IBPBI/1/415-34/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-34/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 12 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości uznania za koszt podatkowy (wskazanych we wniosku) wydatków zrefundowanych (zwróconych) otrzymanym w 2011 r., w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przedłużonym (dodatkowym) wsparciem pomostowym oraz sposobu korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem tego wsparcia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości uznania za koszt podatkowy (wskazanych we wniosku) wydatków zrefundowanych (zwróconych) otrzymanym w 2011 r., w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przedłużonym (dodatkowym) wsparciem pomostowym oraz sposobu korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem tego wsparcia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W czerwcu 2010 zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą i podpisała umowę o przyznanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorstwa. I transzę dotacji (w wysokości 75% zakładanej w umowie kwoty) otrzymała w czerwcu, pozostałą otrzyma w kwietniu 2011 po rozliczeniu wszystkich zakładanych w biznesplanie wydatków, więc brakujące 15% (winno być 25%) będzie musiała sfinansować ze środków własnych, co następnie zostanie jej zwrócone na zasadzie refundacji.

Poza dotacją na rozpoczęcie działalności 28 października 2010 r. podpisała umowę na podstawowe wsparcie pomostowe. W założeniu miały to być środki w wysokości 1.204,00 miesięcznie, przelewane przez pierwszych 6 miesięcy działalności na konto Wnioskodawczyni, w celu pokrycia niezbędnych wydatków związanych z działalnością, takich jak: czynsz, usługi telekomunikacyjne, składki ZUS itp. Jednak ze względu na brak płynności finansowej ze strony Wojewódzkiego Urzędu Pracy bieżące opłaty w ciągu pierwszych 6 miesięcy działalności musiała pokrywać ze środków własnych. Umowa na wsparcie pomostowe została podpisana dopiero 28 października 2010 r., a przelew za pierwszych 5 miesięcy działalności (czerwiec - październik 2010) otrzymała w listopadzie 2010 r. Natomiast transzę za listopad 2010 r. otrzyma w momencie rozliczenia się z wydatków za 6 pierwszych miesięcy, ale w miarę dostępności środków w Wojewódzkiego Urzędu Pracy (zakładany termin to prawdopodobnie I kwartał 2011).

Ponadto możliwe jest uzyskanie przez Wnioskodawczynię tzw. przedłużonej dotacji pomostowej na kolejnych 6 miesięcy działalności, co prawdopodobnie zostanie zorganizowane w ten sam sposób, tzn. podstawowe wydatki związane z prowadzeniem działalności gosp. w okresie grudzień 2010 - maj 2011 finansowane będą przez Wnioskodawczynię, a w miarę dostępności środków z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, w I kwartale 2011 zostanie przelana kwota za kilka z tych miesięcy. Potem możliwe że któryś miesiąc będzie uregulowany w terminie tzn. do ostatniego dnia miesiąca, którego płatność dotyczy, a wydatki za 12-sty miesiąc objęty ewentualnym przedłużonym wsparciem pomostowym (maj 2011) zostaną jej zwrócone po rozliczeniu się z wszystkich wydatków za miesiące 7-12, ale również w miarę dostępności środków finansowych w Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy w związku z brakiem środków finansowych z tytułu przedłużonego wsparcia pomostowego za okres 7-12 miesiąca działalności (tj. grudzień 2010 - maj 2011), można uznawać ponoszone koszty za koszty uzyskania przychodu.

Czy decydujący wpływ na moment wyksięgowania tych wydatków z kosztów uzyskania przychodów będzie miał dzień podpisania umowy o przedłużone wsparcie pomostowe, czy też dzień wpływu pieniędzy z tytułu przedłużonego wsparcia.

Co z wydatkami z miesiąca grudnia 2010.

Czy jeśli zostanie otrzymany zwrot środków za grudzień 2010 dopiero po złożeniu zeznania podatkowego za 2010, to należy dokonać korekty tego zeznania, dopiero wtedy odejmując te wydatki jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

(pytania oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 wydatki bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 (otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja podstawowa i pomostowa), nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Słowo "bezpośrednio" Wnioskodawczyni rozumie w ten sposób, że nie musiałaby z własnych środków sfinansować tych wydatków, czekając na refundację, ale najpierw otrzymałaby środki finansowe a dopiero później dokonała wydatków. W przypadku opisanej przez Wnioskodawczynię sytuacji, dotyczącej dotacji pomostowej (potencjalnej przedłużonej), nie występuje takie bezpośrednie sfinansowanie. To Wnioskodawczyni osobiście wyłoży (będzie musiała wyłożyć) środki finansowe, aby opłacić niezbędne wydatki związane z prowadzeniem działalności a dopiero później otrzyma refundację.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku potencjalnej przedłużonej dotacji pomostowej, do momentu braku refundacji sfinansowane przez Wnioskodawczynię wydatki uznawać można za koszty uzyskania przychodu i ujmować w podatkowej książce przychodów i rozchodów. Dopiero moment otrzymania refundacji będzie momentem zobowiązującym Wnioskodawczynię do pomniejszenie kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej refundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". W czerwcu 2010 zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą i podpisała umowę o przyznanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorstwa. Ponadto Wnioskodawczyni w dniu 28 października 2010 r. podpisała umowę na podstawowe wsparcie pomostowe na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z działalnością takich jak: czynsz, usługi telekomunikacyjne, składki ZUS itp. za okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności. Dodatkowo możliwe jest uzyskanie przez Wnioskodawczynię tzw. przedłużonej dotacji pomostowej na kolejnych 6 miesięcy działalności, za okres grudzień 2010 - maj 2011, które to środki wypłacone zostaną Wnioskodawczyni w miarę dostępności środków z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, w I kwartale 2011.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, pochodzące ze wsparcia pomostowego (w tym przedłużonego), podlegają (bądź podlegać będą) zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ustawy regulującej ten podatek.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków, które zostaną pokryte otrzymanym wsparciem pomostowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56.

W konsekwencji gdyby wskazane we wniosku wydatki (czynsz, usługi telekomunikacyjne, składki ZUS) zostały pokryte otrzymanym wsparciem pomostowym, to w świetle treści cyt. powyżej art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki te nie mogłyby stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednakże jak wskazała Wnioskodawczyni, w sytuacji otrzymania przedłużonej dotacji pomostowej na kolejnych 6 miesięcy działalności, za okres grudzień 2010 - maj 2011, środki te wypłacone zostaną Wnioskodawczyni w miarę możliwości finansowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy, w I kwartale 2011 r. Zatem koszty ponoszone przez Wnioskodawczynię ze środków własnych w okresie poprzedzającym refundację, stanowią koszty uzyskania przychodu miesiąca (roku), w którym zostały poniesione, o ile spełniają przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w dacie otrzymania "przedłużonego" wsparcia pomostowego (jego transz), Wnioskodawczyni winna będzie dokonać stosownej korekty bieżących kosztów uzyskania przychodów do wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego wsparcia pomostowego. W przypadku gdy w dacie otrzymanego wsparcia pomostowego koszty te będą niższe, niż kwota otrzymanego wsparcia, stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w przyszłych okresach sprawozdawczych (sukcesywne wyłączenie z kosztów wydatków sfinansowanych środkami unijnymi).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl