IBPBI/1/415-360/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-360/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in.w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną według skali podatkowej. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jest czynnym podatnikiem VAT. Od grudnia 2013 r. za pomocą platformy do sprzedaży na urządzenia mobilne sprzedaje gry na telefony i tablety użytkownikom na całym świecie. Właścicielem i administratorem tego sklepu jest firma, z główną siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Użytkownikami sklepu (osobami kupującymi) są wyłącznie osoby fizyczne, nie ma możliwości zarejestrowania się i kupowania aplikacji jako firma. Chcąc umożliwić klientom zakup stworzonych przez siebie gier, Wnioskodawca (jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą) musiał założyć konto deweloperskie oraz zgodzić się na warunki współpracy ustanowione przez właściciela ww. platformy. Jednym z tych warunków jest pobór przez ww. właściciela i administratora opłaty za każdą wykonaną transakcję (zakup gry przez klienta). Opłata za transakcję to 30% ceny gry (kwoty netto). Wnioskodawca jako deweloper otrzymuje 70% płatności, pozostałe 30% właściciel przeznacza dla partnera dystrybucyjnego oraz na pokrycie własnych opłat operacyjnych.

Administrator/właściciel udostępnia 2 rodzaje szczegółowych raportów:

1. Raport o zarobkach, który zawiera m.in. pozycje:

* unikalny numer transakcji;

* data transakcji;

* Charge (kwota netto pobrana od klienta);

* kwotę w wysokości 30% kwoty netto pobranej od klienta, którą administrator pobiera dla siebie na pokrycie własnych kosztów;

* Third-partyTax (kwota podatku VAT pobranego od klienta);

* miasto kupującego;

* stan/region kupującego;

* kod pocztowy kupującego;

* kraj kupującego;

* kod kraju kupującego;

2. Raport o sprzedaży, zawierający m.in. pozycje:

* unikalny numer transakcji;

* data transakcji;

* waluta transakcji;

* cena aplikacji;

* kwota pobranego podatku od klienta;

* kwota zapłacona przez klienta;

* miasto kupującego;

* stan/region kupującego;

* kod pocztowy kupującego;

* kraj kupującego;

* kod kraju kupującego.

Raporty te są udostępniane co miesiąc, jako zestawienia miesięczne.

Powyższe dokumenty stanowią bardzo szczegółowe zestawienie na poziomie pojedynczej transakcji i pozwalają określić kwotę przychodu od poszczególnych klientów oraz kwotę prowizji pobranej od każdej transakcji przez administratora. Po zakończeniu miesiąca kalendarzowego administrator tworzy raport dotyczący zamkniętego miesiąca i wykonuje cykliczną płatność na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy. Płatność jest inicjowana 15 dnia każdego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni. Nie ma innej możliwości wypłaty pieniędzy niż przelew bankowy na wcześniej zdefiniowane i zweryfikowane konto (konto firmowe Wnioskodawcy). Wszystkie operacje przeliczane są przez administratora z waluty wpłaconej przez kupującego według kursu wymiany przyjętego przez administratora i przelew na konto Wnioskodawcy wykonywany jest walucie polskiej (PLN).

Niezależnie od sposobu przeliczenia ww. transakcji, dla celów podatku dochodowego i podatku VAT Wnioskodawca dokuje przeliczenia kwoty wpłaconej przez klienta według średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień transakcji.

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów powierzone zostało biuru rachunkowemu. Na podstawie bieżących raportów dziennych tworzonych przez administratora Wnioskodawca prowadzi na bieżąco (dziennie) w programie komputerowym sprzedaż dzienną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Powyższe stanowi jego ewidencję sprzedaży (korzysta ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej). Po zakończeniu miesiąca Wnioskodawca tworzy wydruk takiej ewidencji miesięcznej. Ewidencja przedstawia więc sprzedaż w poszczególnych dniach miesiąca i zawiera podsumowanie miesięczne a także podsumowania narastająco w trakcie roku. Kolejne strony wydruków są numerowane i zszywane (broszurowane).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystarczająca jest prowadzona przeze mnie forma ewidencji sprzedaży.

(pytanie ujęte we wniosku jako drugie)

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana forma sporządzania ewidencji sprzedaży (zapisywanie wartości sprzedaży za dany dzień i sumowanie miesięczne - w tabeli w programie komputerowym, następnie jej wydrukowanie i zszycie) zastępuje tradycyjną formę papierowej książeczki, wypisywanej ręcznie i spełnia wymogi przepisów rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dotyczących ewidencjonowania sprzedaży niefakturowanej i nieewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej, tzn. na podstawie § 8 ust. 1 i 2 oraz § 18 ust. 1 i § 19 ust. 6. W ocenie Wnioskodawcy, nie jest w tym przypadku konieczne sporządzanie przez niego dodatkowych dowodów wewnętrznych dla udokumentowania sprzedaży za dany dzień, a zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wystarczy dokonać na podstawie podsumowania miesięcznego wynikającego z prowadzonej przez niego ewidencji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym", są obowiązane prowadzić księgę, z zastrzeżeniem ust. 2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

Stosownie do treści § 8 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalności określonej w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie.

W myśl § 8 ust. 2 cyt. rozporządzenia, podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu.

Z treści § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia wynika natomiast, że obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści § 18 ust. 1 cyt. rozporządzenia, podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencjach, o których mowa w § 6 pkt 1 i § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.

Przy czym, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących (§ 19 ust. 1 ww. rozporządzenia). Podatnicy prowadzący ewidencję, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, mogą dokonywać zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca.

W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 30 ust. 1 ww. rozporządzenia). Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie fakturami (§ 30 ust. 3 cyt. rozporządzenia). Wyżej wskazane przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, odnoszące się w swej treści do zasad ewidencjonowania przychodów w przypadku prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, nie regulują formy w jakiej ewidencja taka powinna być prowadzona. Wskazują jedynie minimum informacji, jakie ewidencja ta powinna zawierać. Nie ma zatem przeszkód prawnych aby ewidencja ta prowadzona była komputerowo np. w arkuszu kalkulacyjnym. Oznacza to, że niezależnie od sposobu prowadzenia tej ewidencji - ręcznie (w formie papierowej), czy też z zastosowaniem techniki komputerowej (np. wydruk z programu komputerowego) - jeżeli ewidencja taka zawiera pozycje wyszczególnione w 8 ust. 2 tego rozporządzenia, jest trwale zbroszurowana, posiada numerowane strony i jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w § 18 tego rozporządzenia, to stanowi podstawę do ujęcia przez biuro rachunkowe przychodu uzyskanego ze sprzedaży towarów i usług w księdze podatkowej.

Jeżeli zatem w istocie, jak wynika to z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, prowadzona przez Wnioskodawcę komputerowa ewidencja sprzedaży spełnia wymogi rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów i jest prowadzona z uwzględnieniem zasad właściwych dla tej formy ewidencjonowania przychodów z działalności gospodarczej, to może ona stanowić podstawę dokonywania zapisów przez biuro rachunkowe, w prowadzonej dla celów ewidencyjnych podatkowej księdze przychodów i rozchodów Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym pytań ujętych we wniosku jako pierwsze wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl