IBPBI/1/415-275/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-275/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 15 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku niepieniężnego w postaci własności rzeczy i praw, stanowiących majątek likwidowanej spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku niepieniężnego w postaci własności rzeczy i praw, stanowiących majątek likwidowanej spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce, jest wspólnikiem spółki jawnej mającej siedzibę w Polsce (dalą "Spółka"). Spółka posiada dwóch wspólników. Spółka posiada między innymi składniki majątkowe inne niż środki pieniężne, które zostały nabyte w inny sposób niż poprzez wkłady wspólników, a w szczególności posiada nieruchomość nabytą przez Spółkę w toku prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z planowanymi działaniami możliwe jest rozwiązanie Spółki, przeprowadzenie jej likwidacji i podział pomiędzy wspólników Spółki składników majątku, poprzez powstanie u wspólników Spółki współwłasności składników majątku w proporcjach równych prawu do udziału w zysku Spółki (50% do 50%) lub przez podział w naturze rzeczy lub praw będących własnością Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy majątek otrzymany przez Wnioskodawcę w postaci wyłącznej własności rzeczy lub praw stanowiących majątek likwidowanej spółki jawnej, na skutek podziału w naturze majątku likwidowanej spółki jawnej będzie wolny od opodatkowania w chwili jego otrzymania przez Wnioskodawcę, a przychód Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie zbycia majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki jawnej.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, również majątek w postaci rzeczy lub praw otrzymanych przez Wnioskodawcę na skutek podziału w naturze majątku likwidowanej spółki jawnej nie stanowi przychodu podatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie jego otrzymania, lecz przychód powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych składników majątku. W konsekwencji otrzymanie przez Wnioskodawcę majątku likwidowanej spółki jawnej w postaci rzeczy lub praw otrzymanych przez Wnioskodawcę na skutek podziału w naturze majątku likwidowanej spółki jawnej, nie stanowi przychodu Wnioskodawcy i nie powoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego. Opodatkowanie powstanie dopiero w momencie zbycia składnika majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki jawnej.

W uzasadnieniu powyższego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, że stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną. Jednocześnie nowy art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b) wskazuje, że do przychodów z działalności gospodarczą nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja spółki niebędącej osoba prawną, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że ustawodawca w sposób wyczerpujący określił zasady opodatkowania w sytuacji uzyskania przez wspólników spółek osobowych rzeczy lub praw majątkowych, otrzymanych w związku z likwidacją takich spółek. Ustawa podatkowa przeniosła moment opodatkowania na chwilę odpłatnego zbycia takich składników majątku, jednocześnie pozostawiając je wolnymi od opodatkowania w momencie ich otrzymania w związku z likwidacją. Taką interpretację potwierdza także uzasadnienie projektu ustawy wprowadzającej przywołane powyżej przepisy. Stanowi ono, że w przypadku otrzymania przez wspólnika likwidowanej spółki osobowej innych niż środki pieniężne składników majątku "ich wartość będzie stanowiła przychód u wspólnika dopiero w momencie zbycia składnika majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki" (Druki Sejmowe VI kadencja, druk 3500, s. 8 uzasadnienia projektu ustawy).

Odmienna interpretacja, wskazująca na konieczność opodatkowania składników majątku, innych niż środki pieniężne, otrzymanych w ramach likwidacji spółki osobowej, prowadziłaby na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b) do podwójnego opodatkowania takiego przysporzenia. Opodatkowanie powstałoby bowiem zarówno na etapie otrzymania tych składników majątkowych, jak również na etapie ich zbycia. Należy podkreślić, że jednoznaczne brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b) skorelowane jest ze szczegółowymi zasadami dotyczącymi sposobu wyliczania dochodu z tak wskazanego źródła przychodów, wymienionymi w art. 24 ust. 3a-3e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie brak jest jakichkolwiek przepisów, które wskazywałyby na sposób obliczenia dochodu w przypadku otrzymania składników majątku z tytułu likwidacji spółki osobowej. Przyjmując szeroko akceptowaną w orzecznictwie zasadę jednokrotności opodatkowania tej samej wartości na imię tej samej osoby, Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca przewidział opodatkowanie tego przychodu ze składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną na późniejszym etapie, tj. na etapie odpłatnego zbycia takiego składnika majątku. Jest to kolejny argument wskazujący, że w przypadku uzyskania składników majątku, innych niż środki pieniężne, z tytułu likwidacji spółki niemającej osobowości prawnej, opodatkowanie następuje wyłącznie na etapie zbycia takich składników majątku. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że otrzymanie przez wspólników likwidowanej spółki jawnej majątku w naturze nie da się zaklasyfikować, jako przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten odnosi się bowiem do zysków, które taka spółka generuje w toku prowadzenia działalności, a które to przypisywane są wspólnikom wedle proporcji udziału w zysku. W przypadku likwidacji spółki, żaden przychód po stronie takiej spółki nie powstaje, a w konsekwencji brak jest podstaw do opodatkowania wspólników likwidowanej spółki, na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że powyższe argumenty skłaniają do podzielenia argumentacji Wnioskodawcy w odniesieniu do obu zadanych pytań i przyjętych interpretacji. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza bowiem rozróżnienia w przypadku otrzymania składników majątku w ramach likwidacji spółki osobowej jako współwłasność z pozostałym wspólnikami likwidowanej spółki, lub też jako wyłączną własność, powstałą na skutek podziału w naturze składników majątku likwidowanej spółki osobowej. Kodeks spółek handlowych daje natomiast wspólnikom spółki jawnej pełną dowolność w ustaleniu sposobu podziału majątku spółki jawnej, dopuszczając m.in. podział w naturze rzeczy lub praw należących do likwidowanej spółki jawnej (por. m.in. S. Sołtysiński, k.s.h., Tom l, t. 11 do art. 82, 2005).

Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy, uzyskanie przez niego składników majątku z likwidowanej spółki jawnej nie będzie zdarzeniem, które wiązać się będzie z powstaniem u niego obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania składników majątku na wyłączną własności, w ramach podziału w naturze majątku likwidowanej spółki jawnej. Opodatkowanie Wnioskodawcy nastąpi dopiero na etapie zbycia tych składników majątkowych i obejmować będzie przychód ze zbycia majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki jawnej, w formie wyłącznej własności rzeczy lub praw przyznanych Wnioskodawcy po podziale w naturze majątku likwidowanej spółki jawnej.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał:

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, sygn. akt I SA/Kr 1531/09,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 2248/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl