IBPBI/1/415-346/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-346/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 16 luty 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 6 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od stycznia 2011 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym uiszczanym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

Klienci zamawiają towar drogą mailową i dokonują przedpłaty w wysokości 100% wartości zamówienia. Wysyłka dokonywana jest po kilku dniach, przy czym wysyłka na rzecz osób fizycznych nie jest potwierdzana fakturą. W celu skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów prowadzona jest ewidencja dowodów zapłaty zgodna z zapisami rozporządzenia Ministra Finansow w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z ewidencji tej wynika m.in. data wpływu przedpłaty oraz data wysyłki towaru. Wysyłki dokonywane na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca dokumentuje natomiast fakturami wystawianymi w dniu wpływu przedpłaty na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jakie jest prawidłowe ustalenie daty uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.

w przypadku wysyłek na rzecz osób nieprowadzących działalności - datą powstania przychodu jest dzień wydania rzeczy (wysyłki), czy uregulowania należności będącej przedpłatą.

2.

czy przy ustalaniu przychodu należy stosować zasadę wyrażoną w art. 14 ust. 3 i nie zaliczać do przychodów pobranych wpłat na poczet dostaw, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, w związku z niejasnym określeniem "następny okres sprawozdawczy".

3.

kiedy powstanie przychód w przypadku gdy:

* towar zamówiono drogą mailową np. w dniu 20 stycznia 2011 r.,

* przedpłata wpłynęła na konto w dniu 20 stycznia 2011 r.,

* towar został wysłany w dniu - 2 lutego 2011 r.,

4.

w przypadku wysyłek na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą - datą powstania przychodu jest dzień wpływu środków, wystawienia faktury potwierdzającej 100% przedpłatę, czy dzień wydania rzeczy (wysyłki).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach kiedy na rachunek bankowy wpłynęła przedpłata stanowiąca 100% należności, powinno się stosować zasadę wyrażoną w art. 14 ust. 1c pkt 2 i opodatkowywać podatkiem dochodowym wartość wynikającą z sumy uregulowanych należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, a co za tym idzie w związku z brzmieniem cyt. powyżej art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. także ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1 h oraz 1i powołanej ustawy, które to przepisy nie mają jednak zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy.

W związku z powyższym datę powstania przychodu, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy określić zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści tego przepisu wynika wprost, iż moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym przepisie, w tym m.in. z otrzymaniem należności, a więc i z przelewem na konto Wnioskodawcy przedpłaty stanowiącej 100% należności za zamówiony towar. Zauważyć przy tym należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie znajduje zastosowania przepis art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Otrzymania przedpłaty w wysokości 100% należności za sprzedany towar, jeżeli otrzymanie takie ma definitywny (niezmienny) charakter nie sposób bowiem uznać za wpłaty, zaliczki lub należności na poczet dostaw towarów w następnych okresach sprawozdawczych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż skoro na gruncie przedmiotowej sprawy w istocie na konto Wnioskodawcy wpływają przedpłaty za zamówiony towar, stanowiące 100% należności za ten towar, to o ile przedpłaty te mają charakter definitywny, powstanie przychodu ze sprzedaży wysyłkowej towarów dokonanej zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących jak i nie prowadzących działalności gospodarczej następuje zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 14 ust. 1c pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc w dacie otrzymania należności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl