IBPBI/1/415-333/10/WRz - Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej dotyczącej świadczenia usług naprawy i konserwacji dźwignic, żurawi, suwnic oraz wykonywania prac elektrycznych oraz mechanicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-333/10/WRz Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej dotyczącej świadczenia usług naprawy i konserwacji dźwignic, żurawi, suwnic oraz wykonywania prac elektrycznych oraz mechanicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 1 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskiwanych w 2010 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskiwanych w 2010 r.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 maja 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-333/10/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 2 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1992 r. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Od początku działalności opłaca podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Każdego roku swojej działalności gospodarczej, polegającej na usługach naprawy i konserwacji dźwignic, żurawi, suwnic, prac elektrycznych oraz mechanicznych w tym zakresie, płacił solidnie zaliczki na podatek zryczałtowany oraz VAT. W okresie 10 - 12 marca 2010 r. Urząd Skarbowy przeprowadził kontrolę Wnioskodawcy w zakresie prawidłowości i rzetelności deklarowania przychodów zryczałtowanego podatku dochodowego za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. oraz za okres 1 stycznia 2009 r. - 31 grudnia 2009 r. Kontrola wykazała, iż za 2008 r. przekroczył limit przychodów pozwalający na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z powyższym za 2009 r. rozliczył się składając zeznanie PIT-36 i płacąc podatek wg stawek 18% i 32%, nadpłacając wszystkie zaliczki i należne odsetki.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał m.in., że w 2009 r. nie przekroczył limitu przychodów powodujących utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ani nie składał żadnego pisma do Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie rezygnacji z opodatkowania w ww. formie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za 2010 r. może płacić podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w sytuacji gdy za 2009 r. nie przekroczył ustalonego limitu przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, może w 2010 r. opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż w 2009 r. nie przekroczył ustalonego limitu. Nie zrezygnował również z opłacania podatku w tej formie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż pozarolnicza działalność gospodarcza co do zasady podlega opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych, a więc wg skali podatkowej określonej w art. 27 ww. ustawy, bądź "podatkiem liniowym", o którym mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ww. ustawy, chyba że podatnik tą działalność prowadzący, skorzysta, po spełnieniu ustawowych warunków, z jednej z form zryczałtowanego opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa), o których mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

Jednym z warunków zastosowania ww. zryczałtowanego opodatkowania jest złożenie wniosku lub oświadczenia o jego wyborze, o czym stanowi cytowany powyżej art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w odniesieniu do zryczałtowanego opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przy czym, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z przekroczeniem w 2008 r. limitu przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wynoszącego równowartość 150.000 euro (określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) Wnioskodawca nie miał prawa do opodatkowania uzyskiwanych z tej działalności w 2009 r. przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W następstwie tego obowiązany był opodatkować uzyskany w tym roku dochód z działalności gospodarczej na tzw. zasadach ogólnych.

Oznacza to również, iż dla opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych w 2010 r. Wnioskodawca obowiązany był złożyć w stosownym, określonym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy terminie zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania, gdyż w roku poprzednim, a więc roku 2009, opodatkowany był na tzw. zasadach ogólnych, wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji niezłożenie powyższego oświadczenia wyklucza możliwość korzystania w 2010 r. z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl