IBPBI/1/415-33/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-33/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 12 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości uznania za koszt podatkowy (wskazanych we wniosku) wydatków zrefundowanych (zwróconych) otrzymanym, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wsparciem pomostowym oraz sposobu korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem tego wsparcia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości uznania za koszt podatkowy (wskazanych we wniosku) wydatków zrefundowanych (zwróconych) otrzymanym, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wsparciem pomostowym oraz sposobu korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem tego wsparcia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W czerwcu 2010 zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą i podpisała umowę o przyznanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorstwa. I transzę dotacji (w wysokości 75% zakładanej w umowie kwoty) otrzymała w czerwcu, pozostałą otrzyma w kwietniu 2011 po rozliczeniu wszystkich zakładanych w biznesplanie wydatków, więc brakujące 15% (winno być 25%) będzie musiała sfinansować ze środków własnych, co następnie zostanie jej zwrócone na zasadzie refundacji.

Poza dotacją na rozpoczęcie działalności 28 października 2010 r. podpisała umowę na podstawowe wsparcie pomostowe. W założeniu miały to być środki w wysokości 1.204,00 miesięcznie, przelewane przez pierwszych 6 miesięcy działalności na konto Wnioskodawczyni, w celu pokrycia niezbędnych wydatków związanych z działalnością, takich jak: czynsz, usługi telekomunikacyjne, składki ZUS itp. Jednak ze względu na brak płynności finansowej ze strony Wojewódzkiego Urzędu Pracy bieżące opłaty w ciągu pierwszych 6 miesięcy działalności musiała pokrywać ze środków własnych. Umowa na wsparcie pomostowe została podpisana dopiero 28 października 2010 r., a przelew za pierwszych 5 miesięcy działalności (czerwiec - październik 2010) otrzymała w listopadzie 2010 r. Natomiast transzę za listopad 2010 r. otrzyma w momencie rozliczenia się z wydatków za 6 pierwszych miesięcy, ale w miarę dostępności środków w Wojewódzkiego Urzędu Pracy (zakładany termin to prawdopodobnie I kwartał 2011). Bieżące wydatki, zwracane później ze środków dotacji pomostowej, zaliczane były przez Wnioskodawczynię do kosztów uzyskania przychodów i wpisywane do podatkowej książki przychodów i rozchodów (przy braku podstaw do uznania za pewne, iż dotacja pomostowa zostanie przyznana).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

W którym miesiącu powinno nastąpić pomniejszenie kosztów uzyskania przychodów (i jednocześnie wyksięgowanie zbiorczo kosztów z podatkowej książki przychodów i rozchodów) z tytułu przyznania dotacji pomostowej za pierwszych 6 miesięcy działalności.

Czy powinien to być miesiąc podpisania umowy na podstawowe wsparcie pomostowe (październik 2010), mimo że nie były jeszcze dostępne środki finansowe.

Czy może powinien to być listopad 2010, kiedy to wpłynęła część środków, stanowiąca równowartość wydatków za okres czerwiec - październik 2010 (5 miesięcy).

Czy pozostałą nieotrzymaną jeszcze kwotę wsparcia pomostowego za miesiąc listopad 2010 należy uwzględnić już w trakcie księgowania miesiąca listopada, nie uznając wydatków, które zostaną zwrócone za koszt uzyskania przychodu, mimo że refundacja z tego tytułu nastąpi prawdopodobnie dopiero w l kwartale 2011, czy też wydatki z listopada 2010 należy uznać za koszt uzyskania przychodu, a dopiero w momencie otrzymania zwrotu tych kosztów, pomniejszyć koszty dotyczące roku 2010 (zakładając że zeznanie podatkowe złoży w najpóźniejszym terminie i że Wojewódzki Urząd Pracy zdąży do tego czasu zwrócić jej ostatnią transzę wsparcia pomostowego).

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 wydatki bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 (otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja podstawowa i pomostowa), nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Słowo "bezpośrednio" Wnioskodawczyni rozumie w ten sposób, że nie musiałaby z własnych środków sfinansować tych wydatków, czekając na refundację, ale najpierw otrzymałaby środki finansowe a dopiero później dokonała wydatków. W przypadku opisanej przez Wnioskodawczynię sytuacji, dotyczącej dotacji pomostowej, nie występuje takie bezpośrednie sfinansowanie. To Wnioskodawczyni osobiście wyłożyła środki finansowe, aby opłacić niezbędne wydatki związane z prowadzeniem działalności a dopiero później otrzymała (a do części dopiero otrzyma) refundację. Samo podpisanie umowy o dotację pomostową 28 października 2010 nie zmieniło faktu, że nadal osobiście finansowała wydatki w kolejnych miesiącach. W związku z tym Wnioskodawczyni uważa za słuszne zaliczanie wydatków sfinansowanych ze środków własnych za koszty uzyskania przychodów i wpisywanie ich do książki przychodów i rozchodów, a dopiero moment otrzymania konkretnej puli środków finansowych, jako refundacji uważa za moment wyksięgowania z kosztów uzyskania przychodów dokładnie tej zrefundowanej kwoty. W związku z tym wydatki sfinansowane przez nią w listopadzie 2010 (które nie zostały zrefundowane do końca 2010) uważa za koszt uzyskania przychodu w 2010. Refundacja kosztów dotyczących listopada 2010, otrzymana w roku 2011 będzie musiała pomniejszyć koszty uzyskania przychodu roku 2011 w momencie faktycznego otrzymania tych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". W czerwcu 2010 zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą i podpisała umowę o przyznanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorstwa. I transzę dotacji (w wysokości 75% zakładanej w umowie kwoty) otrzymała w czerwcu 2010 r., pozostałą otrzyma w kwietniu 2011 r. po rozliczeniu wszystkich zakładanych w biznesplanie wydatków.

Ponadto Wnioskodawczyni w dniu 28 października 2010 r. podpisała umowę na podstawowe wsparcie pomostowe na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z działalnością, takich jak: czynsz, usługi telekomunikacyjne, składki ZUS itp. za okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności. Środki za pierwszych pięć miesięcy tj. od czerwca do października 2010 r., otrzymała w listopadzie 2010 r. Natomiast transze wsparcia pomostowego za listopad 2010 r. otrzyma w momencie rozliczenia się z wydatków za pierwsze 6 miesięcy, ale w miarę dostępności środków z Wojewódzkiego Urzędu Pracy (zakładany termin to I kwartał 2011 r.).

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię pochodzące ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ustawy regulującej ten podatek.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym i pomostowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych. Natomiast wydatki, które sfinansowane zostały ze środków własnych, a następnie zostały zwrócone w formie otrzymanej dotacji pomostowej, mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile spełniały warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wydatki te podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Jednakże w dacie otrzymania wsparcia pomostowego za okres czerwiec - październik 2010, tj. w listopadzie 2010 r., Wnioskodawczyni winna była dokonać stosownej korekty bieżących kosztów uzyskania przychodów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego wsparcia pomostowego. W przypadku gdy w dacie otrzymania wsparcia pomostowego koszty te były niższe, niż kwota otrzymanego wsparcia, stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w przyszłych okresach sprawozdawczych (sukcesywne wyłączenie z kosztów wydatków sfinansowanych środkami unijnymi).

Jednocześnie koszty ponoszone w listopadzie 2010 r. o ile nie zostały sfinansowane z otrzymanego w tym miesiącu wsparcia pomostowego, a które zostaną zrefundowane dopiero w 2011 r. w ramach otrzymanego w tym roku wsparcia pomostowego, stanowią koszty uzyskania przychodów miesiąca (roku) w którym zostały poniesione. Natomiast w momencie refundacji tych kosztów, jak już wskazano, Wnioskodawczyni będzie zobligowana dokonać stosownej korekty bieżących kosztów uzyskania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów przyszłych okresów sprawozdawczych (sukcesywnie).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl