IBPBI/1/415-359/12/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-359/12/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 21 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych:

* ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych na indywidualne zamówienie - jest nieprawidłowe,

* ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych z materiałów powierzonych przez zamawiających oraz ze świadczenia pozostałych usług, o których mowa we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych na indywidualne zamówienie oraz ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych z materiałów powierzonych przez zamawiających oraz ze świadczenia pozostałych usług, o których mowa we wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się produkcją mebli kuchennych, biurowych i innych mebli na wymiar, a także wykonywaniem innych usług

stolarskich. Nie jest to produkcja hurtowa wyrobów. Działalność opodatkowana jest ryczałtem ewidencjonowanym. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychody uzyskane z tytułu wykonywania mebli z materiałów powierzonych przez zleceniodawcę podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 8,5%.

2.

Czy przychody uzyskane z tytułu wykonywania mebli z własnych materiałów podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 5,5%.

3.

Czy przychody uzyskane z tytułu świadczenia innych usług stolarskich podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), działalnością wytwórczą w rozumieniu tej ustawy jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

W związku z powyższym uważa On, że produkowane przez Niego meble z kupowanych osobiście materiałów będą działalnością wytwórczą. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychody z produkcji mebli z własnego materiału, winny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 5,5%.

Jak wynika z objaśnień do stosowanego dla celów podatkowych (w tym dla celów ryczałtu) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), roboty instalacyjne wykonywane przez producenta danego wyrobu są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Z tej też przyczyny montaż wyrobów przez producenta nie generuje odrębnie opodatkowanych przychodów, lecz stanowi element przychodu z ich sprzedaży. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane ze sprzedaży wyprodukowanych na wymiar mebli oraz ich montażu przychody opodatkowane są w całości ryczałtem według stawki 5,5%.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym określa stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% z tytułu działalności usługowej (...), z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika Nr 2 do ustawy, oraz działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego. Działalność usługowa została zdefiniowana przez ustawodawcę w art. 4 ust. 1 ww. ustawy jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług definiuje usługi jako:

1.

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji,

2.

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z powołanym przepisem, w opinii Wnioskodawcy, wykonując meble z materiału powierzonego przez klienta powinien On opodatkować przychód według stawki 8,5% i tą stawkę zastosować również do przychodu z ich montażu. Natomiast wykonując inne usługi ciesielskie na przykład naprawy schodów czy podłóg w samochodach ciężarowych, gdzie nie powstają nowe wyroby, Jego zdaniem, do uzyskanych przychodów należy zastosować również stawkę 8,5%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

* działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonane usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.

Jak wynika z powyższych przepisów od dnia 1 stycznia 2011 r., dla klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług istotne znaczenie ma PKWiU, wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., a nie jak wskazano we wniosku PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., które m.in. dla celów opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosowało się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczenia usług lub (i) sprzedaży wyrobów własnej produkcji, z uwzględnieniem ich grupowania - symbolu w oparciu o PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),

* 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zajmuje się produkcją mebli kuchennych, biurowych i innych mebli na wymiar, a także wykonywaniem innych usług stolarskich. Nie jest to produkcja hurtowa wyrobów. Działalność opodatkowana jest ryczałtem ewidencjonowanym.

Mając powyższe na względzie oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, z którego w szczególności wynika, iż meble, o których mowa we wniosku są wykonywane na zamówienie, jak również, iż Wnioskodawca nie zajmuje się hurtową produkcją wyrobów, stwierdzić należy, iż nie prowadzi On w istocie działalności wytwórczej, bowiem produkowane przez Niego meble (na wymiar) mają cechy indywidualnie określone przez zamawiającego. W konsekwencji do przychodów ze sprzedaży tych produktów oraz ich montażu nie znajduje zastosowania 5,5% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawką ryczałtu właściwą do opodatkowania tych przychodów, jak również przychodów ze sprzedaży i montażu wyrobów wytwarzanych z materiałów powierzonych przez zamawiającego oraz pozostałych usług stolarskich, o których mowa we wniosku jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i f) ww. ustawy.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych:

* ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych na indywidualne zamówienie - jest nieprawidłowe,

* ze sprzedaży i montażu mebli wyprodukowanych z materiałów powierzonych przez zamawiających oraz ze świadczenia pozostałych usług, o których mowa we wniosku - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl