IBPBI/1/415-344/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-344/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Organu 23 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości nie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na naprawę uszkodzonego w wypadku ciągnika siodłowego i jednocześnie nie zaliczenia do przychodów z tej działalności otrzymanego z OC sprawcy wypadku odszkodowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie możliwości nie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na naprawę uszkodzonego w wypadku ciągnika siodłowego i jednocześnie nie zaliczenia do przychodów z tej działalności otrzymanego z OC sprawcy wypadku odszkodowania.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 29 maja 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 2 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 2 czerwca 2008 r. (ciągnik siodłowy), będący środkiem trwałym Spółki jawnej uległ wypadkowi drogowemu. Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu (inny pojazd). Spółce wypłacono odszkodowanie z tytułu zaistniałej szkody z OC sprawcy w wysokości 12.302,38 zł.

Za naprawę pojazdu (ciągnika) zapłacono firmie, która dokonała tej naprawy, kwotę brutto 19.056,06 zł (w tym podatek VAT - 3.436,34 zł), na podstawie wystawionej faktury VAT z dnia 12 września 2008 r. Na powyższy pojazd (ciągnik siodłowy) Spółka nie posiadała wykupionego dobrowolnego ubezpieczenia AC.

Spółka nie zaliczyła kosztu naprawy (netto 15.619,72 zł) w koszty uzyskania przychodu, ani też nie odliczyła podatku naliczonego na fakturze VAT (w kwocie 3.436,34 zł) od podatku należnego. Nie uwzględniono jednocześnie w pozostałych przychodach kwoty wypłaconego odszkodowania (art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w zakresie podatku VAT - jest podatnikiem czynnym i prowadzi sprzedaż opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie zaliczając w koszty uzyskania przychodów kosztu naprawy netto ciągnika.

2.

Czy prawidłowym jest również nie zaliczenie do pozostałych przychodów wypłaty odszkodowania.

Ad 1.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka nie miała prawa do zaliczenia kosztów naprawy ciągnika siodłowego do kosztów uzyskania przychodów z powodu braku posiadania dobrowolnego ubezpieczenia AC na ten pojazd, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ad 2.

Ponadto spółka uważa, że wypłacone odszkodowanie nie stanowi przychodu podatnika w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl