IBPBI/1/415-309/10/BK - Określenie momentu powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych w z tytułu usług wykonywanych w ramach stałej umowy zawartej pomiędzy dealerem a operatorem telefonii komórkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-309/10/BK Określenie momentu powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych w z tytułu usług wykonywanych w ramach stałej umowy zawartej pomiędzy dealerem a operatorem telefonii komórkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 25 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni prowadzi salon telefonii komórkowej. Podpisała umowę dealerską, z Firmą X (reprezentującą jednego z operatorów komórkowych).

Umowa, którą podpisała stanowi m.in., iż:

a.

za należyte wykonanie obowiązków określonych w umowie Firma X zobowiązuje się wypłacić Dealerowi Wynagrodzenie na warunkach określonych w Załączniku 10 do Umowy. Dealer nie jest uprawniony do żądania od Firmy X zwrotu jakichkolwiek wydatków, ani zapłaty jakiegokolwiek dodatkowego wynagrodzenia,

b.

Firma X będzie wypłacała Wynagrodzenie Dealerowi wyłącznie na podstawie faktur VAT wystawionych zgodnie z Raportami Rozliczeniowymi określonymi w Załączniku Nr 13,

c.

warunki naliczania i wypłacania z tytułu sprzedaży Produktów Firmy X lub Usług innych niż Usługi Telekomunikacyjne mogą być określone w ogólnych warunkach przekazanych Dealerowi w formie Komunikatu.

Z kolei w załączniku Nr 10 do umowy zawarto zapis, iż prowizja naliczana jest przez Firmę X na podstawie danych z systemów informatycznych operatora telekomunikacyjnego i Firmy X za każdy Okres Rozliczeniowy. Raport Rozliczenia Prowizji określony w Załączniku Nr 13 jest podstawą do wystawienia przez Dealera faktury VAT dla Firmy X. Raport Rozliczenia Prowizji jest przekazywany Dealerowi do 30 dnia następnego miesiąca następującego po Okresie Rozliczeniowym, który podlega rozliczeniu.

W ramach tej umowy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do sprzedawania telefonów komórkowych, akcesoriów komórkowych oraz usług, które oferuje operator komórkowy w swoich ofertach.

Na podstawie zawartej umowy, co miesiąc (do końca miesiąca, w którym nastąpiła sprzedaż) Wnioskodawczyni jest zobowiązana do wystawienia informacji (w postaci zestawienia) o sprzedanych towarach (telefonach komórkowych, akcesoriach do telefonów i innych usługach) oraz do wysłania tej informacji do Firmy X.

W następnym miesiącu Wnioskodawczyni dostaje od Firmy X, zestawienie (raport) sprzedanych towarów. Do końca tego właśnie miesiąca (w którym dostaje od tej firmy dane zestawienie - raport, w którym Firma X potwierdza zgodność ich informacji z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawczynię) Wnioskodawczyni jest zobowiązana zgodnie z umową, wystawić fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może rozliczać podatek dochodowy od sprzedanych towarów (wykonanych usług) w miesiącu, w którym wystawiła fakturę dla Firmy X, czy musi rozliczać podatek od sprzedaży w miesiącu w którym faktycznie sprzedała towar...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w momencie wystawienia faktury, np. w lutym (za sprzedane towary w styczniu) powinna księgować sprzedaż (wykonaną usługę) w lutym za styczeń, a nie dokonywać korekty przychodów za miesiąc styczeń. Jak wskazuje, faktycznym momentem sprzedaży nie jest dzień w którym sprzedano towar, a dzień w którym wystawiono fakturę. Taki sposób rozliczania podatku dochodowego od wykonanej usługi, w jaki chce rozliczać sprzedaż uchroni ją od dokonywania ciągłych korekt, które jest zobowiązana zgodnie z przepisami prawa podatkowego wykonywać co miesiąc.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. "Należność" odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 14 ust. 1c ustawy. Stanowi on, że za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Ustawodawca przewidział również szczególną sytuację, gdy strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ten ma zastosowanie w przypadku usług o charakterze ciągłym, gdy strony uzgodnią, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań między stronami będzie obejmować kolejne określone okresy świadczenia tych usług w czasie trwania umowy. W sytuacji, gdy postanowienia umowy, która jest wykonywana stale, w dłuższym - określonym bądź nieokreślonym czasie, przewidują, iż wynagrodzenie wypłacane będzie w okresach rozliczeniowych (np. miesięcznych), to przychód z tytułu usług wykonywanych w ramach tej umowy powstaje zawsze w ostatnim dniu okresu wskazanego w umowie (lub na fakturze) jako okres rozliczeniowy.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Odnosząc powyższe unormowania do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że umowa pomiędzy Wnioskodawczynią, a operatorem telefonii komórkowej jest umową, która jest wykonywana stale, w określonym czasie. Przedmiotowa umowa przewiduje, iż prowizja naliczana jest przez Firmę X na podstawie danych z systemów informatycznych operatora telekomunikacyjnego za każdy Okres Rozliczeniowy. Raport Rozliczenia Prowizji określony w Załączniku Nr 13 jest podstawą do wystawienia przez Dealera faktury VAT dla Firmy X i jest przekazywany Dealerowi do 30 dnia następnego miesiąca następującego po Okresie Rozliczeniowym, podlegającym rozliczeniu.

Zatem przychód z tytułu usług wykonywanych w ramach tej umowy powstaje zawsze w ostatnim dniu okresu wskazanego w umowie (lub na fakturze), jako okres rozliczeniowy, a więc w ostatnim dniu miesiąca, bez względu na ustaloną datę płatności lub termin dokonania rozliczenia wykonanej usługi.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl