IBPBI/1/415-266/10/ZK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania na realizację projektu, pochodzącego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, a także możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków stanowiących wydatki kwalifikowane projektu, sfinansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-266/10/ZK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania na realizację projektu, pochodzącego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, a także możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków stanowiących wydatki kwalifikowane projektu, sfinansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację wskazanego we wniosku projektu - jest prawidłowe,

*

podstawy prawnej ww. zwolnienia:

*

w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego w 2009 r. - jest prawidłowe,

*

w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego w 2010 r.:

*

z Unii Europejskiej - jest prawidłowe,

*

z budżetu państwa - jest nieprawidłowe,

*

braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie Spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z otrzymanego dofinansowania - jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania dofinansowania na realizację wskazanego we wniosku projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest opodatkowany w formie podatku liniowego. W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 - umowę na realizację projektu "...". Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Spółka cywilna, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie z zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie).

Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Spółka cywilna jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcia (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez Spółkę cywilną wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu niezwiązanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu "..." jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów - specjalistów, łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi "miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Projekt zakłada realizację następujących sześciu celów szczegółowych:

1.

Rozwój kompetencji 48 trenerów zgodnie ze standardem EQF (European Qualifications Framework), opracowanym i opublikowanym przez Wszechnicę Uniwersytetu Jagiellońskiego od poziomu 4 "trener" do poziomu 6 "trener specjalista", do końca sierpnia 2010 r.,

2.

Stworzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy trenerami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach, posiadającymi często techniczne lub ekonomiczne wykształcenie a trenerami zewnętrznymi, posiadającymi najczęściej wykształcenie psychologiczne lub inne humanistyczne,

3.

Rozwój szerszego rozumienia organizacji zarówno przez trenerów pracujących w przedsiębiorstwach, jak i trenerów zewnętrznych,

4.

Zwiększenie kompetencji trenerów na poziomie zaawansowanym w odniesieniu do poszczególnych etapów procesu szkoleniowego takich jak: diagnoza potrzeb rozwojowych, projektowanie działań rozwojowych, realizacja działań rozwojowych, ewaluacja działań rozwojowych,

5.

Opracowanie indywidualnych planów rozwoju kompetencji i specjalizacji uczestników projektu w oparciu o profil trenera zgodny z EQF,

6.

Rozwój kompetencji trenerów w obszarze praktycznych umiejętności biznesowych.

Wydatki kwalifikowane projektu przedstawione w budżecie tego projektu będą finansowane w całości z otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Spółka cywilna jako lider projektu współrealizuje projekty wraz z partnerami. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa Wnioskodawca podjął następujące działania: prowadzenie biura projektu, opieka nad działaniami merytorycznymi realizowanymi w projekcie, realizacja działań promocyjnych i organizacyjnych projektu, realizacja szkoleń oraz doradztwo.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektów stanowi przychód zwolniony z opodatkowania, a w związku tym poniesione wydatki stanowiące wydatki kwalifikowane projektów sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na wyodrębniony rachunek bankowy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c) oraz art. 21 ust. 1 pkt 137 (obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej. Na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu "..." z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka cywilna jako lider projektu stała się, wraz z partnerami projektu, beneficjentem środków pomocowych stanowiących wydatki budżetu Państwa. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie oraz zgodnie z ustawą o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wypłacane środki na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią wydatki budżetu Państwa i są wypłacane w formie dotacji rozwojowej w postaci zaliczek lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację projektu (art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.). Również nowelizacja ustawy o finansach publicznych obowiązująca od dnia 1 stycznia 2010 r. nie zmieniła charakteru środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach programu POKL.

Obecnie środki przekazywane na realizację projektów również będą stanowić wydatki z budżetu Państwa i będą pochodzić ze środków określanych jako budżet środków europejskich oraz dotacji celowych. Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych "wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na: (...) 2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, 3) dotacje celowe dla beneficjentów (...)". W ramach realizowanego projektu dofinansowanie będzie wypłacane Spółce cywilnej w formie transz.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane w 2009 r. transze dofinansowania przyznanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2.2.2, będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, lecz będą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako środki otrzymane od agencji rządowej, natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r., ze względu na zmianę przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane transze stanowiące środki pochodzące z budżetu środków europejskich będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, lecz będą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogicznie, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, stanowiące wydatki kwalifikowane projektów, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, od 2009 r. realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Ponieważ okres realizacji projektu w ramach zawartej umowy dotyczy 2009 i 2010 r., a dofinansowanie otrzymywane jest w transzach, dlatego też wniosek należało rozpatrzyć z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2009 r., jak i również po tym dniu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zważywszy jednak, iż ww. środki zostały wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będącej agencją rządową, środki te korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L Nr 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L Nr 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 137 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zatem środki, które Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca otrzyma w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, które w roku 2010 r. w ramach ww. działania, Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca otrzyma w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Przy czym ww. środki wypłacane w 2010 r. za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w części, w której pochodzą z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

W związku z tym wydatki sfinansowane otrzymanymi środkami na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki cywilnej.

Zauważyć jednocześnie należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca przeznaczy na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast poniesione na ten cel wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ani bezpośrednio (art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), ani pośrednio (art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

*

możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację wskazanego we wniosku projektu - jest prawidłowe,

*

podstawy prawnej ww. zwolnienia:

*

w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego w 2009 r. - jest prawidłowe,

*

w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego w 2010 r.:

*

z Unii Europejskiej - jest prawidłowe,

*

z budżetu państwa - jest nieprawidłowe,

*

braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie Spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z otrzymanego dofinansowania - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmieniać należy, iż odnośnie sprawy będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl