IBPBI/1/415-344/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-344/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 5 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu towarów handlowych dokonywanych na aukcjach internetowych, udokumentowanych dowodami wewnętrznymi - jest nieprawidłowe,

* momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów - jest bezprzedmiotowe,

* momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku zbycia towarów handlowych i wyrobów gotowych (zaproszeń) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu towarów handlowych dokonywanych na aukcjach internetowych, udokumentowanych dowodami wewnętrznymi oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku zbycia towarów handlowych i wyrobów gotowych (zaproszeń).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami dziecięcymi zakupionymi w sieci internetowej (allegro). Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą uproszczoną, tzw. kasową.

Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT. Dochody z prowadzone pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni opodatkowuje na "zasadach ogólnych" (wg skali podatkowej). Ponadto Wnioskodawczyni wykonuje na zamówienie zaproszenia. Jej klienci zamawiając towar przez Internet wpłacają zaliczki za towar lub za wykonanie zaproszeń. Czasem zamawiają towar, a zapłatę uiszczają przy odbiorze towaru.

Zdarza się, iż Wnioskodawczyni nabywając towary za pośrednictwem Internetu kupuje towary od osób fizycznych, które nie wystawiają faktur, ani rachunków, gdyż nie prowadzą działalności gospodarczej. W ich przypadku, sprzedaż stanowi jedynie wyprzedaż rzeczy osobistych po swoich dorastających dzieciach. Jedynym dowodem na zakup tych towarów jest dowód zapłaty. W takim przypadku, podstawę do zaksięgowania zakupionego towaru stanowi wystawiony przez Wnioskodawczynię dowód wewnętrzny wraz z kserokopią wyciągu bankowego potwierdzającego zakup. Dowód wewnętrzny Wnioskodawczyni wystawia wskazując datę otrzymania towaru (często jest to data późniejsza niż data zapłaty).

Do przychodów Wnioskodawczyni zalicza kwoty otrzymane za towar lub wykonane zaproszenia, które ujmuje w ewidencji sprzedaży, pod data wysłania klientowi towaru lub wykonania zaproszeń (jest to zazwyczaj data kilka dni późniejsza niż otrzymanie zaliczki).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo wpisuje do podatkowej księgi przychodów rozchodów zakupiony towar na podstawie dowodów wewnętrznych, pod datą otrzymania towaru.

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo ujmuje w ewidencji sprzedaży, przychody pod datą wysłania towaru lub wykonania i wysłania zaproszeń do klienta.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane od klientów wpłaty na rzecz przyszłych dostaw nie stanowią przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód powstaje w momencie wydania towaru lub wykonania usługi. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że prawidłowo ewidencjonuje przychody pod datą wysyłki towarów.

Jednocześnie należne wpłaty na rzecz kupionych towarów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż zaliczki nie są kosztem.

Koszty w przypadku braku faktury zakupu lub innego dowodu powstają z chwila otrzymania towaru udokumentowanego dowodem wewnętrznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki - wydatek winien:

* być poniesiony, w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ww. ustawy,

* być właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Wydatki muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z tej działalności i nie mogą być wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki związane z zakupem towarów handlowych są bezsprzecznie związane z uzyskiwaniem przychodów z działalności gospodarczej, jednocześnie nie znajdują się w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. O ile zatem, ich zakup jest prawidłowo udokumentowany, stanowią co do zasady, koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia, dowodami księgowymi są:

1.

faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub

2.

inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a.

wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b.

datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c.

przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d.

podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Natomiast § 13 ww. rozporządzenia stanowi, iż za dowody księgowe uważa się również:

1.

dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem,

2.

noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi,

3.

dowody przesunięć,

4.

dowody opłat pocztowych i bankowych,

5.

inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Ponadto, zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) ograniczając jednak tę możliwość do enumeratywnie wskazanych wydatków.

W myśl bowiem § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia dowodami wewnętrznymi można udokumentować jedynie:

1.

zakup, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;

2.

zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);

3.

wartość produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;

4.

zakup w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;

5.

koszty diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;

6.

zakup od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;

7.

wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;

8.

opłaty sądowe i notarialne;

a.

opłatę skarbową uiszczaną znakami tej opłaty do dnia 31 grudnia 2008 r.;

9.

wydatki związane z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu polegającą na skupie i sprzedaży towarów na aukcjach internetowych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z dokonanym zakupem nie otrzymuje faktury, ani też rachunku. Jedynym dokumentem potwierdzającym zapłatę za towar jest wyciąg bankowy. W związku z powyższym Wnioskodawczyni sporządza dowody wewnętrzne, na podstawie których dokonuje wpisu zakupu towaru w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że dokumentem będącym podstawą do ujęcia operacji gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest, co do zasady, faktura, o której mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Powyższa zasada nie dotyczy jednakże sytuacji, w której zakup dokonywany jest od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, nie zobowiązanych tym samym do wystawiania faktur VAT, na mocy odrębnych, nie będących przedmiotem niniejszej interpretacji, przepisów prawa. W zamkniętym katalogu zakupów, których udokumentowanie może odbyć się na zasadzie wskazanej w § 14 cyt. rozporządzenia (dowodem wewnętrznym), nie ujęto jednakże zakupu towarów handlowych na aukcjach internetowych. Oznacza to, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, zakup towarów handlowych, dokonany na aukcjach internetowych nie może zostać udokumentowany dowodem wewnętrznym sporządzonym w oparciu o wyciąg bankowy potwierdzający dokonanie zapłaty za towar. W konsekwencji zatem, wydatki te, jako niespełniające warunku udokumentowania ich w sposób wynikający z przepisów prawa podatkowego, nie mogą przez Wnioskodawczynię zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu towarów handlowych udokumentowanych dowodami wewnętrznymi, sporządzanymi na okoliczność dokonanego zakupu, należało uznać za nieprawidłowe. Tym samym stanowisko w zakresie momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 14 ust. 1c ustawy. Stanowi on, iż za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. W przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty (art. 14 ust. 1i ww. ustawy). Oznacza, to, iż przychód należny, a tym samym również obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku podmiotu gospodarczego niezobowiązanego do wystawienia faktur VAT, powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż w dniu otrzymania zapłaty za towar czy usługę, o ile zapłata ta ma charakter definitywny.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Co do zasady zatem, kwoty otrzymanych zaliczek nie stanowią przychodu dla celów podatku dochodowego. Jeżeli jednak otrzymana zapłata "zaliczka" itp. ma charakter definitywny i ostateczny, tj. z góry następuje zapłata za zakupiony towar lub wykonanie usługi, to zgodnie z powyższym przepisem, zapłata ta, jako związana z uregulowaniem należności przed wysłaniem towaru nie może być potraktowana, jako nie uznana za przychody podatkowe wpłata na poczet dostawy towarów czy usług, które dostarczone będą (wykonane) w okresie późniejszym. Otrzymana zapłata (uregulowana należność) nie mająca charakteru zaliczki (przedpłaty), podlegającej w późniejszym terminie rozliczeniu lub zwrotowi, stanowi bowiem już w momencie jej otrzymania przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie otrzymana przez Wnioskodawczynię zapłata za towar, czy usługę stanowi "zaliczkę", tj. świadczenie nie posiadające charakteru definitywnego i ostatecznego, wówczas Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do rozpoznania przychodu z tytułu zbycia towarów, czy usług w dacie wydania rzeczy (wysyłki towarów, czy wyrobów do nabywców). W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić jednakże należy, iż w sytuacji, gdy po otrzymaniu zapłaty za towar, czy usługę, nie nastąpi jej dalsze rozliczenie, a więc otrzymana zapłata posiadać będzie charakter definitywny wykluczający, możliwość uznania tej zapłaty za "zaliczkę", wówczas Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do rozpoznania przychodu z tytułu zbycia towarów, czy usług, w dniu otrzymania zapłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl