej likwidacją nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji otrzymanie tych środków nie będzie związane z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia ilość otrzymanych środków. Jeśli Wnioskodawca otrzyma od spółki środki pieniężne z tytułu likwidacji spółki to otrzymana przez niego kwota zawsze będzie neutralna podatkowo (nie będzie podlegać opodatkowaniu). Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), do przychodów nie zalicza się bowiem środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

W związku z powyższym, jeśli Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne od spółki w związku z jej likwidacją to taka kwota będzie w całości "wolna" od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na takie właśnie rozumienie nowego art. 14 ust. 3 pkt 10 wskazywali projektodawcy w uzasadnieniu nowelizacji:

"W zakresie dotyczącym likwidacji spółki projekt zakłada zróżnicowanie zasad opodatkowania otrzymanego przez wspólnika likwidowanej spółki majątku, w zależności od tego, w jakiej formie majątek ten jest przez wspólnika otrzymywany, tj. w formie pieniężnej, czy niepieniężnej, i tak, w przypadku otrzymania przez wspólnika środków pieniężnych - ich wartość nie będzie stanowiła przychodu; przyjęcie tego rozwiązania zmierza do wyeliminowania podwójnego opodatkowania, na które wskazywało przywołane wyżej orzecznictwo. W związku z powyższym z przychodów podlegających opodatkowaniu wyłączono przychód odpowiadający wartości środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki."

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawcy wykaz składników majątku, zgodnie z art. 24 ust. 3a ww. ustawy, sporządza się gdy dochodzi do likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu Nr 3 (likwidacja spółki komandytowej), wykaz składników majątku powinien zostać sporządzony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 2 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl