IBPBI/1/415-31/11/MN - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków związanych z eksploatacją samochodów demonstracyjnych, stanowiących towary handlowe w tej działalności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-31/11/MN Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków związanych z eksploatacją samochodów demonstracyjnych, stanowiących towary handlowe w tej działalności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 12 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samochodów demonstracyjnych, stanowiących towary handlowe w tej działalności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samochodów demonstracyjnych stanowiących towary handlowe w tej działalności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako wspólnik spółki jawnej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży nowych samochodów. Umowy dealerskie nakładają na Spółkę obowiązek posiadania określonej liczby pojazdów demonstracyjnych (testowych), wykorzystywanych, aż do momentu sprzedaży wyłącznie do jazd testowych (próbnych) z klientami. Nabywane samochody demonstracyjne są już w momencie ich zakupu przeznaczone do odsprzedaży i stanowią towary handlowe. Określony pojazd może być pojazdem demonstracyjnym tylko do 12 miesięcy od dnia nabycia. Używanie samochodów testowych wiąże się z określonymi kosztami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydatki związane z używaniem samochodów demonstracyjnych będą podlegały ograniczeniom, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą się wiązały z obowiązkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro samochody demonstracyjne nabywane są zarówno, dla celów intensyfikacji całej sprzedaży, jak i do odsprzedaży jako towar handlowy, to bieżące wydatki eksploatacyjne będą kosztami zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), tj. będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, samochody demonstracyjne, pomimo ich rejestracji i czasowego używania nie wymagają zakwalifikowania do środków trwałych, ponieważ pozostają towarami handlowymi, a ich przewidywany okres używania wynosi poniżej roku. Zatem do kosztów zwiazanych z ich uzyskaniem nie ma zastsowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególnosci nie istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska, we wniosku powołano interpretacje indywidualne:

* z dnia 30 kwietnia 2010 r., Znak: IBPBI/1/415-185/10/AP,

* z dnia 14 grudnia 2009 r., Znak: DD2/033/87/KOI/08/PK-373.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl