IBPBI/1/415-362/10/BK - Prowadzenie działalności gospodarczej w formie zakładu w ujęciu polsko-austriackiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-362/10/BK Prowadzenie działalności gospodarczej w formie zakładu w ujęciu polsko-austriackiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku opatrzonym datą 15 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 12 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Polski, za prowadzoną przez położony tutaj zakład (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości uznania pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Polski, za prowadzoną przez położony tutaj zakład.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada obywatelstwo austriackie. Na co dzień zamieszkuje w domu żony w Polsce. Tam jest zameldowany. Przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku. W Austrii nie osiąga żadnych dochodów z tytułu umów o pracę, zasiłków, zapomóg itp., jak również nie posiada na terytorium Austrii zameldowania oraz nie jest tam właścicielem nieruchomości. Nie posiada również zarejestrowanej działalności gospodarczej na terytorium Austrii.

W dniu 20 maja 2009 r. zarejestrował w Polsce jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą., polegającą na sprzedaży czasu antenowego w lokalnej telewizji oraz wykonywaniu usług informatycznych. W tym celu Wnioskodawca podpisał z dwoma regionalnymi telewizjami kablowymi umowy dotyczące emisji i sprzedaży czasu antenowego, które polegają na tym, iż klient bez względu na to gdzie przybywa, za pośrednictwem strony internetowej dokonuje nagrania krótkiego filmu o treści zawierającej życzenia lub pozdrowienia dla osoby bliskiej. Życzenia te w ściśle określonym czasie zostają następnie wyemitowane w wybranej lokalnej telewizji na terenie województwa. Usługa ta zostaje zrealizowana za pośrednictwem firmy austriackiej, która udzieliła Wnioskodawcy wyłącznej licencji. W ramach działalności Wnioskodawca zajmuje się także szeroko rozumianymi usługami informatycznymi, tj. doradztwem, diagnostyką, naprawą sprzętu komputerowego, tworzeniem sieci komputerowych, zarządzaniem stronami internetowymi (hostingiem). Usługi te wykonuje zarówno w Polsce, jak też na terenie Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prowadzona działalność gospodarcza w oparciu o dokonany wpis do ewidencji działalności gospodarczej spełnia wymogi zawarte w art. 5 umowy pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego podatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 13 stycznia 2004 r.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, za wyborem Polski, jako miejsca właściwego do naliczania i odprowadzania podatku dochodowego przemawia fakt, iż działalność prowadzona jest poprzez zakład znajdujący się na terenie Polski. Bez względu na to, czy usługa zostanie faktycznie wykonana w Polsce, czy poza jej granicami to obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego powstanie w Polsce, ponieważ usługa zostanie wykonana przez stałą placówkę prowadzoną całkowicie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w Polsce, wykonywanej na terenie Polski. Za wyborem Polski jako miejsca właściwego dla naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego przemawia również fakt, że z uwagi na specyficzną formę świadczenia usługi można jednoznacznie wskazać, że miejscem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej oraz miejscem, uzyskiwania dochodu jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 30 czerwca 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-359/10/BK wskazano m.in., iż dla celów podatkowych Wnioskodawca posiada miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Powyższe oznacza, iż jako rezydent Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W myśl art. 7 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921 z późn. zm.), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi.

Przy czym, zgodnie z art. 5 ust. 1-3 ww. Umowy "określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa, a w szczególności: siedzibę zarządu, filię 1), biuro, fabrykę, warsztat, kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych oraz plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne, gdy trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Nadmienić należy, iż tożsame do powyższej, regulacje prawne dot. opodatkowania zysków przedsiębiorstwa umawiającego się państwa zawarto także w umowach w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, jakie Rzeczypospolita Polska podpisała z innymi krajami Unii Europejskiej. Umowy te zostały bowiem oparte o Modelową Konwencję OECD, która stanowiła swoisty wzór ich opracowania.

Powyższa definicja wskazuje w sposób jednoznaczny, że zakład określonego podmiotu gospodarczego istnieje wyłącznie poza krajem jego rezydencji. Jeżeli zatem Wnioskodawca, będąc dla celów podatkowych rezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pozarolniczą działalność gospodarczą, to tym samym działalność ta, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie może być uznana za prowadzoną przez położony tutaj zakład w rozumieniu ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl